Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eget forum för PC/Mac-krigstrådar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 12:00

Jag valde nu att inte skapa en ny tråd i ämnet, det finns säkert liknande trådar här under feedback.

http://www.99.se/allt-om-mac/284500-myten-om-att-macen-aldrig-kranglar.html

Denna tråd, precis som ett par 1000 andra handlar bara om att kasta skit på mac och pc användare. Jag tycker det vore dags att.

1.) Skapa ett forum som handlar om just detta (Krig mellan mac och pc)
2.) Skyndsamt flytta alla trådar och/eller inlägg som berör det ämnet till just det forumet
3.) Kunna göra just det forumet osynligt så man slipper läsa skiten

Samma sak gäller under Feedback som i resten av forumet. Dvs lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat.

Därför har jag brutit ut ovanstående inlägg till en egen tråd.

/Mod

Punkt 3 kunde man göra innan Vbulletin 4 här på 99 (exkludera forum i sökningar osv med en inställning), går det fortfarande? Vore smidigt.

I princip håller jag med. Jag förstår inte vad man vill uppnå med den typen av trådar. De leder ju aldrig till något.

Men så många är de inte, så att det skulle motivera ett eget forum, tycker jag. Man får helt enkelt bara försöka ignorera dem.

Men å andra sidan så har vi punkt 7 i forumreglerna. Med den som motivering så skulle man kunna stänga den typen av trådar direkt, och inte låta dem växa sig så långa som de brukar bli.

Vi kanske skulle börja tillämpa den regeln lite mer.

Just tråden i fråga är faktiskt en väldigt saklig diskussion, så jag håller inte med!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 14:56
Ursprungligen av LCR:

Just tråden i fråga är faktiskt en väldigt saklig diskussion, så jag håller inte med!

Jag håller med LCR här... Det är en annan sak om det spårar ur.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 15:20
Ursprungligen av LCR:

Just tråden i fråga är faktiskt en väldigt saklig diskussion, så jag håller inte med!

Du håller inte med om det inte vore bättre att diskutera sakliga saker som diskuterats sakligt i andra trådar i samma tråd?

Ursprungligen av studiox:

Du håller inte med om det inte vore bättre att diskutera sakliga saker som diskuterats sakligt i andra trådar i samma tråd?

Nej, för att det finns så många nyanser i dessadiskussioner och att blanda ämnet i DEN tråden med diskussioner om att "Mac är bäst för att..." "Windoze är skit för att..." så blir det inte bra.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 11:37
Ursprungligen av LCR:

Nej, för att det finns så många nyanser i dessadiskussioner och att blanda ämnet i DEN tråden med diskussioner om att "Mac är bäst för att..." "Windoze är skit för att..." så blir det inte bra.

Jag håller inte ett dugg med. Dessa trådar handlar enbart om personliga reflektioner och alltid med någon slags förutbestämd underton att mac är bättre och pc är skit - tråden som jag gav exempel på är enligt med ett lysande exempel på detta. Detta med anledning att man tydligen lyckats producera 40 inlägg redan i ett så pass intetsägande ämne som detta. Jag har inget problem med att man slösar tid med att kasta skit på det ena eller det andra - i sak är det väl helt ok och alla gör det på ett eller annat sätt.

Min poäng är att det vore bättre om den typen av trådar fick ett eget forum så många här, som har tagit sig ur sandlådan slipper läsa detta på samma sätt som att andra kanske inte gillar att läsa XServe forumet eller vad det nu kan vara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-09 11:46
Ursprungligen av studiox:

Jag håller inte ett dugg med. Dessa trådar handlar enbart om personliga reflektioner och alltid med någon slags förutbestämd underton att mac är bättre och pc är skit - tråden som jag gav exempel på är enligt med ett lysande exempel på detta. Detta med anledning att man tydligen lyckats producera 40 inlägg redan i ett så pass intetsägande ämne som detta. Jag har inget problem med att man slösar tid med att kasta skit på det ena eller det andra - i sak är det väl helt ok och alla gör det på ett eller annat sätt.

Min poäng är att det vore bättre om den typen av trådar fick ett eget forum så många här, som har tagit sig ur sandlådan slipper läsa detta på samma sätt som att andra kanske inte gillar att läsa XServe forumet eller vad det nu kan vara.

Tonerna i den diskuterade tråden är nog att Mac är bäst men Windows börjar närma sig och är mycket bättre än vad det har varit... För/nackdelar med detta. Allt håller saklig ton.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 12:45
Ursprungligen av kainen:

Tonerna i den diskuterade tråden är nog att Mac är bäst men Windows börjar närma sig och är mycket bättre än vad det har varit... För/nackdelar med detta. Allt håller saklig ton.

Det var en otroligt nyanserad bild tycker jag. Jaja några verkar hålla med mig och andra inte Så det blir nog inget forum för krig här. Krig håller man ju inte på med på 99.se - förutom om man försvarar mac, men då är det inte krig utan saklig ton...

Ursprungligen av studiox:

Det var en otroligt nyanserad bild tycker jag. Jaja några verkar hålla med mig och andra inte Så det blir nog inget forum för krig här. Krig håller man ju inte på med på 99.se - förutom om man försvarar mac, men då är det inte krig utan saklig ton...

Prova att få till en Saab vs. Volvo tråd i ett Volvo forum...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 16:42
Ursprungligen av LCR:

Prova att få till en Saab vs. Volvo tråd i ett Volvo forum...

Förhoppningsvis går inte det så fort någon startar en sådan tråd så raderas den och trådskaparen får smisk på fingrarna.

Nej, just den tråden är inte så farlig. Det kan jag också hålla med om. Jag pratade mer allmänt om "den typen av trådar".

Som alltid är det en bedömningsfråga från fall till fall. Vissa sådana trådar spårar ur mycket och snabbt - vissa är helt ok.

Så för att sammanfatta min åsikt i den här trådens fråga:
- Jag tycker inte att man ska ha ett eget forum för "krigstrådarna". Det finns helt enkelt inte tillräckligt många för att motivera något sådant.
- Men jag tycker att vi kanske ska vara hårdare mot vissa sådana trådar, och stoppa dem lite snabbare, med stöd av forumregel nr 7.

Haha, mycket komik just nu. Jag _avskyr_ dessa mac vs. pc-trådar och hade ett privat diskussion med Björnström om det hela för en tid sedan. Målet med trådstarten var (som kainen verkar ha sett) en saklig och nyanserad diskussion om att Windows börjar komma ikapp Apple när det gäller stabilitet och pålitlighet, ett mål jag tycker uppnåtts då jag personligen tycker att diskussionen givit mycket bra input och en givande diskussion.

Det svåra med att införa det system som studiox föreslår är väl som vanligt; Gränsdragningen. Jag fick i min diskussion med Björnström en enkel lösning: Rapportera de inlägg/trådar som spårar ur i "mac-krig", det bryter ju trots allt mot reglerna

Citat:

7. Datorkrig är inte tillåtet. 99mac är skapat av Macanvändare för Macanvändare i en värld som domineras av PC. 99mac är inte rätt plats att argumentera för att byta till PC eller hetsa till diskussioner om respektive datorplattforms förträfflighet. Om du föredrar att diskutera PC hänvisar vi till vår forumkollega SweClockers.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 16:42
Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, mycket komik just nu. Jag _avskyr_ dessa mac vs. pc-trådar och hade ett privat diskussion med Björnström om det hela för en tid sedan. Målet med trådstarten var (som kainen verkar ha sett) en saklig och nyanserad diskussion om att Windows börjar komma ikapp Apple när det gäller stabilitet och pålitlighet, ett mål jag tycker uppnåtts då jag personligen tycker att diskussionen givit mycket bra input och en givande diskussion.

Det svåra med att införa det system som studiox föreslår är väl som vanligt; Gränsdragningen. Jag fick i min diskussion med Björnström en enkel lösning: Rapportera de inlägg/trådar som spårar ur i "mac-krig", det bryter ju trots allt mot reglerna

Om nu alla dessa trådar bryter mot reglerna (som jag gissar att iaf. alla moderatorer kan på sina fingrar) borde väl problemet vara löst för länge sen Dock verkar det ju inte vara det.

Ursprungligen av studiox:

Om nu alla dessa trådar bryter mot reglerna (som jag gissar att iaf. alla moderatorer kan på sina fingrar) borde väl problemet vara löst för länge sen Dock verkar det ju inte vara det.

Alla bryter som sagt inte mot reglerna. Du ser inte skogen för alla trän typ.

Ja, jag tycker också att de flesta sådana trådar är helt meningslösa.

Men kan vi inte nå en slutsats och en lösning på den här Feedback-tråden nu?

1) De trådarna är inte tillräckligt många för att motivera en egen forumdel.

2) De trådarna är inte tillräckligt lika för att kunna klumpas ihop i samma forumdel. Som du ser på dina länkar ovan så ligger någon i "Allt om Mac", någon i "Switcher" osv.

3) Och om man nu inte gillar sådana trådar:
- a) Låt bli att skriva offtopic-kommentarer i dem, om hur meningslös tråden är.
- b) Försök helt enkelt att låta bli att läsa dem
- c) Tryck på Rapportera, och berätta för oss varför tråden borde stängas eller raderas, så tar vi ställning till de enskilda fallen när de dyker upp.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-09 16:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Målet med trådstarten var (som kainen verkar ha sett) en saklig och nyanserad diskussion om att Windows börjar komma ikapp Apple när det gäller stabilitet och pålitlighet, ett mål jag tycker uppnåtts då jag personligen tycker att diskussionen givit mycket bra input och en givande diskussion.

Tror nog mer du tänker på trådskaparen, dvs du hade en trevlig diskussion med en polare om windows vs mac i form av tillgänglighet.
Det enda diskussionen handlar om nu är

- Jo min mac är jättebra och jäätefin. Jag har ju köpt den för 20.000 så det är ju klart den är fin då.
- Någon håller med och refererar till sin fina merca för 600.000 (typ) köper man en merca så är den ju fin.
- O ja, windows det är ju äckligt fortfarande (tar en snutt på whiskyn)

Trådar i samma ämne:
http://www.99.se/allt-om-mac/284195-hur-svarar-ni-pa-nedlatande-uttalanden-om-macar.html
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/23186-upprop-ar-switcher.html
http://www.99.se/allt-om-mac/273713-sager-till-vanlig-icke-mac-anvandare.html
http://www.99.se/allt-om-mac/261300-10-saker-suger-med-mac-enligt-macworld.html
http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/246267-ar-mac-vart-pengarna.html
http://www.99.se/natverk-sakerhet/282960-hjalp-vill-slanga-ut-vara-macar.html

Vad är problemet, kan inte alla som hatar PC/Mac-trådar helt enkelt skita i att läsa dem? Eller i alla fall strunta i att besvara inlägg i dessa trådar som på ett eller annat sätt stör?

Personligen kan jag inte förstå dessa trådar. Hur kan något så trivialt som val av dator leda till så heta känslor att denna typ av trådar ofta spårar ut. Hur kan man bli provocerad av att någon kritiserar en PC och Windows, eller en Mac och OS X?

Senast redigerat 2011-02-09 15:27

Det här forumet är en västanfläkt jämfört med hur det ser ut på IDG's artikelkommentarer.
Där har en liten klick nissar kommenterat i princip samtliga Mac-artiklar fullständigt åt helvete, permanet, under de senaste fem åren.

Ibland är det rena hatet, blandat med 12-åringars prepubertala idéer, en skopa "professionella UT-avdelningen"'s åsikter och lägg sedan till en bra skopa ren okunskap ang Mac. Medelålder "experter" som är livrädda för iPad och lurar som inte kommer från Tre Korvar och Nokia.
Steve Jobs är samma sak som Kim Il Sung och Nordkorea. Han tvingar alla att köpa hans saker. Apple är inlåst, allt är bara design, Apple är värdelösa kassa och det är bara blondinbellabrudar som kör dem.

Lite som att jämföra två busungar med slangbellor med Fronten i första världskriget tycker jag.

Jag skulle vilja tillägga att en del av att vara Mac evangelist, som vissa av oss onekligen är, är att vara just passionerad vad gäller plattformen. Så har det alltid varit med Mac (vs. Win) och kommer förhoppningsvis att vara långt framöver. Den dagen Mac tappar den känslan blir en sorglig dag, och att diskutera hur bra en Mac är, i ett Mac forum på en Mac site är mer rätt än fel.

Det handlar inte om rasism!

Som jag sa, försök att ta illa upp när folk argumenterar att Volvo är bättre än Saab på ett Volvo forum...

1
Bevaka tråden