Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lyckas inte installera om systemet på Mac Pro 2008

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Pro 2008 som jag köpt begagnad. Datorn hade Snow Leopard installerat och har fungerat utmärkt i ett år, men nu har det blivit lite problem, så jag vill installera om systemet. Jag har försökt med en retail-skiva med Snow Leopard, men får meddelandet att "OSX kan inte installeras på denna dator". Vad kan felet vara?

Senast redigerat 2011-01-19 16:10

Den skiva du försöker installera med är troligen inte en retail-skiva utan en skiva som tillhör en annan dator, t ex en iMac. Då går det inte att använda skivan...

Jag har lånat skivan. Kompisen sade att det är retailversionen, men han kan ju ha fel. Hur ser man på skivan vilken version det är?

Mjaeeh (sade den vita katten)...... piratkopiering är det väl inte. Jag har köpt datorn begagnad och fick inte med någon skiva. Jag kan för all del köpa en installationsskiva i butik istället för att låna av min gode vän. MEN det ÄR en vit katt på denna skiva. Det är inte en sådan grå maskinspecifik skiva som någon beskrev tidigare i denna tråd. Min enkla logik säger mig att det inte kommer att gå bättre med en annan Retailskiva bara för att jag personligen köpt den.

Och sen kommer ju Lion snart. Jag tänkte att jag skulle shoppa vid detta glada tillfälle.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-19 23:19
Ursprungligen av fcerha:

Mjaeeh (sade den vita katten)...... piratkopiering är det väl inte. Jag har köpt datorn begagnad och fick inte med någon skiva. Jag kan för all del köpa en installationsskiva i butik istället för att låna av min gode vän. MEN det ÄR en vit katt på denna skiva. Det är inte en sådan grå maskinspecifik skiva som någon beskrev tidigare i denna tråd. Min enkla logik säger mig att det inte kommer att gå bättre med en annan Retailskiva bara för att jag personligen köpt den.

Och sen kommer ju Lion snart. Jag tänkte att jag skulle shoppa vid detta glada tillfälle.

Ser skivan OK ut, inte repor och kladdig av fingeravtryck? Fast då borde du snarare få vänta.... Och inte ett meddelande.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 20:07

Mina retailskivor har fina rymdsekvenser eller kattdjur målade på ovansidan i granna färger. Installationsdiskarna däremot är gråa och har texten "part of a hardware bundle purchase - not to be sold separately".
Kolla bilder här, t ex.

Disken jag lånat är vit och den pryds av den sedvanliga snöleoparden. Finns det någon annan möjlig orsak till att installationsskivan ratar min dator?

Det är bara för att du sysslar med piratkopiering som det inte funkar.
Har du ingen skiva som kom med datorn?

Vet faktiskt inte, har för mig att alla skivor går att installera på alla system, så var det förr iallafall, men verkar ha ändrats.

Jag har lyckats använda den lånade skivan med den vita katten till att återskapa ett äldre system, med hjälp av Time Machine. Och det löser för tillfället mina problem, men det är ändå märkligt att man inte ska kunna installera från en retailskiva. Undrar......

Skivan är med stor sannolikhet inte lika uppdaterad som systemet du installerat är, därför kan du inte "bara installera". Du måste boota från skivan, verktyg i meny raden, skivverktyg, formatera disken till Mac OSX journalförd, fortsätt sedan med installationen

Har OSX på skivan 10.6.2 och installerat OSX 10.6.3 måste du formatera disken för att installera. Är skivan 10.6.4 och installerat OSX är 10.6.3 kan du installera utan att formatera..

Hoppas det funkar

1
Bevaka tråden