Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples batteriladdare laddar inte fullt eller?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har på mitt skrivbord Apple's trådlösa tangentbord, magic mouse och magic trackpad, för att inte ruinera mig på batterier köpte jag även Apple's kit med laddare och batterier,
i handboken står det att batterierna är klara att använda när lampan lyser grönt, japp det är dem men då med 80% laddning, för att ladda helt fullt ska man vänta sex timmar eller vänta till lampan slocknar helt.. mitt problem är att då säger min iMac att batterierna bara är laddade till 87% någon som sett något liknande? ska man ladda batterierna ännu längre? eller är det bara så att min imac tror att de bara har så mycket laddning för att att jag första körde med vanliga batterier i grejorna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-07 00:52

Gissning. Vanliga batterier ger 1,5 V. När jag kollar på mina uppladdningsbara Duracell NiMH-batterier står de att de levererar 1,2 V - vilket jag antar gäller allmänt för uppladdningsbara AA-batterier.

1,2/1,5=0,8

De sista 0,07 lämnar jag åt felmarginalen.

Ursprungligen av jahve:

Gissning. Vanliga batterier ger 1,5 V. När jag kollar på mina uppladdningsbara Duracell NiMH-batterier står de att de levererar 1,2 V - vilket jag antar gäller allmänt för uppladdningsbara AA-batterier.

Jag kollade mina batterier. Precis samma; 1,2 V laddbara = 0,80 * 1,5 V vanliga.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-02-07 15:19

Jag har samma fenomen, Apples blir bara runt 80% laddade enligt datorn men de räcker ju ett tag.
Sätter jag i andra uppladdningbara visar datorn uppåt 100%.

jamen vad skönt att det inte bara är jag, och det verkar ju himla logiskt till råga på allt, och ja det räcker ju bra länge innan man behöver "ladda om" en sak mindre här i världen att oroa sig för

Jag får aldrig mer än 80 % med tredjepartsbatterier och -laddare heller.

med andra ord kan vi säga att 80'% är det nya full-laddade

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-09 08:35

Ja, det där är ju kemi så det ändrar man inte på så lätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 09:03

Alla batteridrivna tillbehör saknar en möjlighet att läsa av batteriets riktiga laddning. Den mäter endast hur stor ström spänningen är. Och då är den beräknad. Så det är normalt att den visar endast 80%.

Om den ska visa den riktiga laddningen måste batterier ha en sensor som visade hur mycket ström den har och så måste tillbehöret kunna läsa av den. Och det finns just nu ingen som gör.

//Rob

fasiken vad många kunniga kompisar man har här på 99!
Tack för alla upplysande svar!

1
Bevaka tråden