Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft och Apple går ihop om H.264

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-04 12:57
Ursprungligen av ;:

Då blir det alltså återigen en strid mellan öppna och stängda format.

I ena hörnan har vi H.264 och i andra har vi bland annat WebM.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-04 15:00

Vad jag har förstått är det inte så mycket öppna/stängda som att WebM är ett fritt format och h.264 kräver en licens (med tillhörande licensavgift). H.264 är ju inte ett stängt format, det är en öppen standard. Däremot är det inte tillgängligt för envar utan vidare.

Ursprungligen av jahve:

Vad jag har förstått är det inte så mycket öppna/stängda som att WebM är ett fritt format och h.264 kräver en licens (med tillhörande licensavgift). H.264 är ju inte ett stängt format, det är en öppen standard. Däremot är det inte tillgängligt för envar utan vidare.

För att vara en riktigt öppen standard så borde det ju rimligtvis krävas att den är tillgänglig utan krav på licensavgifter. Att man sedan ger insyn i koder och låter folk förstå exakt hur den fungerar är väl en annan sak.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-05 21:06
Ursprungligen av Tobias Schelin:

För att vara en riktigt öppen standard så borde det ju rimligtvis krävas att den är tillgänglig utan krav på licensavgifter. Att man sedan ger insyn i koder och låter folk förstå exakt hur den fungerar är väl en annan sak.

Öppen och gratis är inte samma sak.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-02-04 15:22

Sedan är väl också frågan om hur "öppet" WebM egentligen är...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-05 21:02

När Google offentligt lovar att WebM inte bryter mot några patent och står för alla kostnader om någon stämmer pga patent brott och när WebM har GPU hårdvaru stöd då kan WebM bli något. Innan dess är det endast FUD och h.264 är det som gäller.

//Rob

Senast redigerat 2011-02-05 21:34

Detta ser jag verkligen som framsteg, så får man en gång för alla slippa med Windows Media-formaten om man har tur. H.264 är en väldigt fin kodek tycker jag och ser helst att den kommer vara videostandard på nätet i cirka fem år. Hårdvaran har stöd för det, mjukvaran optimeras alltmer för det och videon ser bra ut - ser inget mer man kan begära i dagsläget.

EDIT: Så klart ser jag gärna konkurrerande produkter, så som WebM - men då får det gärna finnas hårdvara som stödjer formatet så det inte blir som att gå bak i tiden igen.

H.264 är gratis fram till 2016 va, eller hur är det?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

H.264 är gratis fram till 2016 va, eller hur är det?

Ja, det verkar så. Förhoppningsvis så fortsätter det även i nästa licensperiod.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

H.264 är gratis fram till 2016 va, eller hur är det?

H.264 är gratis att använda om du strömmar video kostnadsfritt på Internet. För all annan användning kostar den royalties. Det involverar fortfarande att göra webbläsare som kan spela H.264, videokameror som kan filma i det och även vad du gör med materialet som du filmar med dem.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-06 00:29

Är det inte även så att mången annan hårdvara (kameror osv) har inbyggt stöd för att spela in till H264, vilket i många lägen förenklar hanteringen, dvs kopiera över filen utan att behöva konvertera mellan format mm. Om det nu kommer ett nytt format (konkurrens är bra) så behöver de antingen anpassa sig till det via mjukvara (konvertera mellan format) eller få inbyggt direkt stöd vilket kan krångla till det då ev ny hårdvara behöver utvecklas mm (detta är dock inget negativt sålänge det nya formatet har fler fördelar än föregående, det är utveckling).

1
Bevaka tråden