Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga effekter av effekter i InD CS5 sv

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på med en katalog där vi vill ha några texter i 50% transparens – alltså så att bakgrundsbilden syns lite genom texten.

Jag markerar textblocket, väljer fx-effekter; objekt; opacitet 50%.
Men då blir bakgrundsbilden plötsligt väldigt mycket mörkare.
Detta ”smittar” även bakgrundsbilden på andra sidan i samma uppslag, trots att textblocket inte ens ligger på/överlappar till denna sida.
Tar jag bort textblocket med effekten så blir bilderna normala igen.
OBS. Textblocket täcker inte hela sidan, bara en liten, liten del av denna.

Både jag och tryckeriet har försökt flera varianter, men kommer inte fram till någon tillfredsställande lösning.
Blir samma fel om vi kopierar alltsammans till CS4 tex.
Sista utvägen är att skriva texterna i Photoshop direkt på bilderna, men det är en tillfällig nödlösning.

Någon som har varit med om detta/liknande och har en lösning?

Möjligen är det en bugg i InDesign, men då borde det inte vara samma fel i både CS4 och CS5...

Det är nog olika färglägen (RGB/CMYK) på bilden och färgerna. Eller?

Det går inte att säga med säkerhet utan att titta på dokumentet, men det troliga är att det har med färgmodeller, färginställningar och inställningar för genomskinlighetsblandning.

Jag håller däremot det praktiskt taget för uteslutet att det rör sig om en bugg. Det är nämligen inte nödvändigtvis ett fel, utan helt enkelt en konsekvens av en olämplig kombination av de ovanstående faktorerna, dvs direkt relaterat till de val kreatören av dokumentet gjort.

Möjligen kan färgrymderna spela roll.
Bakgrundsbilderna ligger i RGB och den transparenta texten är i 50% vitt.
Det ligger element från Illustrator i textblocket också.
Dessa är 100% vita och blandas med texten till 50% opacitet, men är sparade i CMYK i Illustrator.

Kan det vara CMYK på RGB som påverkar resultatet?!
Låter inte troligt.

Någon bugg är det nog inte eftersom samma fenomen uppträder i CS4 också.

Jag kan dessvärre inte skicka dokumenten eller visa skärmdumpar (än iaf) eftersom katalogen inte är publik ännu.

Japp, ändra bakgrunden till CMYK. (om det är ett printdokument du gör)

Enkelt förklarat så måste allt som påverkas av transparens konverteras till samma färgmodell.

Låter logiskt.
Ska testa att ändra bakgrunden till CMYK och se ifall det gör någon skillnad.

1
Bevaka tråden