Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital-Box slutar funka genom Router nr. 2

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-03 22:17

Tjena!

Har ett problem här hemma hos mig. Min mobil når nämligen inte fram till router nr.1 från mitt rum vilket jag vill att den ska göra. Därför vill jag göra lite ändringar i systemet..

Så här ser mitt system ut.

Och så här vill jag att det ska se ut. Men då slutar digitalboxen att funka. Den försöker connecta men startar om efter halva processen.

Så... Någon som möjligtvis vet vad problemet kan vara?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-03 23:20

Varför ska du ha två routrar? Har du olika IPnät konfigurerade på dem, och rätt Gateway på båda (2an ska ju ha 1an, och 1an ska ha din operatörs)?
Är du inte riktigt haj på IPnät ställer det nog till mer bekymmer med två routrar än du tänkt dej. Har router 2 en switch inbyggd? Koppla i så fall kabeln från router 1 till ett LANuttag på 2an. Se också till så att bara en av dem är DHCPserver.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-02-03 23:25

Jag gissar att router ett och två står en bit ifrån varandra... annars är ditt upplägg rätt onödigt.

Det enklaste är att aktivera Bridge Mode på router två och brygga det mot router ett. Om router två har möjlighet till detta.

Varför sätta din Windows-dator före routern?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-04 09:18

All nätverksutrustning framför/innan första datorn. Om inte något verkligen, verkligen nödvändigt måste fungera...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-04 15:52

Jag förstår heller inte varför du vill göra så? Dubbel NAT? Varför? Skulle ritat om skissen på mitt nätverk om jag vore du.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-02-04 17:08

Anledningen till att jag vill ha 2 routrar är att jag måste ha det för att få internet i hela huset. Dem står långt ifrån varandra så därav min skiss. Och fel av mig, det står redan 2 routrar vid Pc:n vilket gör att det är 3 routrar inblandade. Någon kille från Telia var här och installerade det för att det ska funka och det gör det ju, men inte om jag då pluggar in min 3:e router för att få trålöst i min del av huset också.

Jag är ingen expert på detta, det är därför jag frågar er. Någon som kan hjälpa mig så att jag fixar både det trådlösa från min 3:e router och via kabel från den in i digitalboxen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-04 21:34

Alltså, enligt din skiss kan du ju kasta ut router no 1 och sätta en lång sladd där istället? Eller har du annat påkopplat i början?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-05 01:34

Så här skulle jag nog göra (har aldrig gjort det, så det är en gissning - rätta mig om jag har fel):

Från nätverksuttaget till vida världen (internet) till WAN-uttaget på Router 1.
Två trådade anslutningar från LAN-uttagen på Router 1. En till windows-datorn. Den andra till ett LAN-uttag på Router 2.

Router 2 har stöd för trådlös överföring. DHCP-funktionen är avslagen. Den har en fast ip-adress som inte används av Router 1, exempelvis 192.168.0.2.

Från ett LAN-uttag på Router 2 ansluter jag digitalboxen.
Router 2:s trådlösa funktion ansluter till Macbook:en och Iphone:en.

Tanken är att Router 2 helt enkelt bara agerar switch för digitalboxen och de trådlöst ansluta enheterna.

Inspiration: Router Setup: Connecting two routers wired to create a single LAN

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-05 01:54

Ja, och vill man att även Router 1 ska sända trådlöst så ser man bara till att de trådlösa inställningarna (SSID och lösenord) är lika på de båda routrarna.

Mer inspiration: How To Use an Old Router to Expand Your Wi-Fi Network - Tested

Vad är det för router(s) du har i dagsläget?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-05 16:00

Men varför routrar??? En router används för att koppla mellan två eller flera nätverk. Du har väl ingen anledning att ha flera nätverk?
Det är ev en switch och trådlösa accesspunkter du ska ha. Nu har ju de flesta routrar både switch och AP inbyggd, men det är att gå över ån med att köra en router. Och ska du bara använda switchen resp APn i en router, gäller det att koppla rätt, och konfigurera dem rätt. DVS inte använda WANporten på mer än den första routern, bara ha DHCPserver påslagen på en av dem. Och lägga WLANkanalerna med minst 4 channels mellanrum.

Det finns extremt få skäl att ha flera routers i huset. I såfall är det bättre att köra VLAN med en router som klarar VLAN. Precis som de övriga nämner är det mycket bättre att köra switch efter första routern av flera skäl:

  • Lättare att felsöka när problem uppstår

  • Mycket bättre nätprestanda (En switch behöver inte undersöka varje paket som går in eller ut som routern gör).

Så här tänker jag mig:

Med denna lösning har du enbart 1 router. Samtidigt får du trådlös access i hela huset.

Senast redigerat 2011-02-05 21:09
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-05 21:49

Är det jag som missförstår bilden eller är PCn ansluten direkt till vägguttaget? Det som ska kopplas in först är självklart en Router och ingen PC.

Jahves bild beskriver som jag skulle ha gjort det. Och The Real Viking beskriver hur man kan göra det om man kör med Apples Timecapsule och Airport Extreme. Vilket är exakt som jag har det hemma.

//Rob

1
Bevaka tråden