Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tekniska problem i FM manussteget "importera" poster

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-03 11:58

Hej
Tänkte bara ge en snabb brief om ett teknisk problem i manus "importera poster" för FileMaker 11 - som är anmält och ligger som ett tekniskt problemärende hos FM.

Båda felen är upptäckta i manussteget " Importera poster" med tillval "XML"

1. Varje gång man öppnar menyn i "ange datakälla" - med val "XML" så hoppar "radioknappen" för xml-inläsningsinställningen över till "HTTP-förfrågan"

2. Valet "Beräkning" fungerar inte för varken XML eller XSL.

Tänkte det kunde vara bra att ni vet...

Du får kanske förklara lite närmare vad du menar? Jag gör beräkningar för både XML och XSL-formatmall utan problem i både Windows och Mac? Är det en speciell beräkning som inte fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-03 21:07

Du verkar ha helt rätt - pinsamt värre. När jag la in xslt i en beräkning, mellan "", så funkar det om man byter ut alla " till\".

Då gäller bara problemet enligt p1, som är kvar!

Hur utnyttjar man smartast den motsvarande xml-beräkningen för externa filer ( den har jag inte prövat ). Läser man allt som en hel text till ett textfälr-global variabel och sen tar in det därifrån?

Det verkar så att radioknappen "HTTP-förfrågan" i dialogrutan är default. Men har du angett en fil eller en beräkning så finns det ju kvar och är markerat till nästa gång du öppnar dialogrutan?

Beräkningarna är för att beräkna fram en sökväg till en fil eller till ett http-anrop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-04 22:35
Citat:

Det verkar så att radioknappen "HTTP-förfrågan" i dialogrutan är default. Men har du angett en fil eller en beräkning så finns det ju kvar och är markerat till nästa gång du öppnar dialogrutan?

Beräkningarna är för att beräkna fram en sökväg till en fil eller till ett http-anrop.

Nej, varje gång jag öppnar xml-vals fönstret så står den inte där jag satt valet när jag stängde den (citat "fiinns kvar"), utan då står den på HTTP, dvs vald $$-variabel är borta, samt det tidigare valda alternativet "fil" är ändrat till HTTP.

Beräkna sökväg till fil:
Det var så jag tänkte från början, men om jag lägger in en "$$MedHelaFilAdressen" så funkar det inte, vilket också FM bekräftat i sina tester i det prov fil jag skickade till dem. Min senare test som funkade byggde på att jag flyttade hela innehållet i XSLT-filen till en text (inom två "") (med \" för alla inkluderade " i dokumentet), och först då fungerade beräkning...

Mitt manus adresserar filadresser i form av en $$ AdressenVariabel på en rad andra ställen utan problem - men det funkade inte på xml-rutans beräkningsalternativ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-09 18:15

HAR FÅTT SVAR från File Maker
Tänkte det kunde vara bra att presentera lösningen här på tråden, ifall någon råkar ut för samma problem.

Citat:

Har fått tillbaka svar från våra tekniker.
Filvägen ska anges annorlunda när man använder beräknings alternativet i "Import Records".
Man ska INTE använda "filemac:/VolumName/UserName/.........."
Man ska använda "/MountPoint/Username/..........."
Eller som dom beskriver i manualen "/Volumes/VolumeName/directoryName/fileName"
Du kan hitta vilken "MountPoint" din hårddisk/partition har i "Skivverkyget". Markera sedan hårddisken/partitionen och i informationen under "Plats" ser du vilken "MountPoint" det är.
Som exempel..................
VolumeName = myDisk
Användare = Svensson
Directory = Desktop/XMLfiles
FileName = theXMLfile.xml
Plats/Mount Point = / (är en ganska vanlig Plats/Mount Point för huvud partitionen)
filepath = /Svensson/Desktop/XMLfiles/theXMLfile.xml (notera att "VolumeName" inte används)
Samma situation med Plats/Mount Point = /Volumes/myDisk
filepath = /Volumes/myDisk/Svensson/Desktop/XMLfiles/theXMLfile.xml (notera att "VolymeName" var inkluderat i "plats/Mount Point" så används då)
..........................................
Hoppas detta förklarar hur man ska använde beräkningar vid "Import Records".
Angående detta att det hoppar över till HTTP när man använder en variabel som Filväg har tyvärr inte teknikerna någon lösning på för tillfället.
Påverkar dock inte funktionaliteten men kan vara irriterande

FileMakers sätt att hantera sökvägar är ibland nästan bizarrt dåligt och komplicerat. Tänk om de ändå kunde använda en enkel, plattformsoberoende standard, som t.ex. URL, men men, kanske någon gång i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-10 13:44
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

FileMakers sätt att hantera sökvägar är ibland nästan bizarrt dåligt och komplicerat. Tänk om de ändå kunde använda en enkel, plattformsoberoende standard, som t.ex. URL, men men, kanske någon gång i framtiden.

Håller fullständigt med dig!

Jag råkade döpa en mapp till "namn/andranamn" och gissa hur mycket jag felsökte i FM innan jag förstod att snedstrecket i mappnamnet orsakade felet...!

Man kan inte döpa mappar med tkn / eller . vilka innehåller filer att läsa in till FM. Man kan inte ens döpa FM-filen med . - vilket ofta gäller vid utveckling när man har versionsnumrering

1
Bevaka tråden