Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto '11 sämre än '09?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-07 01:20

Jag älskade iPhoto '09, men i iPhoto '11 kan jag inte hjälpa att tycka att det mesta har blivit sämre.

I '09 hade jag det inställt så att det snygga helskärmsläget aktiverades vid dubbelklick på en bild. Man fick så se enbart bilden i fullskärm och kunde bläddra med piltangenterna för att titta själv eller visa folk syggt. En genomskinlig symbol dök upp när man nådde albumets slut eller bytte riktning. Genom att peka i skärmens neder- eller överkant fick man tillgång till alla nödvändiga verktyg för redigering och bläddring. Och en av reglagen jag använde mest var zoom.

I '11 måste jag manuellt trycka Helskärmsläge eller cmd-alt-F för att få upp en bild i helskärm. Då kommer jag till albumets tumnaglar i helskärm och måste även dubbelklicka för att få se bilden - två steg istf ett. När bilden är uppe har jag två tjocka verktygsfält som aldrig försvinner, så att bilder exakt alltid har grå ramar någonstans, och trots det dyker det upp ett tredje verktygsfält om man ska redigera istf de snygga palletterna som användes tidigare. Dessutom är flera reglage inte längre där - som t.ex. zoom.

Jag har inte lyckats hitta något sätt alls att zooma in på bilder i iPhoto (inte heller med gester på styrplattan som man skulle kunna tro) och jag har inte lyckats hitta något sätt alls att se en bild ensam utan reglage omkring, såvida jag inte skapar ett cheesy bildspel. Det mesta i iPhoto har blivit en aning sämre och mer omständligt att arbeta med. Och vad Apple tycks försöka övertala oss om är dessutom att fullskärmsläget skulle vara något helt nytt i denna version. Vad håller de på med?

Någon annan som tycker samma sak eller har tips på dolda inställningar för att förbättra saker?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-11-07 14:09

En av de sämre uppdateringarna jag stött på. Håller helt med dig om helskärmsläget. Jag brukar alltid visa bilder i helskärmsläget med iPhoto 9 och det var ju perfekt att slippa se verktyg och ram runt bilderna. Det enda positiva med uppdateringen kan väll möjligtvis vara den tätare integreringen med Facebook. Som tur är så har jag backup på mina iPhotobibliotek för jag kommer att backa till iPhoto 9.

Stör mig på samma saker. Hur gör man för att backa bara iPhoto? Har för mig att man installerar "allt eller inget" vad gäller iLife-programmen. Kommer integrationen programmen emellan fungera om man kör 09 på vissa och 11 på andra?

Har 09-bu även jag på mitt gamla bibliotek. Vill dock ha kvar nya iMovie så jag vill inte backa hela programsviten.

Håller helt med Rajje, nya iPhoto 11 är det sämsta som hänt !!!

Senast redigerat 2010-11-28 08:48

Tyckte inte det först. Men nu när jag suttit en längre period med 11' så HATAR jag versionen! Ostabil, bilder byter datum och sortering i mappar! Att söka ansikten per namn går F*N inte och hela versionen irriterar mig varje dag! Ge mig en update NU!!!!!!

Och hur tilldelar man en plats i nya iPhoto 11, för mig är det gråmärkt???

Platser måste aktiveras i inställningar.

Tjena!

Sedan jag börjat använda iPhoto 11' har bilderna jag lagt över från iPhone till iPhoto i ett stort album sorterats väldigt konstigt. Inte alls per datum utan helt "random". Endast just den mappen med bilderna från iPhone. Någon som har tips på hur jag kan ställa in så den mappen sorteras per datum?

Tack på förhand!

Wilhelmsson

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-22 17:46

Har uppgraderat till iPhoto 11 nu. Tycker de nya funktionerna och designen är ok. Däremot så stör det mig att scrollning och animationen när man öppnar bilderna (när man t.ex. "zoomar" med mellanslag) inte flyter på. Det hela upplevs väldigt hackigt och omacigt. Vore bra om det kommer en lösning på estetikmissen.

Har en late 2009 iMac, och iPhoto 9 flöt på som det skulle.

Är det lika långsamt för er som fick iPhoto 11 förinstallerat vid nytt datorköp? Om ni jämför scrollning i Safari och iPhoto, flyter båda lika mjukt?

När jag överför bilder till Iphoto via usb-sladd från min Iphone reagerar min nya Imac med iLife11 (senaste versionen alltså) långsammare än min ett år gamla Macbook Pro gör.
I båda fallen startar Iphoto automatiskt, med medan Macbooken gör rätt, dvs går direkt på dom nya bilderna – måste min Imac varje gång gå igenom alla bilder i telefonen - varenda gång, innan dom senaste importeras och hamnar där dom ska.

Jag har över 8000 bilder i telefonen så det tar en jäkla tid.

Vad är det för fel på Imacen som inte fattar att den redan har typ 7950 bilder intankade och bara ska ta in dom nyaste?

- - -

Jag har också en hårddisk med bilder på, som jag vill importera till Iphoto - för att Iphoto är så bra på sortera i händelser, platser etc.

Men när jag försöker importera dom för att få dom automatiskt att hamna på rätt datum som alla Iphone-bilder gör - så lägger sig dom här drygt 5000 bilderna på externa hårddisken i en enda mapp under ”händelser” i Iphoto, inte uppdelat efter fotodatum etc..

Det är dessutom inte alla bilder som importeras. Kanske 5000 av c:a 8000 går in och det bror inte på utrymmesbrist.
Och varför klumpas dom i en enda gemensam mapp?

Mvh!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-07 18:41

Vilken dator synkar du din iPhone mot?

Hm.. det är troligen en äldre PC eftersom jag köpte min Iphone innan jag blev Macägare. Synkar alltå inte mot någon av macarna om du menar vilken dator jag använde för att få igång telefonen med.

Så iTunes i en PC var det jag startade telefonen med och sen har jag uppdaterat programvaran i luren med hjälp av min Macbook Pro, om det är den som jag då synkar mot..?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-08 18:00

Kan ha med synken att göra att iTunes på din MBP vet vad som redan ligger i biblioteket. Vad jag förstått så har du två iPhotobibliotek. Ett på MBP och ett på Imacen och du vill ha bilderna från iPhonen till både dessa biblioteken.

För över osynkade foton från din iPhone till båda datorernas iPhotobibliotek.
Radera alla bilder du har i "Camera Roll" på iPhonen.
I iTunes på MBP, som jag förmodar att synkar din iPhone mot, markera din iPhone, klicka på "bilder".
Välj där "Synkronisera bilder från iPhoto". Gå tillbaka till "Sammanfattning" och klicka på "Utför", "Synk" eller vad det nu brukar stå.

Nu får du ett optimerat bildbibliotek på din iPhone. Nästa gång du vill tömma din iPhone på bilder gör det då på iMacen först sedan MBP om du nu vill radera din senaste bilder igen. Nu kanske du inte behöver göra det här varje gång men när du har 200-300 bilder kanske det är dags igen för att inte iMacen skall sega ner helt.

OBS. På det här sättet behöver iTunes bara hålla reda på bilder du inte fört över till iPhoto.

Lite snurrig förklaring men svara om du inte hänger med. Ditt andra problem med alla bilderna i en mapp vet jag inte vad problemet kan vara.

1
Bevaka tråden