Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac låser sig helt.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en ny imac 21.5" 3.06 i november och den har fungerat superbra.

Men nu den senaste veckan har internet börjar kännas supersegt. Kan iofs vara vadsomhelst men kör 10mbit fiber.

Sen låser sig datorn helt utan att det går att göra något i ca 60 sek. Trodde inte detta existerade på mac. Varken mus eller tangentbord fungerar, tom klockan stannar.

Vad har hänt mig?

Ditt problem kommer nog från något annat då hela din dator hänger sig. Ska jag eller någon annan här kunna hjälpa dig behöver vi mer information om vad du har för dator, mjukvara samt vad du gör när datorn hänger sig och om det händer regelbundet? Blir musen en propeller? Kan du tvångsavsluta program(cmd+alt+esc).

Försök gärna själv utesluta program, eller hemsidor/program som använder sig av flash.

Samt hur mycket utrymmer du har på Hårddisken?

Senast redigerat 2011-02-03 09:42

Datorn är som sagt en Imac 21.5" Inte Core i3 3.06 4gb ram.

OSX 10.6.6, Jag har 376gb ledigt av 500.

Det senast jag har installerat är office 2011 samt skype, office tog jag bort då jag misstänkte att det kunde ha gjort något.

Det händer oftast när jag surfar, och det börjar med att musen blir till en propeller, sen händer inget mer, inga kommandon hjälper.

Och vad händer efter 60 sekunder? Släpper det, och allt fungerar normalt igen?

Hur ofta inträffar det här?

Har du installerat tilläg i webläsaren?
Har du några "udda" program på datorn, säg typ little snitch eller liknande?
Vilka program är igång när det händer?

Försök ha igång aktivitetskontrollen hela tiden och leta efter program som "spikar", alltså kolla om någon process får väldigt höga siffror när du använder datorn.

Detta kan hända ett par gånger varje dag, efter ca 60 sek är allt som vanligt igen.

Har inga direkta tillägg i webbläsaren.

Tog precis bort office så som man skall göra, med alla filer och allt.

Har även tagit bort voddler då det tydligen kan ligga och dra en del.

kör oftast bara spotify och safari.

Kan man se någon typ av logg i aktivitetskontrollen?

"inga direkta tillägg i webbläsaren" kan fortfarande bidra till problem... Greesemonkey?

Du kan se om något drar "overkligt" mycket prestanda från hårdvaran

1
Bevaka tråden