Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

€-tecken i lösenord på Win-server - kan inte logga in med macen

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kunds webbserver rullar på en Windows-burk. I lösenordet finns ett Euro-tecken. Jag kommer in direkt med Filezilla i en PC men i Macen går det inte. Jag får felmeddelande "fel på lösenord" och misstänker Euro-tecknet.

Kan jag byta ut tecknet mot något annat i macen som genererar den ascii som servern förväntar sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-07 20:15

Provat byta FTP-klient?

Jag har testat Transmit och Dreamweaver de jag normalt använder.

Har du engelskt eller svenskt språk i OS X?
Jag har engelska och har inte möjlighet att skriva € med alt+4. Det blir $ istället.
Är det så kan du öppna upp Character Viewer (jag har den i menyraden) och infoga €-symbolen på det sättet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-07 20:42

Det låter ju onekligen som något teckenkodningsfel. Vad har du för teckenkodinställningar på Windowsmaskinen jfrt med Mac:en.

Men det enklaste lär nog ändå vara att göra sig av med det där €-tecknet.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-07 20:51
Ursprungligen av jahve:

Det låter ju onekligen som något teckenkodningsfel. Vad har du för teckenkodinställningar på Windowsmaskinen jfrt med Mac:en.

Men det enklaste lär nog ändå vara att göra sig av med det där €-tecknet.

Du kan inte byta teckenenkodning på en host, det är vad det är på hosten. Alltså rullar FTP servern på i Windows med ISO och mac'en med UTF-8. Lösenord skickas ju dock i ASCII i klartext (om det är vanlig FTP och inte SFTP/FTPS eller liknande).

Är du helt säker på att du skriver euro-tecken (det är rätt krångligt)
Kan du inte byta lösenord till något annat? Dollar ska inte vara några problem.

Ursprungligen av studiox:

Är du helt säker på att du skriver euro-tecken (det är rätt krångligt)

Shift-4 är väl inte så krångligt? Hur menar du?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Shift-4 är väl inte så krångligt? Hur menar du?

Du kan ju ignorera mitt inlägg kom jag på nu... Shift-4 ska det ju vara - precis som du skriver! Duh!

OnT: Cyberduck har möjlighet att välja textkodning. Om den även ändrar i lösenordet låter jag vara osagt, men den innehåller exempelvis stöd för ISO-8859-1 och Windows-1252 vilket jag förstår är de vanliga på Windowsburkar.

Cyberduck: FTP, SFTP, WebDAV, Cloud Files, Google Docs & Amazon S3 Browser for Mac & Windows.

Anslutnings-howto:
help/en/howto/connection

Jag upptäckte problemet efter att de som har hand om servern gått för dagen. Enklast blir väl som sagt att be att de ändrar lösen imorgon.

Bingo Suddgummi!

Jag kommer in med Windows-1252 och Cyberduck.

Men för att kunna jobba med Dreamweaver mot den här servern antar jag att det bara är byte av lösen som kan funka.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 11:51
Ursprungligen av Anders Täpp:

Bingo Suddgummi!

Jag kommer in med Windows-1252 och Cyberduck.

Mest en tanke, men kommer du in även om du byter teckenkodning till UTF-8?

Ursprungligen av studiox:

Mest en tanke, men kommer du in även om du byter teckenkodning till UTF-8?

Det funkade inte

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 12:00
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det funkade inte

Aha, tack för tipset. Jag trodde faktiskt bara teckenenkodning styrde just GET/PUT osv. men där hade jag fel. Kan vara bra o veta.

Bra att det löste sig!

Tills du får ändrat lösenordet så kan du kanske använda dig av Cyberducks sykroniseringsmöjlighet...

Cyberduckie steg i graderna faktiskt. Smutt med import av Transmits bokmärken. Eftersom jag har MobileMe så var redan nya sajten synkad via Transmits synk så den ramlade rätt in i CD.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-07 23:07

Här är en longshot: i Cyberduck välj i menyn Gå och Skicka kommando: SITE CPWD +dittnyalösen

Funkar det inte så funkar det inte

Ursprungligen av Jetwash:

Här är en longshot: i Cyberduck välj i menyn Gå och Skicka kommando: SITE CPWD +dittnyalösen

Funkar det inte så funkar det inte

Ok får testa imorgon. Ska plustecknet vara med?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-02-07 23:32
Ursprungligen av Anders Täpp:

Ok får testa imorgon. Ska plustecknet vara med?

Nej bara nya lösenordet efter mellanslaget. Men det förutsätter att deras FTP är satt att ta det kommandot.

500 'SITE CPWD .........': command not understood

Jag får kontakta dom. Tack för tipsen.

Jag fick lösenordet ändrat nu och det funkade direkt. Så Euro-tecken i lösenord verkar inte vara så bra alltså. Eller bra om man vill spärra för den andra platformen.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-11 17:38

eller om man kör dumma ftp klienter och inte cyberduck?

Den var grym faktiskt. Jag betalade t o m in en donation.

1
Bevaka tråden