Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ringa upp en iPhone 4 via FaceTime från en dator?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lyckats ringa upp min dator med FaceTime från min iPhone 4, men vice versa går inte. Jag har lagt upp mig själv som en kontakt på datorn och på kamerasymbolen ute till höger i kontaktlistan i FaceTime är det ett frågetecken.
Ska det överhuvudtaget vara möjligt att ringa på det hållet?

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-02-05 15:07

Försöker du ringa upp din mail-adress eller ditt mobilnummer? Har för mig att man måste ringa upp mobilnumret för att det ska fungera dator -> iPhone. Sitter på jobbet med en PC nu så kan inte testa själv.

Hur ringa ett nummer från datorn? Jag har lagt in både e-post och mobilnummer i kontaktinfon.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2011-02-05 15:33

När du öppnat FaceTime på macen så kan du ju välja vilket nummer eller vilken mailadress du vill ringa till. Ska du ringa till en annan mac så måste du "ringa" till den mailadress som användaren loggar in på FaceTime med (oftast Apple-ID tror jag). Ska du "ringa" till en iPhone så ringer du upp användarens mobilnummer från kontaktlistan i FaceTime.

Tror att det skall vara så, är som sagt inte hemma och kan kolla.

Klicka på det numret eller e-posten du vill ringa till, provade precis och gick utmärkt. Problemet är för min del att iPhonen inte får vara i viloläge, för då har den ingen kontakt med WiFi, det funkade inte när skärmen var släckt med andra ord.

Ursprungligen av Patrik D:

Klicka på det numret eller e-posten du vill ringa till, provade precis och gick utmärkt. Problemet är för min del att iPhonen inte får vara i viloläge, för då har den ingen kontakt med WiFi, det funkade inte när skärmen var släckt med andra ord.

Det går alldeles utmärkt när skärmen är släckt också. För wifi är ändå anslutet även om det inte ser ut så.

Ursprungligen av illerG:

Det går alldeles utmärkt när skärmen är släckt också. För wifi är ändå anslutet även om det inte ser ut så.

Som jag skrev, så fungerar det inte för min del.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-06 14:09
Ursprungligen av illerG:

Det går alldeles utmärkt när skärmen är släckt också. För wifi är ändå anslutet även om det inte ser ut så.

Rätt men fel Det fungerar när mobilen är i vila eftersom Apple skickar ett speciellt SMS när någon försöker kontakta dig via FaceTime. När mobilen tar emot det meddelandet ansluter den till wifi och kopplar upp samtalet. Har för mig att en del svenska operatörer hade problem med just Apples sms så det kan vara därför det inte alltid fungerar när skärmen är släckt.

Jag listade ut att man måste öppna kontakten så man kan välja att ringa upp just telefonnumret. Om man bara klickar på kontaktnamnet händer inget. I mitt fall gick det utmärkt fast iPhonen var i vila.

Hej!
Jag har problem med att ringa med facetime till mina vänners iphones från min imac (i5, Lion) trots att vi båda är på wifi-nät.

Från min mac till min iphone på "hemmanätet" kan vi båda använda facetime och har både bild och ljud.
Från min iphone till min kompis iphone är det inte heller något problem men försöker jag i sekunden efteråt ringa honom från datorn får jag meddelandet .. inte tillgänglig för facetime. I båda fallen ringer jag från samma wifi-nät.

Jag har läst att det kan vara problem med facetime om man sitter bakom en brandvägg och att specifika portar då måste öppnas. Fast är det en trolig lösning när iphonen funkar att ringa facetime med på samma wifi-nät?

Tacksam för hjälp!

Ursprungligen av Anders Bengtsson:

...Fast är det en trolig lösning när iphonen funkar att ringa facetime med på samma wifi-nät?...

Visst kan det vara en trolig lösning. De portarna är kanske stängda i datorns brandvägg (dvs det kanske stoppas innan trafiken ens har lämnat datorn och kommit ut på wifi-nätet).

1
Bevaka tråden