Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp ett nätverk

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har aldrig satt upp ett osx nätverk.

Har några datorer som ligger under samma wifi nätverk som jag vill kunna dumpa lite filer mellan.

Förmodligen så är det enkelt eftersom det handlar om mac

Skulle vara toppen om ni kan guida mig.

Tack på förhand

Lite mer information hurru!

Nätverk och osx hjälper en inte jätte långt på vägen för att hjälpa dig! sorry

såsom:

PC?
Mac?
Vad för nätverk? Flera routrar?
Har du airport express, Time capsule, airport extreme?
Vad för filer?
etc. etc.

Ursprungligen av memachappy:

har aldrig satt upp ett osx nätverk.
Har några datorer som ligger under samma wifi nätverk som jag vill kunna dumpa lite filer mellan.
Förmodligen så är det enkelt eftersom det handlar om mac
Skulle vara toppen om ni kan guida mig.
Tack på förhand

Under Systeminställningar har du ett alternativ som heter Delning. Där hittar du alla funktioner för att ordna med fildelning. Standard är att det går via AFP, och då borde utdelade datorer dyka upp till vänster i din finder.

Om du gör en utdelning från en Windows-dator så behöver du mest troligt hitta IP-adressen till den datorn, och sedan ansluta genom att trycka CMD+K i Finder och ange följande: smb://IP

Det är den enda hjälp jag kan ge dig utifrån att du knappt lämnar någon information.

här kommer det.

osx 10.6 på alla datorer
bara mac datorer
stora och små filer
alla datorer ligger på samma wifi router.(airport)

Ursprungligen av memachappy:

här kommer det.

osx 10.6 på alla datorer
bara mac datorer
stora och små filer
alla datorer ligger på samma wifi router.(airport)

Då är nog mitt svar aktuellt.

Du behöver öppna för fildelning på de datorer som du vill komma åt i nätverket för att "dumpa" filer. Du kan använda AFP-protokollet eftersom du har en renodlad Mac-miljö. Det blir smidigast då.

får upp den andra datorn nu men när jag ska dumpa filen så går det inte. Ibland frågar den efter namn och lösen men det kommer inte upp någon ruta att skriva in det i.

Ursprungligen av memachappy:

får upp den andra datorn nu men när jag ska dumpa filen så går det inte. Ibland frågar den efter namn och lösen men det kommer inte upp någon ruta att skriva in det i.

Välj att ansluta som den användare som har behörighet till mappen du vill lämna filer i.

Ursprungligen av memachappy:

får upp den andra datorn nu men när jag ska dumpa filen så går det inte. Ibland frågar den efter namn och lösen men det kommer inte upp någon ruta att skriva in det i.

Ja, du får upp den i Finder, men när du går in på den så är du bara "gäst". Men om du klickar på den så ska det finnas en knapp "Anslut som..." (eller "Connect as..."). Klicka på den så kan du skriva in en användare och lösen som har lite mer rättigheter på den datorn.

toppen, nu fungerar det helt utmärkt.

tusen tack för hjälpen

dra på trissor. Får inte det att fungera smärtfritt.

säger att jag inte har behörighet ändå jag har skrivit in lösen och öppnat upp allt.

när jag försöker dra filer till ena datorn så får jag upp symbolen Förbud att parkera

Ursprungligen av memachappy:

dra på trissor. Får inte det att fungera smärtfritt.
säger att jag inte har behörighet ändå jag har skrivit in lösen och öppnat upp allt.
när jag försöker dra filer till ena datorn så får jag upp symbolen Förbud att parkera

Har din inloggade användare behörighet till den mapp där du vill lägga in filerna?

1
Bevaka tråden