Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express krånglar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt har min Airport börjat sega - och det med besked. Utan att några nya enheter har kopplats in så ligger numera överföringshastigheten från Expressen till min Imac på mellan 1 o 4 mbit/sek.
Kopplar jag in linan direkt till modemet så har jag minst 13 mbit/sek så problemet torde ligga i
min router. Som sagt konstigt att den börjar krångla så här helt plötsligt utan att något särskilt gjorts förutom vanliga apple-uppdateringar.
Nån som har nåt bra förslag på åtgärder för det här börjar bli jobbigt.
Får en jobbig dejavu-upplevelse av uppringt internet ....:(

Startat om den?

Testat att nollställa den med airport-verktyget?

Ngn av dina grannar kan ha skaffat ngt nytt trådlöst och ställt in samma kanal som du.

Applemenyn / Om den här datorn / airport. Så ser du andra saker som trängs med sig.

Ad-hoc mode, vad menas med det?

Tack för tips. En av mina grannar använder samma kanal för sin router eller vad det nu är ser jag. Kan det vara ett problem? Är det krångligt att nollställa? Hur byter man kanal? Undrar fortfarande hur det bara kunde bli så här helt plötsligt.

Det är nog konflikt på kanalerna då, hur ändrar vet säkert nån här, jag använder bara min airport i ad-hoc mode.

Tack. Byta kanal var ju inte så svårt. Det skumma är att jag direkt efter fick upp routern/datorn i 11,5 mbit/sek. Ett par minuter senare var jag nere i 2,07. Den verkar pendla nåt otroligt....

Att den är påkopplad på ett annat trådlöst nätverk och agerar därmed inte som en router. Jag använder bara min för AirTunes-funktionen.

Edit: Så här byter du kanal http://docs.info.apple.com/article.html?path=AirPortUtility/5.1/sv/ap2085.html

nu har den lagt av helt. står bara o tuggar när jag klickar på manuell inställning. letar efter konfigurationen. blir så trött. kan det vara så att apple har kvalitetsproblem med den här produkten. den första airporten jag fick var jag tvungen att byta för att den inte funkade. den här är inte ens ett år o krånglar redan. med lina funkar ju internet hur bra som helst....

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-04 23:47

Pröva att göra en reset. Stick in ngt litet i hålet på baksidan och vänta tills den börjar blinka. Kolla också om det finns några uppdateringar att hämta hem

andas. tack, fick igång den igen o lyckades till slut ta mig tillbaka till den gamla kanalen. funkar, men som gammalt uppringt. har kollat
efter uppdateringar o jag har inställt på att alltid hämta det senaste. måste vara nån granne som skaffat nånting. å andra sidan är väggarna här jäkligt tjocka. skumt är det men jag får väl i värsta fall slänga ut en massa pengar på en nätverkstekniker. man vill ju inte ha tillbaka linan som är både ful och i vägen...

Hallå!

Jag har råkat ut för samma problem. Börja i måndags när min IPS gjorde ett switchbyte i stan. Nätet var nere/funka riktigt illa i stort sätt hela dagen. Upplevde kass prestanda direkt efter de påstod att allt skulle fungera sent på måndagskvällen. Redan då låg jag på runt 0,5 - 3mbit. Dagen efter startade jag om allt för att vara på den säkra sidan. Kollade hastigheten trådat, rätt fart och sen direkt med trådlöst, ungefär den hastighet jag jämt haft.

Tänkte inte mer på det, kollade lite film och gick och slagga. Ikväll körde jag lite spel på ps3an och sen skulle jag slänga på lite musik men upptäkte då att iTunes tog lång tid på sig att börja spela låten samt att det börja hacka direkt.

Så i dag, dag 3, är prestandan trådlöst totalt värdelös. Jag ligger mellan 0.5mbit-5mbit ned, och jag brukar snitta runt 15-17mbit.

Har testat allt möjligt och det sista är att factory resetta den men nada skillnad. Har även kollat kanaler i huset men ingen vad jag ser ligger på samma kanal som mig. Någon som vet nån info om detta? Har det löst sig för TS?

Tack på förhand.

Jämra irriterande. Jag kan få igång AirTunes och strömma musik till 1 av mina 3 AP Express. Den fungerande är en gammal burk jag köpte för 2-3 år sedan.
En av de 2 nyare AP Express kan fås att strömma musik, men kan inte återansluta om det blir strömlöst eller om iTunes stängs av och skall återstarta.
Det nyaste AP- Express-burken (inköpt igår) verkar inte kunna koppla upp sig överhuvudtaget och gör att iTunes vid varje uppkopplingsförsök genererar "Ett okänt fel uppstod (-15000)". Systemet gör någon sorts uppkoppling mor AP Express, det kan man höra på ett det knäpper till i ljudutgången, men någon audio kommer inte ut....

Ibland lyckas jag få igång trafiken, men så plötsligt dör allt. Jag ser ingen systematik alls i beteendet!

Slutligen, efter många svordomar (måste nog skura tungan med såpa...) så verkar det fungera.

Jag har ställt in routern att endast jobba med låg hastighet (802.11-b), ställt in krypteringen till blandat WPA-PSK/WPA2-PSK och låter routern automatiskt välja kanal.
AP Express är laddad med 7.5.2-programvaran. Den är inställd med WPA/WPA-2 Personal, Airtunes är påslagen och lösenord är fast inskrivet.

Jag gissar att det var den påtvingat lägre hastigheten som var den egentliga lösningen (+ kanhända att routern kan välja kanal efter behag).

Ja, ja.... man lär sig nytt hela tiden, även om mitt konto för inköp av städartiklar (= såpa) påverkas negativt.

Nä-men nog var det väl själve f-n!
Har varit ute på stan några timmar och nu verkar det vara samma visa igen, ingen ljudförbindelse...
Å' till råga på allt krachade iTunes nu så hårt att programmet inte går att återstarta. Det blir nog att ladda hem en frisk kopia av programmet från Apple...

SUCK!

Kan rapportera hur det gick för mig. Jag bytte till en annan kanal, fast den jag använde inte användes av nån annan, så kicka det igång och presterar godkänt igen. Fick även krångel med att airporten i datorn glömde bort nätanslutningen till expressen efter viloläge. Detta åtgärdades med att köra skivverktyget och reparera filerna.

Har nu tvingat routern att använda kanal 1.
Peppar-Peppar, men nu har det fungerat hela kvällen med kontakten mellan routern och AP Express-burken och ute i vardagsrummet ljuder tung reggae från en av iTunes radiostationer.
Håller det här i sig 24 timmar har jag satt nytt personligt AirTunes-rekord!
Jag återkommer....

Bedrövelse.....Stängde dator och AP Express och nu är förbindelsen död igen....

1
Bevaka tråden