Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mus är bäst till mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enkel kort fråga: Jag vill ha en bra mus till min imac, vilken är bäst till mac? (vettigt pris...)

Erik

  • Oregistrerad
  • 2007-01-03 13:37

Jag kör med en Logitech Click! Plus Wireless Optical, och den fungerar hur bra som helst... betydligt bättre än den gamla goda "pucken".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-03 13:57

Jag kör med en Wireless Might Mouse. Den passar estetiskt sett till, och ligger bra i min hand. Eftersom du vill byta ut standardmusen tror jag dock inte den fungerar för dig. Har alltid kört med Microsofts innan, tycker att dom har bra känsla.

Ändrade rubriken på tråden så den blir lite mera självklar.

Det finns ungefär hur många svar som helst på den frågan, själv kör jag med trådlös Mighty Mouse som jag tycker är grymt bra. Ergonomisk är den också, i och med att man har väldigt bra möjligheter till greppvariation.

Vill man ha något billigt kan jag rekommendera A4tech, som man kan hitta hos vilken pc-handlare som helst. Ungefär som logitechs enklare möss både funktions- och kvalitetsmässigt, men till betydligt bättre priser.

Jag använder också MightyMouse även till min PC. Jag tror det viktigaste är som Samuel nämner ergonomin. Hitta en mus man trivs med och jobbar man mycket vid datorn så är egentligen mus ett otyg.

På min arbetsplats har många en rollermouse (http://www.contourdesign.com/rollermouse/) för att slippa fara runt med ena handen.

Logitech MX 1000

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-03 18:58

Det finns nog ingen mus som är extra bra just till Mac.
En mus är en mus. Välj en som du tycker är ergonomisk och har bra funktioner.

Själv föredrar jag i första hand Mighty Mouse och i andra hand en vanlig "Microsoft Wheel Mouse Optical".
Det bästa är att gå in i valfri datorbutik och känna på mössen - alla har så olika smak och form på händerna.

En vit Razer funkar fint för mig. Tookig precision och massor med knappar om man vill. Passar både höger och vänsterhänta med helt ok ergonomi. Kanske inget för för personer med jättestora händer.

+ att den matchar iBooken bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 21:55

Återupplivar denna tråd i och med att jag behöver ett snabbt svar angående bästa musen för Mac. Har redan en Trackpad och Magic Trackpad som jag älskar att använda (förutom i Pixelmator, iPhoto eller Garage Band) så min fråga är vilken mus som fungerar bäst för det? Håller ett öga på en Mighty Mouse (med kabel) samt en Microsoft Intellimouse 3.0. Vilken ska jag ta mellan dessa två?

  • Medlem
  • 2011-01-31 22:25
Ursprungligen av Mcus:

Återupplivar denna tråd i och med att jag behöver ett snabbt svar angående bästa musen för Mac. Har redan en Trackpad och Magic Trackpad som jag älskar att använda (förutom i Pixelmator, iPhoto eller Garage Band) så min fråga är vilken mus som fungerar bäst för det? Håller ett öga på en Mighty Mouse (med kabel) samt en Microsoft Intellimouse 3.0. Vilken ska jag ta mellan dessa två?

Är det viktigt med sladd? Annars säger även jag Logitech MX1000 alt. Performance Mouse MX som de nya heter idag.

Många nöjda användare! Omdmen om Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 23:59

Tack för tipset, ska kika på den. Anledningen till just varför jag vill ha sladd är för jag har "hört" att det lämpar sig bäst för prestanda. Meeen batteridrivna möss idag kanske är bättre än min gamla Logitech no-name som skräpar i lådan.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Är det viktigt med sladd? Annars säger även jag Logitech MX1000 alt. Performance Mouse MX som de nya heter idag.

Många nöjda användare! Omdmen om Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

  • Medlem
  • 2011-02-01 10:25
Ursprungligen av Mcus:

Tack för tipset, ska kika på den. Anledningen till just varför jag vill ha sladd är för jag har "hört" att det lämpar sig bäst för prestanda. Meeen batteridrivna möss idag kanske är bättre än min gamla Logitech no-name som skräpar i lådan.

Jag har aldrig upplevt lagg på Logitechmöss (som för övrigt tidigare tillverkat Apples möss) men däremot har jag upplevt det på deras tangentbord. Men det var nog förr. Nu köra jag Logitech Dinovo for Mac tangentbord (trådlöst) och det funkar perfekt!

Du behöver inte välja efter vad som "funkar till Mac".

Med SteerMouse Eller USBOverdrive, så funkar alla möss till Mac. Strunta i tillverkarnas egna program och drivrutiner.

Välj efter vad som passar din hand, och efter vilka funktioner den har (antal knappar osv).

Själv använder jag en Logitech LX8 med SteerMouse.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-02-01 10:57

Jag kan rekommendera denna laser-mus med sladd till bildhantering. Mionix Den ligger superskönt i handen och du kan snabbt ställa in musens upplösning direkt på musen. Det är egentligen en gamingmus med bra precision, men det är bara till en fördel vid bildhantering.

Detta är helt mina egna personliga åsikter och uppfattningar.

Då kliver jag in och frågar om ni har några förslag på trevlig mus till en MBP?

Jag har inte använt en mus på 1,5 år nu utan bara njutit av den eminenta touch-padden. Men, nu med Mac App Store igång så har man ju frestats att köpa lite appar och det rycker lite i att köpa nåt spel där det kan vara läge att ha en mus, t ex COD4 eller liknande.

Jag undrar därför vilka möss ni kan rekommendera av trådlösa varianter. Kan man köra Blåtand-mus tro, för att slippa en mottagare i USB-porten, och det funkar för att spela på tidsfördrivarnivå? Eller är det USB-plugg och mus som gäller? Kan ju vara bra att ha till bildredigering med.

Och då det är tänkt som en nätt resemus och bara för tillfälligt bruk, så är ju ett smidigt format ett stort plus.

Dr Tinnitus

kört COD med mx1000 musen och tycker det funkar perfekt, macs förra mus funkade inte lika bra alls.

Inte testat den nya på COD men på stargate 2 funkar nya mac musen hur bra som helst!

1
Bevaka tråden