Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop OmniGraffle och Excel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att skapa ett verktyg för att etablera en strategi för infrastruktur för biogas. (Det är bland annat sådant jag gör på dagarna.)

Tanken är att en kartbild med flera lager skall etableras. För varje kommun i ett område anges t ex:
- Produktionspotential för biogas. (Grönt lager)
- Potentiell marknad för biogas. (Rött lager)
- Trafikströmmar (Svart lager)
- Befolkning (Blått lager)
- etc.

Jag skapar tabeller i Excel, och ritar sedan runda ringar i olika färger i OmniGraffle. De gröna ringarnas area speglar potentialen, de rödas marknaden etc.

Det blir illustrativt och bra, men att lägga till fler lager är ett väldigt pillande.

Jag gör det ju på datorn, och så slår det mig: Kanske kan man automatisera detta.

Kanske skall jag använda FileMaker eller någon annan mjukvara istället?

Är det någon som över huvud taget har en tanke om hur man kan automatisera detta?

/Magnus

  • Medlem
  • 2011-02-04 17:30

Eftersom AppleScript är ett av mina favoritvapen skulle jag nog - om jag var du och hade gott om tid - sätta igång och försöka bygga ihop något med hjälp av det. OmniGraffle verkar hyfsat scriptbart, och det går att få ut data från Excel via AppleScript.

Å andra sidan är ditt problem knappast unikt, så det är inte osannolikt att det redan finns färdiga (=mera stabila) lösningar att köpa. Jag känner tyvärr inte till någon, men en liten sökning på "mac +gis" kanske kan ge något. Som t.ex. det här: Cartographica

Det vore hyfsat enkelt att göra en sådan lösning med Illustrator som bas, och då går det att automatisera alltihop, rubb som stubb, utan ett enda manuellt arbetsmoment.

Tyvärr för mycket jobb för att jag ska göra det gratis, men förutsättningarna finns, så kan du scripta själv är det bara att sätta igång.

OK.

Tack för inspirerande svar!

Jag har eventuellt slag på GIS-kompetens i mitt projekt, så det kan definitivt vara en väg.

OmniGraffle är definitivt scriptbart. Det var länge sedan jag höll på med sådant, så jag tänkte inte på AppleScript. Det är ju en framkomlig väg.

/Magnus

Jag har använt två olika verktyg för liknande tillämpningar. Mapublisher, en plugin för Illustrator, och Canvas Gis+. Canvas utvecklas tyvärr inte för Mac längre men går fortfarande att köpa.
Fördelen med sådana verktyg i jämförelse med "riktiga" GIS-program är att det man får tillgång till grafikprogrammets alla finesser och kartorna kan fås precis som man vill ha dem. Ska du göra spatiella analyser behöver du ett riktigt GIS.

Kartan nedan gjorde jag med Canvas. Storleken på fisken motsvarar medelstorleken i fångsten, färgen motsvarar Hg-halten i fisken, färgen på sjöarna motsvarar Hg i sediment och slutligen formen på fisken indikerar vilke art det är. Alla dessa variabler styrs av data ursprungligen i ett Excelark som kopplas till kartlagret.

Det där ser ju toppen ut!

Ett problem för mig dock: Jag är inte i den grafiska branschen, så jag kör inte illustrator... Men det har jag ju bekanta som gör.

Man kan ju tänka sig en tabell i Excel med en rad för varje kommun och så kolumner för position i kartan, färg, produktionspotential, marknad etc. och sedan ett lager till (Canvas, Mappublisher) och så Illustrator. Eller Excel - Omnigraffle med script.

Jag skall gräva vidare litet.

/M

Att jag inte först tänkte på JMP. Ett av mina favoritprogram kan iom version 9 göra precis sådana där kartor. De går dessutom att göra dem dynamiska så du kan se utvecklingen över tiden. Kolla in några av exemplen här: JMP | JMP 9

Du slipper Excel om du vill. Men JMP kan även öppna Excelfiler utan problem. Allt kan automatiseras interaktivt med JSL.

1
Bevaka tråden