Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stannar mitt i uppstarten

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-06 22:34

Jag är rädd att min MacBook Pro har pajat. Den stannar mitt i uppstarten. Det hela går till så här:

Jag trycker på on-knappen.
Lilla karakteristiska Mac-ljudet låter, ljus skärm med äpplet på visas, samt den där lilla grejen som snurrar och som visar att datorn jobbar. Men den lilla grejen som snurrar stannar tvärt och sen händer inget mer.
Jag har provat att starta om tre ggr. Men med samma resultat.:'(

Har datorn pajat? Har någon råkat ut för samma sak?

Ursprungligen av KOL:

Jag är rädd att min MacBook Pro har pajat. Den stannar mitt i uppstarten. Det hela går till så här:

Jag trycker på on-knappen.
Lilla karakteristiska Mac-ljudet låter, ljus skärm med äpplet på visas, samt den där lilla grejen som snurrar och som visar att datorn jobbar. Men den lilla grejen som snurrar stannar tvärt och sen händer inget mer.
Jag har provat att starta om tre ggr. Men med samma resultat.:'(

Har datorn pajat? Har någon råkat ut för samma sak?

Har du gjort ett hårdvarutest på maskinen? Det ska gå att göra genom installationsprogrammet. Där kan du även testa att reparera behörigheter etc. för att se om det avhjälper ditt problem.

Om detta inte visar resultat så skulle du kunna testa att installera om hela systemet - och då gärna mot en extern hårddisk för att du därmed ska kunna märka om det är din interna hårddiskar som bråkar eller inte. Fungerar inte detta så är nog det bästa du kan göra att lämna in den om du har inom garanti. Har du ingen garanti får du fundera ut om det är värt undersökningskostnad eller inte.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-06 22:55

Hårdvarutest? Hur gör man? Sätter man i installationsskivan, eller?

Sätt i installations skivan, håll inne "c" när du startar upp datorn.. tar en stund att boota från skivan så håll inne c ett tag.

Vilken MacBook Pro-modell är det?

Vilken version av OSX har den?

Hände detta bara helt plötsligt, eller kan du sätta det i samband med någon annan händelse (t.ex uppdatering av OSX, uppdatering av något program, uppdatering av hårdvaran t.ex mer minne, eller något annat)?

Om du provar att starta från installations-DVDn - funkar det, eller händer samma sak där?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-07 09:32

Jag har Mac OS version 10.5.7. Alltså skiva (eller 1.1 som det står på skivan)

Hur gör jag nu då, startar jag datorn och försöker få in skivan innan datorn har låst sig, eller?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-07 08:58

Vilken av skivorna ska jag använda?

Mac OS X Install DVD

eller

Applications Install DVD

Ursprungligen av KOL:

Vilken av skivorna ska jag använda?

Det beror på vilken datormodell det är och hur ny den är.

Har du läst instruktionerna på sidan som jag länkade till tidigare?

Där skriver de:
"- För Intel-baserade Apple-datorer som levereras med Mac OS X 10.5.4 eller tidigare finns Apple Hardware Test på installationsskiva 1 för Mac OS X. Skivan medföljer datorn.
- För Intel-baserade Apple-datorer som levereras med Mac OS X 10.5.5 eller senare finns Apple Hardware Test på programinstallationsskiva 2, som medföljer datorn."

Och då upprepar jag min tidigare fråga:
Har du läst instruktionerna på sidan som jag länkade till tidigare?

Där står exakt hur du ska göra...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2011-02-07 11:53

Jag satte i skivan. Tryckte på D-knappen, och en halv minut senare var datorn som vanligt igen. Jag behövde inte göra nåt. Någon som vet vad som hade hänt min dator?

Tack alla för hjälpen

1
Bevaka tråden