Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Chrome 9 är ute

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 11:44
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 12:55
Ursprungligen av ;:

Vet inte varför men jag har på senare tid insett (för min egna del) att Chrome är en tråkig webbläsare. Så, nu var det sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 13:15
Ursprungligen av ;:

Personligen använder jag FireFox (beta) till 97%, både på Mac och Windows

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-07 13:37
Ursprungligen av ;:

Jag använder Chrome som komplement till Safari. Det är jättesmidigt att köra flashlöst i systemet, men kunna köra flashsidor i Chrome.

Ursprungligen av Arvid:

Jag använder Chrome som komplement till Safari. Det är jättesmidigt att köra flashlöst i systemet, men kunna köra flashsidor i Chrome.

Innebär det att du inte installerar Flash, men Chrome kan köra Flash i sidorna ändå ?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 21:34
Ursprungligen av Arvid:

Jag använder Chrome som komplement till Safari. Det är jättesmidigt att köra flashlöst i systemet, men kunna köra flashsidor i Chrome.

Även jag kör så, har knutit shift-alt-a till "Open with Google Chrome". Dock funkar inte den tangentbordskombon förrän jag klickat i menyn Develop - Open Page With... en gång. Nästan som att Safari glömmer tangentbordskombon varje omstart, och måste påminnas via menyn.
Har du samma problem? Nån lösning?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-07 21:56
Ursprungligen av ;:

Tyvärr måste jag säga att Chrome bara blir bättre och bättre medan Safari blivit segare och buggigare för varje ny version.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-07 22:01

Chrome har ju Uncanny Valley problemet i ännu högre grad än Firefox. Känns verkligen som ett windowsprogram.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 00:31

Så är det. Chrome har en inbyggd version av Adobe Flash Player.

Låter intressant (för en Flash hatare), kanske vore något för min dotter vars MacBook håller på att lyfta var gång hon sitter och surfar/spelar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 08:36

Det är ju fortfarande Flash, så det är blir ju egentligen inte bättre. Men, det gen en möjligheten att välja. Firefox/Safari om man vill vara flashfri. Då kan man ändå använda Chrome för det som trots allt kräver Flash. En stor fördel, eftersom Chrome håller reda på sin egen Flashversion så uppdateras den tillsammans med webbläsaren på det där automagiska sättet som inte märks. Flash är en sådan programvara som man bara måste hålla uppdaterad.

Ursprungligen av jahve:

Det är ju fortfarande Flash, så det är blir ju egentligen inte bättre. Men, det gen en möjligheten att välja. Firefox/Safari om man vill vara flashfri. Då kan man ändå använda Chrome för det som trots allt kräver Flash. En stor fördel, eftersom Chrome håller reda på sin egen Flashversion så uppdateras den tillsammans med webbläsaren på det där automagiska sättet som inte märks. Flash är en sådan programvara som man bara måste hålla uppdaterad.

Du har precis summerat varför det ÄR bättre.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-02-08 15:24
Ursprungligen av ;:

En reflektion jag gjorde igår när jag utvärderade nya Chrome och körde igång Solsidan i TV4Play. Bildkvalitén var riktigt usel.

Körde igång Safari och samma avsnitt av Solsidan och bilden var så bra som man förväntar sig att den ska vara.

Skillnaden kan beskrivas som den bildförsämring som sker när man streamar video via WiFi kontra 3G på iPhone.

Kan varit tillfällig hicka i bitströmen kanske men jag upplevde hela TV4Play som segare i Chrome jämfört med Safari. Kan det vara en skillnad i versionerna eller är "inbyggd" flash slöare än pluginen? Nu körde jag detta på en lite äldre maskin. Första svarta Macbooken. Men det var mest för att eventuella skillnader blir tydligare på långsammare datorer.

Flash-versionen i Chrome är i princip lika ny som den man kan ladda ner från Adobe, dvs 10.1.nånting, däremot kan man ju också ladda ner 10.2 från Adobe Labs, och den är påtaglig mycket snabbare än 10.1, framför allt innehåller den ny teknik för rendering av videoobjekt, som (om de som publicerar Flash-fil använder en anpassad spelare) kan vara sjukt mycket snabbare, framför allt på de Mac-modeller som stödjer hårdvaruaccelering.

Just nu är den "release candidate", vilket borde betyda att den släpps om ett par veckor. Kör man då Safari så kan man uppdatera rakt av, kör man Chrome så måste man vänta tills Google behagar uppgradera den (eller på ett lite bökigt sätt göra det själv.

Safari är för övrigt snabbast av dem på att spela upp Flash, med Chrome tätt i hälarna, och Firefox långt, långt efter. Firefox är 2-3 gånger så långsamt, trots att de använder samma plugin-API, så gänget på Firefox har en del att göra för att komma ikapp.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 17:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Safari är för övrigt snabbast av dem på att spela upp Flash, med Chrome tätt i hälarna, och Firefox långt, långt efter. Firefox är 2-3 gånger så långsamt, trots att de använder samma plugin-API, så gänget på Firefox har en del att göra för att komma ikapp.

Fast Flash är väl betydligt stabilare i Firefox? I Safari så är Flash faktiskt sanslöst ostabilt så ostabilt att man undrar om inte Apple gjort det med flit för att få flash att se extra dåligt ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 18:05
Ursprungligen av Tabb:

Fast Flash är väl betydligt stabilare i Firefox? I Safari så är Flash faktiskt sanslöst ostabilt så ostabilt att man undrar om inte Apple gjort det med flit för att få flash att se extra dåligt ut.

Jag upplever inte att Flash är ostabilt i någon av webbläsarna. Processorkrävande, ja. Men inte särskilt ostabilt.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 18:31

Kanske beror på vilken dator du har men på mina macar så kraschar regelbundet Flash hela Safari.

Ursprungligen av Tabb:

Kanske beror på vilken dator du har men på mina macar så kraschar regelbundet Flash hela Safari.

Det håller jag för nästintill helt osannolikt. Senare versioner av Safari kör Flash i en egen process, vilket praktiskt taget isolerar den från Safari själv, så mao kan Flash krascha, men det ska inte dra med sig Safari.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 19:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det håller jag för nästintill helt osannolikt. Senare versioner av Safari kör Flash i en egen process, vilket praktiskt taget isolerar den från Safari själv, så mao kan Flash krascha, men det ska inte dra med sig Safari.

Men det gör den.

Ursprungligen av Tabb:

Fast Flash är väl betydligt stabilare i Firefox? I Safari så är Flash faktiskt sanslöst ostabilt så ostabilt att man undrar om inte Apple gjort det med flit för att få flash att se extra dåligt ut.

Det tror jag inte. Se till att du har installerat de uppgraderingar som finns och se om det gör någon skillnad. Själv har jag aldrig haft Flash-krascher, annat än då jag kört med tidiga betor av Flash 10.1

Jag kör med 10.2 sedan en dryg månad (dvs. en beta-version) och jag upplever den som absolut stabil – inte minsta lilla hicka någon gång. Dessvärre har jag en gammal Mac, utan stöd för full hårdvaruacceleration, så jag får inte njuta av det, men även utan det är skillnaden stor mot tidigare version, och mycket stor jämfört med Firefox.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 18:37
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv har jag aldrig haft Flash-krascher, annat än då jag kört med tidiga betor av Flash 10.1

Låter osannolikt när du påstår dig aldrig har haft Flash-krascher förutom med 10.1.
Själv har jag haft Flash på en mängd macar under väldigt lång tid och det har ofta kraschat men en period var Flash rätt stabil för att nu återigen vara rejält ostabil främst i Safari som ofta dyker av just Flash.

Ursprungligen av Tabb:

Låter osannolikt när du påstår dig aldrig har haft Flash-krascher förutom med 10.1.
Själv har jag haft Flash på en mängd macar under väldigt lång tid och det har ofta kraschat men en period var Flash rätt stabil för att nu återigen vara rejält ostabil främst i Safari som ofta dyker av just Flash.

TJa, det får du väl tycka om du vill, men så är det, å andra sidan gäller det de flesta av mina program, att de aldrig kraschar, även program som andra tycks ha fler problem med, men så är jag också rätt noga med att installera alla uppdateringar till alla mina program.

1
Bevaka tråden