Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utgående mejlserver

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har blivit mer och mer frustrerad över något som jag tycker är märklig i Apple mail. Då jag flyttar mig mellan olika arbetsplatser måste jag ändra utgående mejlserver i inställningar för att kunna skicka mejl på respektive ställe. Ibland glömmer jag att göra det och får efter en kort tid upp en dialogruta som ber mig pröva en annan serverinställning. Så långt ok. Men på ett och samma ställe ställe så händer det inte utan det bara tuggar och går och mejlet går aldrig iväg och någon dialogruta kommer aldrig upp. Jar eventuellt nya mejl. g går in i inställningar och ändrar men mejlet ligger kvar fortfarande och blockerar eventuellt nya mejl. Skriver nytt mejl men det ligger kvar och blocker.r. Raderar, och ibland så säger det svsch, ibland inte. Känns svajigt och bökigt. Varför kommer dialogrutan upp på vissa ställen och inte på andra? HAr det med bredbandsleverantören?

Tacksam för goda råd.

Jag vet inte säkert, men vissa internetleverantörer tillåter bara att man använder deras utgående mailserver om man befinner sig i deras nätverk. Det skulle kunna vara en anledning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-03 21:56

Om du väljer "Use only this server" på Outgoing Mail Server (SMTP) så väljer du bara rätt avsändare för rätt plats. Då hänger SMTP-inställningen med och allt är frid och fröjd. You digg?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-03 23:17

Försök hitta en SMTPserver som använder SSLanslutning (port 587 tror jag de brukar använda). Då kan du slippa att byta varje gång du är på ett nytt ställe.

Ursprungligen av kenjon:

Försök hitta en SMTPserver som använder SSLanslutning (port 587 tror jag de brukar använda). Då kan du slippa att byta varje gång du är på ett nytt ställe.

Precis vad jag tänkte skriva!

Tack för respons. Samtidigt ber jag om ursäkt för lite hafsigt skrivet inlägg (delvis obegripligt när jag läste det igen!) Nåväl:

1. Frazze skriver: "Om du väljer "Use only this server" på Outgoing Mail Server (SMTP) så väljer du bara rätt avsändare för rätt plats. Då hänger SMTP-inställningen med och allt är frid och fröjd. You digg?"

Det är det jag gjort. Jag har två; Kontor och Hemma. Ibland när jag är på kontoret så glömmer jag att ändra inställningen från Hemma. Då kommer efter en liten stund upp en dialogruta som ber mig pröva en annan STMP-server. Då gör jag det och mejlet går iväg.

Däremot. När motsvarande händer hemma (d.v.s när jag har kvar Kontorsinställningen) så kommer aldrig dialogrutan upp. Utan mejlprogrammet bara tuggar och går och försöker sända men det lyckas aldrig. Går jag då in och ändrar så ligger samma mejl kvar och verkar fortsatt försöka kontaka "fel" SMTP. Ingen dialogruta. Dessutom blockerar det mejl som producerats efter med rätt inställning. Problemet är ju framförallt att ingen varning kommer upp och jag observerar inte att den fortsatt försöker sända och lever därför i tron att mejlet har gått iväg. Så - varför dialogruta i ena fallet och inte i det andra?

2. Kenjon skrev: Försök hitta en SMTPserver som använder SSLanslutning (port 587 tror jag de brukar använda). Då kan du slippa att byta varje gång du är på ett nytt ställe.

Hur hittar jag en sådan SMTP-server? TRodde jag var tvungen att välja den bredbandsleverantörs server i det när jag befinner mig för utgående mejl.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-04 11:35

På SSL-frågan: Ofta är det bara att ställa mejlprogrammet att skicka med SSL och att ange användarnamn och lösenord om internetleverantörens SSL-port är då inte spärrad för åtkomst från andra nät. Det spelar ingen roll vilken SMTP-server man använder - det går att skicka jobbmejl över sin hemleverantörs SMTP-server utan att det gör någon praktisk skillnad.

Internetleverantörerna stänger sina SMTP-serverar för användning utifrån så att de inte ska missbrukas för spam-utskick. När du loggar in med kryptering, användarnamn och lösenord är inte risken för spamning större än om du skulle sitta på deras eget nät. Därför är det ofta möjligt att använda SSL.

1
Bevaka tråden