Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om att få ut ljud och bild från en MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-01 12:15

Ska precis beställa en Macbook Pro men några frågor återstår. Ska nämligen koppla den vidare till pioneer plasmatv PDP427xd och pioneer reciver VSX-808.
Vad gäller bild så verkar det kvitta om jag kopplar till VGA eller hdmi? Båda funkar LIKA bra?
Nästa fråga gäller min gamla reciver som bara har optiska ingångar. Finns det sådana adaptrar också eller hur går man till väga?

Tack på förhand
/Bollz

Har flyttat tråden till rätt forum. "Feedback"-forumet är till för frågor kring själva forumet och dess funktioner.

Jag har också försökt sätta en tydligare rubrik på tråden. "Optiska ingångar" säger bara lite om den ena delfrågan, och ingenting om de andra delfrågorna.

/Mod

Ursprungligen av bollz:

...Vad gäller bild så verkar det kvitta om jag kopplar till VGA eller hdmi?...

VGA är analogt, och HDMI är digitalt. Så du lär få bättre bild via HDMI.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-01 12:30

ok tack för hjälpen. Ny på 99 men jag lär väll mig snart:)

Jag kan också rekommendera att läsa lite i alla de trådar som redan behandlar frågan om att koppla dator till tv.

Även om det inte är exakt samma frågor, så kan man kanske lära sig något där.

Här är ett par sökningar som ger några bra träffar:
mbp tv site:99.se - Sök på Google
mbp plasma site:99.se - Sök på Google

Med lite andra sökord kan du säkert hitta ännu fler

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-01 12:40

Tack igen. Tv:n är egentligen inte det stora problemet. Kan ju välja både VGA och HDMI och nu vet jag ju att HDMI är bättre:)
Recivern är krångligare och jag har googlat som en stolle utan resultat...

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-01 15:27
Ursprungligen av bollz:

Tack igen. Tv:n är egentligen inte det stora problemet. Kan ju välja både VGA och HDMI och nu vet jag ju att HDMI är bättre:)
Recivern är krångligare och jag har googlat som en stolle utan resultat...

Om du har optiskt in i recievern så är det bästa alternativet då det är digitalt och signalen går med ljus utan metall i kabeln så man slipper alla störningar man kan få med en analog kabel eller coax digitalkabel.

Ursprungligen av kainen:

så man slipper alla störningar man kan få med en analog kabel eller coax digitalkabel.

Optisk eller koax digital spelar egentligen ingen som helst roll. Det är den största myten i världen att valet av interface och kabel där skulle påverka ljudet. Sålänge man inte har jävligt långa kablar så är det ingen skillnad. Jag orkar inte gå in på det tekniska, men om man har läst lite digital-teknik och gärna musikteknisk sådan, så förstår man. Jag skrattar när jag ser folk köpa kablar för 1000-tals kronor, när man vet att en för 29spänn på ClasOhlson är lika bra

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-01 18:27
Ursprungligen av PeeMaN:

Optisk eller koax digital spelar egentligen ingen som helst roll. Det är den största myten i världen att valet av interface och kabel där skulle påverka ljudet. Sålänge man inte har jävligt långa kablar så är det ingen skillnad. Jag orkar inte gå in på det tekniska, men om man har läst lite digital-teknik och gärna musikteknisk sådan, så förstår man. Jag skrattar när jag ser folk köpa kablar för 1000-tals kronor, när man vet att en för 29spänn på ClasOhlson är lika bra

Du har både rätt och fel här... Valet av kabel spelar mindre eller ingen roll men man kan få med jordspänningar som skapar ett surr i högtalarna pga att metallen i coax kablar leder ström från den ena enheten till den andra. Jag har själv haft detta problem med mycket surr pga ojordade kontakter i dator och reciever. Eftersom optiska kablar skickar ljudet med ljus så slipper man dessa "jordningssurr" som kan uppkomma. Däremot räcker det med en billig optisk kabel, så länge signalen kommer fram som den skall.

Ursprungligen av kainen:

Du har både rätt och fel här... Valet av kabel spelar mindre eller ingen roll men man kan få med jordspänningar som skapar ett surr i högtalarna pga att metallen i coax kablar leder ström från den ena enheten till den andra. Jag har själv haft detta problem med mycket surr pga ojordade kontakter i dator och reciever. Eftersom optiska kablar skickar ljudet med ljus så slipper man dessa "jordningssurr" som kan uppkomma. Däremot räcker det med en billig optisk kabel, så länge signalen kommer fram som den skall.

Får du det problemet är det nog dags att kolla upp om det är fel på antingen receiver eller den skickande enheten. Sålänge du lägger bägge enheterna på samma fas skall nämligen inget jordsurr kunna uppstå, inte på grund av kabelval iallafall.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-02-01 15:53

Din plasma är endast HD-ready med upplösningen 1024x768 (XGA). Det bästa är alltid att köra pixelmappat från datorn till TV:n och det är inte alltid att en TV med upplösningen 1024x768 (XGA) kan ta mot exakt den upplösningen via HDMI.

Så i mitt fall med en Pioneer Plasma liknande din fick jag ut mycket bättre bild med pixelmappad VGA än med HDMI.

Lycka till!

En etta är en etta och en nolla är en nolla, så när det gäller digitala signaler så spelar det ingen roll om det är en kabel som kostar 1kr eller 1000kr.

När det gäller analoga kablar så kan dessa störas. Men det betyder inte att en kabel för 1000kr nödvändigtvis är bättre än en från Clas Ohlson för 99kr.

Ursprungligen av keptang:

En etta är en etta och en nolla är en nolla, så när det gäller digitala signaler så spelar det ingen roll om det är en kabel som kostar 1kr eller 1000kr.

Det är skönt att någon förstår det här. När jag försöker förklara på detta sätt (så att till och med en femåring borde förstå) så ser många ut som frågetecken. "Vad menar du? Det kan ju försvinna en etta eller nolla! STÖRNINGAR?! Har du aldrig hört talas om det?!"

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-01 20:12

Jag vet dock inte om de låg på samma fas då de va inkopplade på två olika uttag på varsin sida i det rummet som jag då hade (När jag fortfarande bodde hemma).
Nu kör jag allting enbart optiskt och har inga problem i vilket fall

Ursprungligen av kainen:

Jag vet dock inte om de låg på samma fas då de va inkopplade på två olika uttag på varsin sida i det rummet som jag då hade (När jag fortfarande bodde hemma).
Nu kör jag allting enbart optiskt och har inga problem i vilket fall

Optiskt. SUCKER! HDMI skare va

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-01 20:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Optiskt. SUCKER! HDMI skare va

Kör MDP->HDMI samt optiskt (Eftersom TVn inte är kopplad till revievern, enbart tvärtom)... börjar dock bli sugen på en ny TV snart, gärna en LG med inbyggt Plex så man slipper ha en dator vid TVn

Nog med OT!

Till TS: Kör ljudet digitalt och om du kör enheterna på samma fas så spelar det ingen roll om du kör optiskt eller coax.

1
Bevaka tråden