Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det ett enkelt sätt att förminska mallsidor i InDesign?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej vänner... jag har en boköversättning som i original är med amerikanska mått, ojämt och bra, och den svenska boken ska bli något mindre, för mer jämna nuffror. Finns det något sätt att enkelt förminska dokumentet och mallarna (blir nya texter och bilder, men jag tänkte försöka spara lite tid genom att uppdatera det engelska dokumentet istället för att bryta en helt ny bok)?

Originalboken är 203,2 x 231,775 mm och önskemålet är 200 x 230 mm. Jag tror förvisso att själva satshöjd och bredd inte behöver ändras, då det finns lite marginaler att ta av, men hur gör man det smidigast, då det ju är några kapitel och mallar?

  • Medlem
  • 2011-01-29 20:46

Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Du har ett dokument med innehåll, och du vill göra dokumentets yta mindre men behålla innehållets storlek? Kan du inte bara ändra dokumentets storlek? InD-menyn Arkiv/Dokumentinställningar…

Petra, vet du hur Layout Justering fungerar? Jag tror nästan det.
Använd det tillsammans med ändring av doc storlek.

Baron, njae, det fungerar inte bara att minska dokumentstorleken.

Mattias, Layout Justering? Vad är det?

Ursprungligen av CyberPet:

Mattias, Layout Justering? Vad är det?

Det är en riktigt bra funktion.
I princip, när du ändrar dokumentstorlek, så kan du se till så att marginaler, stödlinjer, ramar etc hänger med. Lite beroende på hur du ställer in funktionen.
Läs avsnittet i hjälpen, det beskrivs riktigt bra.

  • Medlem
  • 2011-01-30 11:48

Det fungerar när jag gör det, men jag vet ju som sagt inte riktigt vad du är ute efter.
Har du CS4 eller CS5?

CS4, har inte haft råd att uppdatera till CS5 ännu. Grejen är ju att det är ett gäng utfallande plattor och lite sånt.

  • Medlem
  • 2011-01-30 17:54

I CS5 finns ett verktyg för att justera sidans storlek utifrån de där 9 rutorna till vänster i måttpanelen, det kanske är det det Mattias syftar på.
Annars kanske du kan köra detta:

tell application "Adobe InDesign CS4"
	set myDoc to active document
	set page height of document preferences of myDoc to 230
	set page width of document preferences of myDoc to 200
	tell myDoc
		set myTargets to pages & master spreads
		repeat with I from 1 to count myTargets
			set myPageItems to all page items of item I of myTargets
			move myPageItems by {-((203.2 - 200) / 2), 0}
		end repeat
	end tell
end tell

Oj, det där såg avancerat ut!!

Hur aktiverar man ett sånt script? Jag känner mig rätt skraj när jag ser sånt. Hålla handen?

  • Medlem
  • 2011-01-30 18:47

Öppna "Skriptredigerare" (eller "Manusredigerare" beroende på vilken operativsystem du har), klistra in koden i ett nytt dokument och tryck cmd+R. Se till att du gör det på en kopia av ditt dokument så att du inte riskerar nåt. Det kan hända att det inte beter sig som du vill, men snabbt gjort fungerar det på ett testdokument för mig.

  • Medlem
  • 2011-01-30 21:35

Kanon, Mattias!

Tack Baron, det blev lite mindre farligt nu. Ska prova Mattias tips först.

Mattias, tusen tack!!! Ska läsa noga. Och en god semla, om än virtuell skickas till dig!

Semlor är gott, oavsett sort :).
Det här är en sån typisk feature som man aldrig haft möjlighet att visa på nåt seminarie eller så, men som verkligen kan göra skillnad när den används rätt.

  • Medlem
  • 2011-01-31 21:42

Vet du hur man anropar page tool i CS5 från applescript, Mattias?

Layoutanpassning har bara funnits sedan InDesign 1.0, dvs i drygt 10 år, så det är bra att ni satsar djärvt på att använda nya funktioner

Skämt åsido, det är en funktion som ofta fungerar väldigt väl och när man väl upptäckt den hittar man lätt nya användningsområden för den.

Mattias, jag åt en semla igår i ditt namn och tänkte på dig!

Richard, jag hade aldrig hört talas om det förrän nu... men man lär sig verkligen något nytt varje dag! Sanningen är att det är så sällan man behöver en sån funktion att man inte lägger märke till det förrän man faktiskt behöver det. Sen får du raljera hur mycket du vill....

Jag hade gärna sett lite demofilmer på hur man använder det lättast. Det kanske finns?

Nu har jag inte kollat hur mallarna är gjorda ännu, mer än att det är ett gäng, och hur vida det verkligen går att anpassa dem eller inte (ska knäppa klart några hundra skärmdumpar innan jag börjar redigeringen om någon dag eller två). Men om det sparar lite tid så är det ju gott nog, så jag är nöjd redan nu!

OK, måste rapportera tillbaka. Det fungerar riktigt bra med mallarna jag jobbar med. Vilken tidsbesparing!!!! Mattias, jag får nog skicka dig en bok som tack, när den är klar.

1
Bevaka tråden