Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med OpenType-typsnitt i PowerPoint

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 16:33

Officepaketet är ett okonsekvent paket. I Word fungerar typsnitt (Opentype) som det ska, men i Powerpoint lever samma typsnitt ett eget liv: Bold blir Bold kursiv, Book till Book kursiv etc etc, i Word respektive PP, alltså.
Har kört FontDoctor, har kört FontExplorer, letat korruption och dublikat, rensat fontcachar etc, men PowerPoint vägrar hårdnackat att bättra sig.
Tips?

Vilken version av OSX kör du?
Vilken version av Office kör du?
Gäller det alla typsnitt, eller bara vissa? Vilka i så fall?

Jag kör OSX 10.6.6 och Office 2011 14.0.2. Jag använder nästan aldrig Powerpoint, men jag testade nu, bara för att kolla om jag hade samma fel. Det har jag inte. Det funkar alldeles utmärkt med OpenType-typsnitt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-07 19:08

OSX6.6, Office 2008, 12.2.8 - i detta fall ITC AvantGarde - antagligen är det att ominstallera PP för jag antar det går utan att behöva ta om hela klabbet. Nej, jag använder aldrig heller PowerPoint, men en kund vill ha hjälp med en presentation och jag ska som formgivare snygga till den, som det heter, men när typsnitten går bananas är man rätt handfallen.

1
Bevaka tråden