Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför heter sidan 99mac?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat bland gamla trådar och försökt söka men inte hittat något svar på min fråga: Varför heter sidan 99mac? Min första tanke var att den startades 99, men jag såg att så inte var fallet. Någon som kan stilla min nyfikenhet?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-03 19:53

99% macsnack, 1% övrigt...

Yes!!

Macanvändare är inte riktigt hundra

Ursprungligen av Costanza:

Macanvändare är inte riktigt hundra

haha

Ursprungligen av Costanza:

Macanvändare är inte riktigt hundra

lol

Ungefär som att i Göteborg kallas Stockholmare lika mycket "08:or" som "99:or", med just den syftningen...

Ursprungligen av Goflorp:

Ungefär som att i Göteborg kallas Stockholmare lika mycket "08:or" som "99:or", med just den syftningen...

Som vi här uppe kallar Göteborgare för 67:or... 2/3-delar...

Öh, vänta, jag är ju 67:a och det är ju den bästa årgången... Hm...

Ursprungligen av CyberPet:

Jag har något minne om att det skulle vara max 99 medlemmar. En exklusiv klubb. Fast det blev ju inte så.... sån tur var, kanske.

Precis som att Macintosh aldrig skulle ha mer än 128KB RAM enligt Jobs himself (har för mej att det var 128K i alla fall)...

Jag har något minne om att det skulle vara max 99 medlemmar. En exklusiv klubb. Fast det blev ju inte så.... sån tur var, kanske.

Vill minnas att det för de 1% som var "macproffs"..

//Stefan

  • Medlem
  • 2011-02-03 22:53

Inte för att jag vet men på 90-talet körde Apple med en slogan om 99,6 % nöjda användare som senare ersattes med Think Different. Kan det ha med saken att göra?

Som Yes var inne på, det stod för 99% Mac-diskussioner.

Det fantastiska arkivet på archive.org har faktiskt kvar sidan så som den såg ut. Detta är inte riktigt från starten, men detta fanns i sidfoten ett år efter starten (dvs maj 2002):

Såhär såg loggan ut på den tiden:

Komplett med swoosh och allt

Adrian satte huvudet på spiken!

Vi ville ha ett forum med lite offtopic och därför blev vår slogan 99% Mac Diskussioner. Det fanns andra sajter som dominerades av offtopic och jag ville inte att 99mac skulle bli som dom. Tio år senare står 99mac kvar starkare än någonsin och dom flesta andra (alla utom MacWorld?) är borta.

Ursprungligen av Björnström:

Vi ville ha ett forum med lite offtopic och därför blev vår slogan 99% Mac Diskussioner.

Fast på den tiden kunde vi svenska bättre och skrev 99% Mac-diskussioner istället

Tack för alla svar

Om sidan hade hetat 96mac hade jag fattat varför. I mitten av 80-talet och några år framåt slog Apple på trumman att de hade 96% nöjda användare! (Vad som hände med de övriga 4% förtäljer tyvärr inte historien, men Apple tyckte väl att det var ointressant). Vet ej om några forum medlemmar kommer ihåg detta.

Tillbaka till 99 ämnet…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-04 20:33

Lite 'offtopic', men årtalet 1999 kan också ha spelat in i känslan av att '99' står för något coolt... 1999 var ju slutet på något stort och början till något ännu större!

Skall vi däremot diskutera fördelningen '99% macsnack' och '1% övrigt', så är det väl en hedervärd tanke av vår allas Sheriff Björnström, men sanningen (med facit i handen sedan många år) är väl snarare 95% mot 5%...

Här kommer lite annan rolig '99-statistik':

- År 1999 fanns det 783 342 st. miljonärer i landet
- Det finns totalt 1.087 personer i Sverige idag som är 99 år gamla
- 99 (XCIX) var ett normalår som började en tisdag i den julianska kalendern

Så.
Nu har jag bidragit till de 1%...

Ursprungligen av Clavius:

Skall vi däremot diskutera fördelningen '99% macsnack' och '1% övrigt', så är det väl en hedervärd tanke av vår allas Sheriff Björnström, men sanningen (med facit i handen sedan många år) är väl snarare 95% mot 5%...

I all din statistik glömde du nämna Wayne Gretzky!

Ursprungligen av Björnström:

I all din statistik glömde du nämna Wayne Gretzky!

[ATTACH="CONFIG"]28377[/ATTACH]

Som är den ende att göra över 200 poäng på en säsong i NHL. Han har gjort detta 4 gånger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-06 17:18

Javisstja...

Och man kan läsa mer om nummer 99 här: http://en.wikipedia.org/wiki/99_(disambiguation)

Har för mig att forumet under en kort period gick under namnet 99.se, precis som adressen. Skälet var att det fanns ett underforum, om foto eller musik tror jag, som kanske inte var 100% Mac-orienterat...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har för mig att forumet under en kort period gick under namnet 99.se, precis som adressen. Skälet var att det fanns ett underforum, om foto eller musik tror jag, som kanske inte var 100% Mac-orienterat...

lol

YouTube - Pentagon - Debatt om historia

Edit: inlägget avsett som humor, sprunget ur fria associationer. Inga ondskefulla avsikter

Senast redigerat 2011-02-07 08:25
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har för mig att forumet under en kort period gick under namnet 99.se, precis som adressen. Skälet var att det fanns ett underforum, om foto eller musik tror jag, som kanske inte var 100% Mac-orienterat...

Ja, i samband med att vi skaffade domänen 99.se så ville vi bredda forumet och då använde vi 99.se i första hand. Vi hade då tre sajter som vi slagit ihop, 99mac, 99pod och 99musik. Men det visade sig inte vara en helt lyckad väg att gå så 99musik avknoppades till ett eget forum och vi gick tillbaka till våra rötter - 99mac. (iPod-diskussionerna som en gång i tiden var heta hade vid det laget redan dött ut nästan helt.)

Dock är 99.se alldeles för bra domännamn för att inte användas, så vi slits mellan att ha ett bra domännamn och att vara konsekventa (dvs domännamn = sajtnamn).

Mac är liksom självklart. Man skulle kanske bara ha 99 i loggan? Nästan som klassikern ögon-kakao..;)

1
Bevaka tråden