Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony får inte lansera sin app för e-böcker i App Store

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple sätter stopp för Sony

Läs mer på länken till artikeln på DI.se.

Jo men serrö det är JÄTTEBRA att Apple har koll och ska godkänna allt. Det gör ju att vi är säkra från virus och sånt som skulle kunna förstöra våra enheter. Det är BARA det som det handlar om!

Skall man tolka det som att Sonys appar är att betrakta som virus?

Med tanke på Sonys historik med rootkit i deras egna produkter så kanske det är bra.

Jag förstår att Apple inte vill ha konkurrens på sin egen platform men dom får passa sig så dom inte åker på böter av konkurrensmyndigheten i USA á la Microsoft. Det kan bly dyrt som pocker om man blir för dominerande.

Det kan kanske vara värt att påpeka att Sony-appen inte blivit refuserad för att den är en e-bokläsare, utan för att den går en omväg via en egen webbutik för böckerna i stället för att ha det som in-app purchase. Det som hänt mellan Kindle-appen och den här är att riktlinjerna finns på pränt och tillämpas:

11.1 Apps that unlock or enable additional features or functionality with mechanisms other than the App Store will be rejected.
11.2 Apps utilizing a system other than the In App Purchase API (IAP) to purchase content, functionality, or services in an app will be rejected.

Just därför är det här är inget som borde ha kommit som en blixt från klar himmel för någon av de involverade, även om det känns som att det borde ha funnits något sätt att hantera de här specialfallen på ett bättre sätt. Kan liksom köpa att Berras fjärt-app inte ska ha något hemkokt betalsystem för fler fjärtar, men det här är ju ändå en lite annan sak. Ska dock bli intressant att se om samma sak händer de redan befintliga e-boksläsarna som också kringgår det här.

Dessa punkter gör ju det omöjligt att publicera appar som gör det möjligt att köpa något, oavsett vad det är, utanför Apps Store. Jag håller med dig om att det inte borde varit någon överraskning för Sony att dom skulle bli nekade .

Ursprungligen av werecat:

Dessa punkter gör ju det omöjligt att publicera appar som gör det möjligt att köpa något, oavsett vad det är, utanför Apps Store. Jag håller med dig om att det inte borde varit någon överraskning för Sony att dom skulle bli nekade .

Precis. Drar man det hela obetydligt längre skulle man ju kunna hävda att Flickr-appen är regelvidrig eftersom man kan göra mer om man (utanför appen) köpt ett pro-konto, bara för att ta till ett exempel. Jag tycker det faller på sin orimlighet att så totalt låsa ner allting till en enda betalningsmetod.

Dock är jag inte oreserverat emot; hur jag än vrider och vänder på det tycker jag fortfarande det är förbaskat smidigt att jag bara behöver ett enda konto för allt jag köper via iPaden. Frågan är väl hur besvärligt man ska få göra det för användarna, och där tror jag faktiskt man kan släppa på tyglarna lite eftersom program som är knöliga att använda brukar dö ut av sig själva.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-01 18:06

Jag undrar om det inte blir problem med myndigheterna här. Jag brukar pragmatiskt försvara Apples AppStore, och gillar deras förhandsgranskning och regler, men det här är riktigt dåligt. Det går inte att försvara (annat än av rena vinstskäl för Apple) för mig.

Får man hoppas att en arg Steve Jobs tar nån i örat när han kommer tillbaka? Annars ger det här vatten på diverse kvarnar om hur dåligt det kan bli av inlåsning och AppStore...

Återigen så hamnar vi på en viktig fråga:
Är det inte upp till Apple att bestämma hur de vill att andra företag ska använda deras App Store?

Jag har svårt att se någon anledning till att kritisera Apples beslut i det här fallet. Om inte Sony kan anpassa sig och använda "in app purchase" så kan de använda en annan modell för att kränga sina produkter till konsumenter. Punkt.

Precis, det är upp till Apple att tala om för andra företag hur det funkar, sony får väl ha sina egna grejer om de vill ha en bookstore på sina villkor.

Det är ju inte fråga om att vanligt folk kommer i kläm, vi pratar SONY.

Det finns ju ingen som nånsin kör med schyssta metoder utan det är ju hela tiden frågan om att ta genvägar, gör fula saker, ta chansen, roffa åt sig och är det inte uttryckligen förbjudet så skall det vara tillåtet.
Apple-kakan är så stor att alla vill sno så mycket som möjligt.
Gissar att Apple har fullt upp med att städa skit ur alla varianter på Store (musik/appar/program/böcker) dygnet runt.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju inte fråga om att vanligt folk kommer i kläm, vi pratar SONY.

Det är väl precis det som det handlar om. Ska "vanligt folk" behöva köpa 4-5 olika plattor för att kunna ha tillgång till alla böcker?
För mig veterligen finns inte alla titlar att köpa i iBooks?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-01 20:57
Ursprungligen av Goflorp:

Det är ju inte fråga om att vanligt folk kommer i kläm, vi pratar SONY.

Jo, det är precis vad det är. Om Sony -och i förlängningen även Kindle- slängs ut så kommer alla de vanliga människor i kläm som redan köpt böcker där och vill läsa dem på sin iOS device.
I vanliga fall brukar vi skälla på upphovsrättsmakarna när de begär nya pengar för att formatskifta (t.o.m bara device-skifta!) media som vi redan köpt. Här vill upphovsrättsmakarna (via Sony och i förlängningen Amazon/Kindle) låta oss få den ynnesten gratis, men Apple säger nej.
Då är det klart vi kan kritisera Apple för det.

Apple är i full rätt att sätta sina egna regler, men för mig är det första gången jag ser något dåligt i deras App Store-regler, inte bara på en principiell nivå utan också i hur det implementeras och vad återverkningarna är för mig och andra konsumenter. Det där är första riktiga sprickan i min obändliga lojalitet med iOS-enheter.

Jag tror också att Apple skjuter sig själva i foten. Tänk er om man inte kunnat ta med sin befintliga köpta musik till iPod, hade de då blivit samma succé?

Jag håller med om att det är upp till Apple att göra vad de vill med App Store och de appar de väljer att godkänna. Men jag ser en fara i att man gör sig ovän med för många stora företag genom att neka deras appar. Speciellt när man krigar med Androids appstore om bästa App Store.

Jag tycker inte att man skall släppa sin kvalitetskontroll, men man förstör nog för sig själv i längden om man tackar nej till appar som kanske blir en stor anledning till att kunderna väljer konkurrerande plattformar i framtiden. På samma sätt som vissa riktigt bra spel är anledningen till att vissa väljer en spelkonsol framför en annan, så är riktigt bra appar i stor utsträckning anledningen till att man väljer en mobil eller läsplatta framför en annan.

Har alla bolag fått hybris eller är det verkligen nödvändigt med så många butik-appar? Pragmatic Bookshelf sköter det bra. Du betalar en klump pengar; i utbyte får du epub, mobi och pdf som du gör vad du vill med.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-01 21:06

Som vanligt så har media ingen susing om vad som är sanning eller inte sanning, så fort det gäller Apple och dom gör något oväntat så är man inte långsam att dra igång mediadrevet och kalla dom för allt möjligt.

Anledningen till att appen blev rejectad var att den, precis som så många andra appar inte följer dom regler som apple satt upp för AppStore. I det här specifika fallet använde Sony en lösning där man köper böcker genom att besöka en webbsida, detta gör att man lämnar appen och hamnar i safari - vilket apple tycker är skit då man inte ska behöva byta program bara för man vill köpa saker (vilket jag håller med helt om)

Apple har naturligtvis skrivit ett statement, går att läsa här Apple on Sony Reader: “We Have Not Changed Our Guidelines” | John Paczkowski | Digital Daily | AllThingsD

Kindle har dock en liknande lösning, däremot så blir du skickat tillbaka till appen direkt efter köpet och din bok laddar ner direkt, och automatiskt så fort du återvänder, möjligt att Apple gillar den lösningen bättre.

1
Bevaka tråden