Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" i7 verkar skriva till disken i oändligheten.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2010-11-30 17:28

Hej!

Köpte en ny iMac 27" för någon vecka sen och har ett problem med den. Den skriver till disken i Oändligheten verkar det som: Jag startade upp den idag, lät den stå 30 min utan att göra någonting och den har skrivit läst 7 gb och skrivit 9 gb. Inte ett enda program öppet. Den har gjort detta i två veckor, har även bett spotlight inte indexera min HD men den fortsätter skriva data? Man hör den tugga på hela tiden som om man torrentade.

Eftersom hårddisken konstant är upptagen tar program åratal och ladda, det laddar snabbare på min gamla MBP från 2007 med 5400 rpm atm.

Activity Monitor

Inga program som slukar cpu heller. Vad fan är upp med datorn?

Finns det något schysst program där man kan se vilka program som skriver och vad dom skriver mot?

(Ramet är inte uppfyllt så det är inte swapen som skiter sig heller?? Disken är en WDC WD1001FALS-40Y6A0 Media)

Två förslag:
Har du slagit på kryptering av hemkatalogen?
Sök-indexering kan också vara ett alternativ, men då kan du se det genom att det blinkar i förstoringsglaset uppe till höger.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-11-30 17:53
Ursprungligen av LeBigMAC:

Två förslag:
Har du slagit på kryptering av hemkatalogen?
Sök-indexering kan också vara ett alternativ, men då kan du se det genom att det blinkar i förstoringsglaset uppe till höger.

Nej, ingen kryptering.
Har stängt av indexeringen.

Kopierade en bluray på 50 gb till min interna disk. Gick INTE att spela upp för disken hade annat att göra trots att bara VLC var öppet.

Däremot strömmar samma blurayfilm fint från min externa FW disk.

Vad tusan är upp? Ska man lämna in den?

Kan vara kontroll av skivan. Har du valt att visa "Alla processer" i Aktivitetskontroll? Leta efter program med strängen "fsck" i sig.
Titta också i Systemmeddelanden (Databassökningar - Alla meddelanden) om det finns något att hämta där.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-11-30 18:28
Ursprungligen av gul-iMac:

Kan vara kontroll av skivan. Har du valt att visa "Alla processer" i Aktivitetskontroll? Leta efter program med strängen "fsck" i sig.
Titta också i Systemmeddelanden (Databassökningar - Alla meddelanden) om det finns något att hämta där.

Konsollmeddelanden (console). Jävlar att jag inte tänkte på detta. Visade sig vara BLOATWARE DIVX som försökt ladda sin plugin 10 gånger per sekund utan att lyckats. Skiten åkte ut dirr. Stay away from DIVX.

Hoppas på att disken lugnar ner sig.

  • Medlem
  • Borås
  • 2010-11-30 19:21

Tyvärr skriver den fortfarande som ett as

Jag har samma problem med min! Har du löst det?

Ge os lite mer info!
Aktivitetskontrollen, klicka på "%" så att du får högsta förbrukningen överst. Vilken process är det? Ge oss de 10 högsta förbrukarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-09 21:51

Har precis samma problem med min 21" iMac! Något ligger och läser/skriver en 5-10 mb/s på min dator och hur mycket jag än letar kan jag inte hitta felet. Min dator låser sig dessutom lite då och då i en 30-60 sekunder så att man får en badboll och absolut ingenting som har med HDn att göra fungerar.

Har kört DiskWarrior och Disk Utility och båda programmen säger att disken mår finfint, det enda den klagar på är behörigheter på ett par systemfiler (bla /etc/passwd) som inte går att reparera eftersom APR (kanske var APC eller ACL.. ) info för filen saknas.

Har samma problem med min MacPro från 2008.
Men hur sänger man av indexeringen?
Är lite förvirrad.

Ursprungligen av St Anger:

Har samma problem med min MacPro från 2008.
Men hur sänger man av indexeringen?
Är lite förvirrad.

En full indexering går normalt sett bara på en nyinstallerad dator eller om du slängt ditt gamla spotlight-index, då sker en omindexering. Detta kan ta 1 timme eller så.
Du kan se om indexeringen går genom att kika på förstoringsglaset uppe i högra hörnet och se om det pulserar en "prick" i mitten på detta.
I annat fall sker en dynamisk indexering hela tiden som normalt sett inte tar någon kapacitet av datorn mer än under en väldigt kort tid ( sekunder ) .

Återigen, kika i aktivitetskontrollen, sortera efter CPU % och se om det är någon process som äter kapacitet.

Tackar och bockar!

Jag har samma problem som ovanstående med min MacBook Pro 15".

Skriver 1-2 MB hela tiden.

Det känns som om det kan hänga ihop med att mina Time Machine-backups blir 1-2 GB per dag, även när jag verkligen inte gjort mycket med datorn. Som om nån logg eller cache växer med 1-2 MB / sekund hela tiden.

Har kört Disk Utility, utan framgång

Activity Monitor air jag suttit med i dagar utan resultat. Ingen process tar över 10%.

Dessutom så har jag samma problem när jag skapar ett tomt testkonto utan inställningar alls. Disken fortsätter skriva lika mycket.

Problemet försvinner bara när jag startar i Safe Mode, eller från en CD.

Har du kollat i loggarna? Det låter som om ett program spottar ur sig en massa felmeddelanden.

Jag är ingen hejare på loggar, men i Console ser det inte ut att vara något som kan förklara 1-2 MB per sekund.

Och alla mappar med loggfiler jag hittat är under 50MB.

Dock hittade jag en klart misstänkt process i Activity Monitor (efter att jag upptäckt att man kan visa mängden "Sent Messages").

kernel_task har nästan 600 000 sent messages inom en minut efter omstart, bild: http://qlotek.com/storage/forum-pix-etc/Activity-monitor-1.png

Efter ytterligare 5 minuter är den uppe i 6 miljoner.

Kan det vara den?

Och hur identifierar man vad det egentligen är som pågår?

Jag kan inte avsluta processen heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 19:58
Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Jag är ingen hejare på loggar, men i Console ser det inte ut att vara något som kan förklara 1-2 MB per sekund.

Och alla mappar med loggfiler jag hittat är under 50MB.

Dock hittade jag en klart misstänkt process i Activity Monitor (efter att jag upptäckt att man kan visa mängden "Sent Messages").

kernel_task har nästan 600 000 sent messages inom en minut efter omstart, bild: http://qlotek.com/storage/forum-pix-etc/Activity-monitor-1.png

Efter ytterligare 5 minuter är den uppe i 6 miljoner.

Kan det vara den?

Och hur identifierar man vad det egentligen är som pågår?

Jag kan inte avsluta processen heller.

Kernel_task är kärnan i Mac OS X. Du kan inte avsluta den utan att krascha datorn. Eftersom den hanterar allt som har med drivrutiner, filsystem osv är det helt normalt att den skickar mycket data, på min dator här den skickat 480 miljoner meddelanden sedan start...

Ursprungligen av shandar:

Kernel_task är kärnan i Mac OS X. Du kan inte avsluta den utan att krascha datorn. Eftersom den hanterar allt som har med drivrutiner, filsystem osv är det helt normalt att den skickar mycket data, på min dator här den skickat 480 miljoner meddelanden sedan start...

Som sagt, jag är ingen hejare på loggar och processer

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 19:56

Jag löste mina problem genom att avinstallera Flash, konstigt nog. Tror jag körde en betaversion av Flash Player 10.1 som drogs igång av olika program (tex Spotify och Skype), det fick datorn att skriva till disken och slänga upp badbollar titt som tätt. Nu har jag bara Flash versionen som kommer inbyggd i Google Chrome och allt verkar fungera finfint. Väldigt skumt fel, men det är det enda jag har gjort som faktiskt har haft någon effekt - datorn läser/skriver nu runt 100-200 kb/s när den är idle.

Ursprungligen av shandar:

Jag löste mina problem genom att avinstallera Flash, konstigt nog. Tror jag körde en betaversion av Flash Player 10.1 som drogs igång av olika program (tex Spotify och Skype), det fick datorn att skriva till disken och slänga upp badbollar titt som tätt. Nu har jag bara Flash versionen som kommer inbyggd i Google Chrome och allt verkar fungera finfint. Väldigt skumt fel, men det är det enda jag har gjort som faktiskt har haft någon effekt - datorn läser/skriver nu runt 100-200 kb/s när den är idle.

Har avinstallerat både Flash och Air utan resultat.

Tack för tipset, dock.

Samma här? Hårddisken knarrar konstant. Starta om hjälper inte. Stänga av nätverket hjälper inte. Avsluta alla program hjälper inte. Slå av Spotlight hjälper inte. TimeMachine kör inte just nu. Jag kan inte se något iögonfallande i Aktivitetskontroll eller Systemmeddelanden, förutom att det skrivs data hela tiden...

Senast redigerat 2011-02-02 19:20

Min Time Machine funkar som vanligt. Jag tänker installera om och återställa från Time Machine.

Förhoppningsvis kommer inte återställningen att återskapa problemet igen.

Det här är helt sjukt. Har haft burken i flera månader och hårddisken har varit tyst. Sedan igår låter den som om den poppar popcorn, konstant utan uppehåll. Enda gången den tystnar några sekunder är när man kör Verktygsprogram eller startar om Spotlight...

Byt hårddisk! har den börjar poppa popcorn (inte alltid låtit lika mycket som den gör) är det ju helt klart fel på den! Ta back-up och kör ny hårddisk! Köpte nyss 500GB för 300kr 2,5" 7200rpm.

Just do it!

Ursprungligen av wilhelmsson:

Byt hårddisk! har den börjar poppa popcorn (inte alltid låtit lika mycket som den gör) är det ju helt klart fel på den!

Ja, jag ska formatera om för att utesluta mjukvarufel, sen åker den in på garantireperation :/

Bifogar ljudfil på hur hårddisken låter.

Nu har jag raderat disken, installerat om systemet, återställt med Time Machine, och nu är problemet borta

Har också formaterat om och nu är hårddisken tyst igen. Då är bara frågan vad som låg bakom. Nu har man ju ett par dagar av mjukvaruinstallationer framför sig, det är bara att hoppas att man inte installerar tillbaka problemet...

Knarrandet kom tillbaka :-/

Jag körde sudo fs_usage i Terminalen och såg många referenser till Adobe Version Cue (CS3). Så jag har nu avinstallerat Version Cue och startat om och den senaste kvarten har hårddisken varit helt tyst. Ingen data skrivs heller till disk enligt Aktivitetskontrollen.

Hoppas det håller i sig den här gången.

1
Bevaka tråden