Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring mediaspelare

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan trodde aldrig jag skulle köra mac men när jag såg denna skönhet kunde jag inte med att inte köpa den... trivs som fan hittils.. men MacVärlden är vädligt nya för mig.
Inte för att denna undran är mac specifik men kanske finns väldigt bra alternativ som öppnat sig som är lättare snyggare smidigare nu.

Jag har min Imac 27 i mitt kontor/sovrum rummet intill är mitt tv/vardagsrum där vill jag självklart kunna spela upp ljudet ifrån min webbradio tex som jag lyssnar på... spela upp film som ligger på mac osv..

Så indirekt vill jag ha en mediaspelare.. jag har idag en ps3 så ja jag kan köra den som film osv men skulle vilja ha lite förslag på snyggare bättre roligare stuff..
Idag har jag en XP laptop där som agerar mediaserver som jag fjärrstyr osv..

Alternativ fyll gärna på...
1. Popcorn ( har testat den och trivdes inte alls med den.. kanske var för buggig då)
2. Airport express ( men fattar som jag bara kan streama ljud med denna? bara ifrån itunes? går inte att välja vad jag vill spela upp för ljud alls?
3. Dreambox DM800 har jag en liggandes som jag kör lite stream med bild ifrån kanske skulle jobba lite mera med denna för att få denna fungera fint men är ju så krongligt med avi filmer osv...
4. ??

Ja fyll gärna på eller kom med kommentarer.. vill gärna ha mac hem;)
Kanske man skall satsa på en HYRO 9900 HD ? Azbox? vad som helst.. tips tack...

Det var många frågor i en och samma tråd...

Men det har ju ingenting med Mac eller iMac 27 att göra - så jag har ändrat trådens rubrik, och flyttat tråden till "Hårdvara - Kringutrustning".

/Mod

jag kör med en eb1012 som jag har installerat xbmc i ubuntu på. Den drar ca 25watt när man kollar på full hd och den klarar 1080p med ca 10% cpu ussage. Den bootar från avstängd till xbmc igång på 20-30 sekunder.

helt klar den absolut bästa mediaspelare jag ägt! xbmc slår allt annat! Jag låter den indexera alla mina tv och filmer så kan man bläddra runt i det och till o med se rating osv på filmer direkt på tvn. Samt recaps av tvshows med mera.

jag styr den med min förstärkarfjärr som snackar trådlöst (Kjell & Company - 66061 - Digiality Remote Extender) med en irmottagare i garderoben som i sin tur snackar med lirc på servern som i sin tur snackar HTTP API med xbmc datorn. Litet delay på några hundra ms i knapptryckningarna, men lätt värt för o använda samma remote o styra ALLA mina prylar med.

edit: enkel howto för installation http://wiki.xbmc.org/?title=EeeBox-EB1501
funkar på eb1012 oxå. enda skillnaden är att den inte har nån dvd/spelare/läsare

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-03-19 13:07

Kombinera en Airport Express med Airfoil, så kan du strömma ljud från vilket program som helst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-19 18:19

Plex. En avknoppning från xbmc, men snyggare Indexerar också filmer och TVserier. Lite krångligt innan man kommer igång och får ställt in det rätt, men väldigt snyggt!
Bästa medialösningen: en Macmini med Plex, som du styr med den medföljande fjärrkontrollen, eller en "allt-i-allo" typ Harmony. Kombinera med RemoteBuddy och du kan styra det mesta.
Koppla den optiska ljudutgången från Macminin till en förstärkare; DisplayPort till HDMI har jag inte testat än, men det ska också finnas, för TVn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-04 23:32

Hej! Vilka mediaspelare har följande:
• Inbyggd hårddisk.
• Kan ladda ned torrentfiler.
• Går att surfa med (tangentbord/mus kanske som tillbehör).
• Går att köra trådlöst (även om det är med tillbehör).
• Kan spela SVT Play/Youtube/Etc.

Några förslag? Tacksam för snabba svar, eftersom jag gärna vill slå till så snart som möjligt.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-02-05 09:41
Ursprungligen av scott:

Hej! Vilka mediaspelare har följande:
• Inbyggd hårddisk.
• Kan ladda ned torrentfiler.
• Går att surfa med (tangentbord/mus kanske som tillbehör).
• Går att köra trådlöst (även om det är med tillbehör).
• Kan spela SVT Play/Youtube/Etc.

Några förslag? Tacksam för snabba svar, eftersom jag gärna vill slå till så snart som möjligt.

Mac Mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-05 09:46

Hårddisken behöver inte vara inbyggd förstås. Hårddiskplats duger. Har funderat på Mac Mini men skulle vilja komma undan med max 4 000 kronor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-05 10:40

En begagnad Mac mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-05 16:00

Tack för fina svar. Mac Mini är det enda alternativet som existerar. Varför inte. Mac är min vän. (Enda problemet är att jag inte är särskilt förtjust i begagnat.)
Sedan vill jag gärna ha stort lagringsutrymme och där är Mac Mini knappast bäst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-05 16:04
Ursprungligen av scott:

Tack för fina svar. Mac Mini är det enda alternativet som existerar. Varför inte. Mac är min vän. (Enda problemet är att jag inte är särskilt förtjust i begagnat.)
Sedan vill jag gärna ha stort lagringsutrymme och där är Mac Mini knappast bäst.

Vad menar du med "stort"? Det går att byta hårddisk i den, ganska lätt i de gamla modellerna.
Jag har en Drobo med 6 TB inkopplad i min...

Annars verkar Boxee från D-Link spännande.
Här är en länk till M3:s test.

Den saknar dock egen hårddisk, men med det priset så får du en fin extern hårddisk och ändå hamnar en bra bit under 4000:-

Boxee-mjukvaran kan också köras på valfri dator med Mac OS X/Windows/Linux, app till iOS finns för att styra den.

Boxee - Make a Boxee

Lite kort om mina erfarenheter kring mediaspelare

frugan låg sjuk så jag köpte en "nobrainer", sony's lilla SMP-U10 för 199:-, käck pryl.
Bra användargränssnitt, MEN den tog bara AVI (inte ISO/Mkv etc) så jag kollade in annat...

Hittade en Netgear... hmm.. 599:- för en spelare som har nätkopling, flera USB-portar och
klarar i princip alla "normala" format. bra så långt.

Installation - HDMI-kabel, klick, strömkabel, klick, minnepinne i, snapp ! klart

javisst, sedan dog det liksom.

Unix-dårarnas paradis anländer i formen av /dev00/Card, loading "206/51295" osv

Alltså, inga progressbars i % (skall jag vänta på update eller gå och sätta på kaffe?)
Alla dessa fullkomligt ologiska idiotval på allt...

Ville visa bilder från farsans kamera (SD-kort), i med kortet - smart med kortläsare i den.

Sedan hmm, Menu, klick, photos...SD-card... 0/0, inget syns, bara o/o uppe i ena hörnet...
Hmm. Menu, Photos, LocalStorage, Card, .....0/0... folk börjar skruva på sig...
hmm.. brottas med fjärren och gör ngt, fan vet vad så börjar det spela bilder....

Så är det hela tiden, ngn "så bra för att den är fri"-grej á la linux ligger där och tar
hand om gränssnitt. Allt är knöligt, rena skiten faktiskt.

För att hitta filer på datorn måste man klicka hur många ggr som helst för att få
tag på grejorna. Det betyder att frugan har lärt sig hur det funkar att se film
från en minnepinne, hon orkar INTE gå igenom tretton menyval för att hämta
det som strömmas från datorn....

Och Netgears VD gick ut häromveckan och kritiserade Apple och dömde dem till undergång
genom sotdöden eftersom de inte hade "öppna och fria system" (Linux) i sina grejer.
Är väldigt nära antingen utnyttja 10-dagars öppet köp på den här grejen eller
be Netgears VD stoppa upp den där solen inte lyser.

Köpråd : NÄ!

Jag skulle i första hand köpt en AC Ryan Playon2 HD alt. Mini om mina krav inte var att streama eller spela upp BluRay filer, då dessa spelare har problem med HD ljuden.
Detta är också anledningen varför jag ser mig om efter en ny lösning istället för Plex och Mac Mini.
Jag kommer ev. sälja min Mac Mini som är i princip nyskick nyaste modellen 2,4 Ghz, 4GB minne..

De spelare som idag fungerar och då menar jag verkligen fungerar med BluRay.iso filer och MKV med DTS-HD, DD True HD ljud är HDI Dune spelarna samt Popcorn Hour C-200.
Anledningen är också att dessa 2 märken har licenser för att spela upp BluRay. Andra spelare som Xtreamer, AC Ryan osv har problem med just HD ljud och filer med hög bitrate.

Apple TV fungerar om man jailbreakar den och sedan inte har krav på 1080p filmer, för mig faller den helt bort.
Mac Mini med Plex är riktigt trevligt förutom avsaknaden av 3 viktiga saker, ingen refreshrate 24, 50, 60hz samt ingen avkodning / Passthrough av DTS HD, True HD ljuden, samt inte kan spela upp BluRay.

Ursprungligen av @ndreas:

Jag skulle i första hand köpt en AC Ryan Playon2 HD alt. Mini om mina krav inte var att streama eller spela upp BluRay filer, då dessa spelare har problem med HD ljuden.
Detta är också anledningen varför jag ser mig om efter en ny lösning istället för Plex och Mac Mini.
Jag kommer ev. sälja min Mac Mini som är i princip nyskick nyaste modellen 2,4 Ghz, 4GB minne..

De spelare som idag fungerar och då menar jag verkligen fungerar med BluRay.iso filer och MKV med DTS-HD, DD True HD ljud är HDI Dune spelarna samt Popcorn Hour C-200.
Anledningen är också att dessa 2 märken har licenser för att spela upp BluRay. Andra spelare som Xtreamer, AC Ryan osv har problem med just HD ljud och filer med hög bitrate.

Apple TV fungerar om man jailbreakar den och sedan inte har krav på 1080p filmer, för mig faller den helt bort.
Mac Mini med Plex är riktigt trevligt förutom avsaknaden av 3 viktiga saker, ingen refreshrate 24, 50, 60hz samt ingen avkodning / Passthrough av DTS HD, True HD ljuden, samt inte kan spela upp BluRay.

Håller med, Popcorn har jag själv (inte C-200), köpte den i Maj 2008, nu 3 år senare tar den fortfarande allt jag ger den utan minsta bekymmer.

Har aldrig sett ett hack eller problem med .MKV-filer på 30GB, den äter allt och spottar ut det i 1080p (vilket är ett krav från min sida).

Funderar starkt på en PCH C200 den som gör mig skeptisk är att jag tror de har ngt nytt bakom dörren, hade varit trevligt med stöd för Gigabit Ethernet som verkligen fungerar, BD spelare att köpa den löst och hoppas på det skall fungera känns inte helt 100. Det är också utseende mässigt inte riktigt min smak på C200, där känner jag att Dune HD Max är mkt trevligare men den har däremot en hel del frågor man kan undra över vad gäller både Firmware och företaget i sig. A210 är ju ett alternativ men jag vill om det går finna en helhetslösning med BD spelare då jag har många BD skivor och sålde min Pioneer BD spelare för några månader sedan. PS3:an vill jag inte ens använda mer än nödfall för BD, då jag anser att det är en spelkonsol.

Att det skall vara så svårt

1
Bevaka tråden