Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.11 feedbacktråd

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag har vi uppdaterat 99mac till version 4.11. Vi har jobbat med design, struktur och buggfixar.

Tillsammans med Klarabara har vi jobbat med design och struktur på forumet. En del av arbetet syns redan nu, en del kommer i framtida uppdateringar.

Vi har jobbat med design för att ge 99mac en mera sammanhållen egen look där vi återanvänder den bruna färgen mera (för den som är ny här så har den bruna färgen varit en del av forumets själ sedan starten, på lite olika sätt). Jag skulle säga att det blir lite mera "fulsnyggt", även om jag inte är säker på att Klarabara håller med

Vi har även fortsatt jobba med strukturen (toppmenyn, sidofot mm) för att bättre kunna navigera och hitta på forumet.

Förstasidan, den som heter Nyheter i den bruna navigeringslisten, har fått sig en översyn. Våra "widgets" till höger har ny design. Bilderna är större. Spalterna är omgjorda. Vi lyftar fram senaste från 99mac. Under enskild artikel visas fler artiklar (ska bli ännu bättre).

I forumet har vi flyttat in figuren som visar vilka trådar man deltagit i, den hängde i marginalen förut. Vi har gjort en tydligare ikon som länkar till första olästa inlägget i en tråd. Alla kanske inte känner till det, men det finns en del info och funktioner i listan över inlägg:

Fler buggfixar & förbättringar av sajten

  • Mera enhetligt utseende på sökresultat (som "Dagens inlägg") och lista på trådar.

  • Uppdaterad sidfot.

  • Uppdaterad svart toppnavigering.

  • Brun list i botten av sidan för att knyta an till navigeringen.

  • Texten i inlägg är nu helt svart, inte bara nästan svart.

  • Vi har nu sex valbara RSS:er (Mac, iPod, iPhone, iPad, Annonser etc).

  • Bakom kulisserna: Systemet för att godkänna nya medlemmar är rejält förbättrat.

Använd den här tråden för att ge feedback och rapportera buggar och annat.

iPad/iPhone specifika buggar har en egen feedback-tråd:
http://www.99.se/feedback/283034-feedback-99mac-4-0-4-01-ipad.html

Detta är fortsättningen på 99mac 4.10-tråden.

Angående vår kommande 99mac-app för iPhone: Arbetet går framåt. Vi har jobbat hårt med att fixa översättningar och jobbar aktivt med vBulletin för att komma vidare. Det har varit några buggar, som ni kanske sett, inte minst kring åäö som måste lösas innan appen kan skickas in till Apple för godkännande.

Kan ni inte lägga trackerpixeln efter textlänken?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-03 17:55
Ursprungligen av Hagelin:

Kan ni inte lägga trackerpixeln efter textlänken?

Inget som syns i Firefox.

Ursprungligen av zappee:

Inget som syns i Firefox.

Syns i FireFox på en Windowsburk i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-03 19:43
Ursprungligen av Chaosstar:

Syns i FireFox på en Windowsburk i alla fall.

syns i Firefox på Mac också

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-04 19:14
Ursprungligen av Chaosstar:

Syns i FireFox på en Windowsburk i alla fall.

Gissar på att min *host* adblocker* host* spelar in

Ursprungligen av Hagelin:

Kan ni inte lägga trackerpixeln efter textlänken?

Jag har också stört mig på det, men av förklarliga skäl är det trots allt inte högprioriterat

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-07 14:00
Ursprungligen av Hagelin:

Kan ni inte lägga trackerpixeln efter textlänken?

Fixat

Ursprungligen av Arvid:

Fixat

Suveränt! Tänk att en sådan liten detalj kan göra så himla mycket.

Instämmer för övrigt i ovanstående av Jesper att rubrikerna gärna kan få flöda över två rader än att de kortas av så där snabbt som nu.

Kul att ni fick ut 4.11 uppdateringen. Jag ska återkomma med feedback imorgon - klockan är nästan midnatt här i Thailand.

Nu när jag är på semester ser man saker med andra ögon - det är svårt att tro att så pass små justeringar tar så mycket tid att utveckla

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-03 17:58

Jag tycker Uppdateringar i den svarta menylisten är ett konstigt valt ord. Tog ett tag innan jag hittade min Inbox.... trodde inte den skulle ligga där. Har inget bra förslag dock, möjligen Meddelanden, men det kanske kommer något annat dit senare, som inte har med Meddelanden att göra.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker Uppdateringar i den svarta menylisten är ett konstigt valt ord. Tog ett tag innan jag hittade min Inbox.... trodde inte den skulle ligga där. Har inget bra förslag dock, möjligen Meddelanden, men det kanske kommer något annat dit senare, som inte har med Meddelanden att göra.

I dagsläget finns det två typer av uppdateringar som syns där:
- Nya meddelanden
- Nya vännerförfrågningar

I framtiden kanske det kommer att finnas fler typer av uppdateringar där, beroende på vilka funktioner vi lägger till.

Men jag kan hålla med om att det inte är givet att man ska hitta sin inbox där. Klara har jobbat hårt med att försöka förenkla och gruppera olika typer av länkar och då verkade den menyn som lämpligaste platsen.

Kanske skulle det ändå fungera med "Meddelanden"? Om man låter "Meddelanden" stå för alla typer av notiser (som t.ex. vänförfrågningar) och inte bara PM. Eller skulle det förvirra mer än förklara?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-03 23:33
Ursprungligen av Adrian B:

I dagsläget finns det två typer av uppdateringar som syns där:
- Nya meddelanden
- Nya vännerförfrågningar

I framtiden kanske det kommer att finnas fler typer av uppdateringar där, beroende på vilka funktioner vi lägger till.

Men jag kan hålla med om att det inte är givet att man ska hitta sin inbox där. Klara har jobbat hårt med att försöka förenkla och gruppera olika typer av länkar och då verkade den menyn som lämpligaste platsen.

Kanske skulle det ändå fungera med "Meddelanden"? Om man låter "Meddelanden" stå för alla typer av notiser (som t.ex. vänförfrågningar) och inte bara PM. Eller skulle det förvirra mer än förklara?

Som det er ut nu tycker jag Meddelanden skulle vara bättre. Det är förvirrande med Uppdateringar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-02-03 19:08

Sidorna hoppar fortfarande för högt upp när man trycker på gå till förstaolästainläggikonen. Avatarer klipps på toppen och på inlägg som inte har någon avatar försvinner namnet ut i rymden.

Senast redigerat 2011-02-03 20:28
Ursprungligen av Mija:

Sidorna hoppar fortfarande för högt upp när man trycker på gå till förstaolästainläggikonen. Avatarer klipps på toppen och på inlägg som inte har någon avatar försvinner namnet ut i rymden.

Ja, det är ett känt problem. Ska försöka prioritera att hitta en fix på detta till nästa uppdatering.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-02-07 13:52
Ursprungligen av Mija:

Sidorna hoppar fortfarande för högt upp när man trycker på gå till förstaolästainläggikonen. Avatarer klipps på toppen och på inlägg som inte har någon avatar försvinner namnet ut i rymden.

Irriterande nog så trodde jag faktiskt jag fixat det, men det är något som gör att det inte fungerar fullt ut fortfarande.

Om man går in i en tråd som man har olästa inlägg i så finns det en länk längst upp i trådmenyn. Om man klickar på den så kommer man rätt, men av någon anledning så hoppar sidan till det sista den gör när man klickar på länken i trådtitlen...

Vi får kika vidare på det...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-03 19:31

Nu när det finns iPhone och iPad och många användare har falukorvsliknande tjocklek på fingrarna, kan man inte flytta ner " nya inlägg" och " dagens inlägg" ner till den bruna menyraden?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Nu när det finns iPhone och iPad och många användare har falukorvsliknande tjocklek på fingrarna, kan man inte flytta ner " nya inlägg" och " dagens inlägg" ner till den bruna menyraden?
Yes!!

Dessa låg ju i en andra meny under den bruna tidigare. Detta togs bort efter negativa påpekanden. Jag tycker inte att dessa ska flyttas ner. Däremot så fortsätter jag att hävda att de ska föras in under en gemensam titel: Dagens aktiva. Det skulle kunna fungera på samma sätt som Uppdateringar som ligger i den svarta menyraden.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Däremot så fortsätter jag att hävda att de ska föras in under en gemensam titel: Dagens aktiva. Det skulle kunna fungera på samma sätt som Uppdateringar som ligger i den svarta menyraden.

Grejen är att det skulle bli två klick då och för att vara snabba genvägar till ofta besökta sidor ser jag helst att det är direkta länkar. Helst skulle jag vilka bara ha en av Nya/Dagens inlägg för de är förvillande lika i sin funktion, men varje gång vi plockat bort det ena eller andra har det blivit protester.

(För den som inte vet: den främsta skillnaden är att Dagens inlägg visar alla trådar, även de som inte har olästa inlägg, medans Nya inlägg bara visar olästa trådar.)

Ursprungligen av Yes:

Nu när det finns iPhone och iPad och många användare har falukorvsliknande tjocklek på fingrarna, kan man inte flytta ner " nya inlägg" och " dagens inlägg" ner till den bruna menyraden?

Jag gjorde den svarta toppnavigeringen några pixlar högre förut (tror det var förra uppdateringen), men det kanske inte var tillräckligt?

Annars tror jag snarare lösningen är att göra egen CSS-kod för mobila besökare där vi fetar upp toppnavigeringen ännu mer. (På sikt skulle det vara trevligt med ett separat skin för mobila besökare, men det är massor av jobb och vi prioriterar en app i dagsläget.)

Strålande uppdatering - som vanligt. Däremot har jag en del små önskemål kvar:

  • Instämmer i diskussionen angående Netonnet längst ner på forumet. Felet visar sig även i Safari.

  • Påpekar återigen det som jag har skrivit i#11|11. Det skulle göra att den svarta menyraden blir snyggare enligt mitt sätt att se på det.

  • Något behöver göras åt "Diskussionens inlägg (Nyast först)" som visar sig när man har valt att använda sig av en utökad svarsruta. Det ser helt enkelt alldeles för illa ut.

  • Bra initiativ med första sidan, men det ser helt enkelt inte bra ut. Bakgrunden till "Senaste nytt från Macvärlden" skriker fel, fel och fel i mina ögon. Mittenspalten får med glädje tas bort eftersom det blir alldeles för mycket information på det utrymme som finns.

  • Förändringen av sök-resultaten är jättebra, men går det att göra något liknande med det som kommer upp i form av "realtidssökning"?

  • Fliken Uppdateringar i svarta menyraden borde verkligen få ett annat namn eftersom den i stort sett endast verkar vara relaterad till privata meddelanden av olika sorter. Just nu är det vilseledande snarare än någonting annat.

Oj, det var en del påpekanden. Feedback är bra.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Något behöver göras åt "Diskussionens inlägg (Nyast först)" som visar sig när man har valt att använda sig av en utökad svarsruta. Det ser helt enkelt alldeles för illa ut.

Ja, den har inte fått någon kärlek alls Men å andra sidan - det är aldrig tänkt att den ska se ut som fullständiga foruminlägg med avatarer, länkar osv, utan bara som en möjlighet att snabbt titta tillbaka i tråden. Så den ska få styling, men det ska inte se ut som i en vanlig tråd.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Bra initiativ med första sidan, men det ser helt enkelt inte bra ut. Bakgrunden till "Senaste nytt från Macvärlden" skriker fel, fel och fel i mina ögon. Mittenspalten får med glädje tas bort eftersom det blir alldeles för mycket information på det utrymme som finns.

Bakgrunden ska kanske Klara försvara, jag kategoriserar den som "fulsnygg"

När det gäller mittenkolumnen så är tanken att det ska vara mera luftiga saker där än det som ligger idag. Vi har en vision av vilka funktion som skulle finnas där (t.ex. vore det trevligt med en liten nedräkning till ett event när vi har ett datum). Just nu är det vanliga artiklar bara och det blir för mycket text, det håller jag med.

Om det är möjligt skulle jag vilja ha mera luft mellan spalterna, men vi bråkar med vB:s CMS/layoutsystem här och vill inte göra fulhacklösningar, så vi behöver titta lite mer på det.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Förändringen av sök-resultaten är jättebra, men går det att göra något liknande med det som kommer upp i form av "realtidssökning"?

Svårt att påverka, det är en lösning som hämtar svar via javascript direkt från Google och så som det är löst nu så styr man inte i detalj hur svaret ser ut.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fliken Uppdateringar i svarta menyraden borde verkligen få ett annat namn eftersom den i stort sett endast verkar vara relaterad till privata meddelanden av olika sorter. Just nu är det vilseledande snarare än någonting annat.

Se mitt svar ovan till kenjon.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Oj, det var en del påpekanden. Feedback är bra.

Keep 'em coming

Avseende första-sidan som helhet, och i synnerhet mittenspalten, har det av tid och tekniska skäl inte riktigt fått sitt slutliga utseende. Jag håller fullständigt med om att det är för mycket information där som det är nu, det är under fortsatt arbete från alla håll o kanter.

Vad det gäller den överskriften till artiklar som skriker "fel fel fel" så är den också under utvärdering. Vi har ambitionen att det inte bara ska se snyggt ut men också vara hållbart tekniskt sett och där spelar alltid en tidsram in, det är en balansgång.

Tack för de många punkterna, alltid bra med feedback!

Undrar fortfarande om menylisten under loggan o vissa knappar fortfarande ska vara bruna? Känns ofräscht på nåt vis

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-04 11:36

Den större pilen för att se de olästa inläggen har blivit utbytt mot en liten triangel. En klar försämring när man kör iPad/iPhone. Den större var mycket lättare att träffa.

Ursprungligen av kenjon:

Den större pilen för att se de olästa inläggen har blivit utbytt mot en liten triangel. En klar försämring när man kör iPad/iPhone. Den större var mycket lättare att träffa.

Visuellt kan det se ut så eftersom triangeln är 1 pixel lägre och 2 pixlar kortare men både den gamla och nya grafiken är 12 x 12 pixlar om man räknar hela ytan (inte bara det blåa). Därmed borde det vara exakt lika lätt att träffa i praktiken.

Om man uppdaterar Nya inlägg eller Dagens inlägg lite för snabbt kommer det fortfarande ett felmeddelade på engelska.

Citat:

This forum requires that you wait 5 seconds between searches. Please try again in 2 seconds.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-05 14:49

Det kanske har nämnts tidigare men jag kunde inte hitta någon länk / funktion till avatarbyte, varken på profilsidan eller längst ner.

Däremot fungerar http://www.99.se/avatar/

Ursprungligen av Csoft:

Det kanske har nämnts tidigare men jag kunde inte hitta någon länk / funktion till avatarbyte, varken på profilsidan eller längst ner.

Däremot fungerar http://www.99.se/avatar/

Klicka på ditt användarnamn uppe i den svarta menyraden. I menyn som kommer fram så väljer du "Inställningar". Sedan så är det bara att välja "Redigera avatar".

Bevaka tråden