Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter iMac hårddiskar?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har en iMac 27" som vars hårddisk låter ganska mycket tycker jag. Jag undrar om fler har problemet , vad de kan beror på och om det är värt att lämna in den.

Nej, min iMacs disk är ohörbar. Om det är knäpptyst i rummet och jag sätter örat mot skärmen hör jag ett mycket svagt stomljud, men inget mer. Disken är från Seagate, och jag upplever att deras diskar är i regel tystare av sig än andra.

Jag har 21-tummaren, men en hårddisk är ju en hårddisk.

Antingen låter disken en del i sig, eller så kanske den inte sitter fast ordentligt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Nej, min iMacs disk är ohörbar. Om det är knäpptyst i rummet och jag sätter örat mot skärmen hör jag ett mycket svagt stomljud, men inget mer. Disken är från Seagate, och jag upplever att deras diskar är i regel tystare av sig än andra.

Jag har 21-tummaren, men en hårddisk är ju en hårddisk.

Antingen låter disken en del i sig, eller så kanske den inte sitter fast ordentligt.

Jag hör en del knastrande ljud från den ibland. Jag har den hårddisken som man fick med så jag har ingen aning vilket märke det är. Just nu hör jag nog de som du kallar för stomljud när sitter en bit ifrån.

Ursprungligen av iPoduser:

Jag hör en del knastrande ljud från den ibland. Jag har den hårddisken som man fick med så jag har ingen aning vilket märke det är. Just nu hör jag nog de som du kallar för stomljud när sitter en bit ifrån.

Kolla Systeminformation -> SATA. Om modellnumret börjar på ST... är det Seagate Technology.

Ja, min 7200 hdd låter när den jobbar. Mer än vad jag hade förväntat mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-30 10:29

Nej min iMacs hårddisk är så gott som knäpptyst. Jag har 21.5 tums modellen.

Som sagt var SEAGATE i alla lägen. Tysta som rockiga

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Kolla Systeminformation -> SATA. Om modellnumret börjar på ST... är det Seagate Technology.

ST31000528ASQ stod det.

Citat:

gammalpuma

Jag tycker också detta. Nu är frågan om jag pallar ljudet som den gör eller inte. För de brukar komma nån ibland. då kan jag inte tycka att den gör nåt speciellt krävande. Jag tänker köpa en SSD men det är så dyra och jag vill gärna ha stort utrymme. Jag har beslut ångest om jag ska lämna in den och be att få hårddisken utbytt eller ha kvar den. Hur hade ni gjort?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-03 21:53
Ursprungligen av iPoduser:

ST31000528ASQ stod det.

Jag tycker också detta. Nu är frågan om jag pallar ljudet som den gör eller inte. För de brukar komma nån ibland. då kan jag inte tycka att den gör nåt speciellt krävande. Jag tänker köpa en SSD men det är så dyra och jag vill gärna ha stort utrymme. Jag har beslut ångest om jag ska lämna in den och be att få hårddisken utbytt eller ha kvar den. Hur hade ni gjort?

Alla mekaniska hårddiskar låter. Olika mycket, men de låter. I en iMac skall de knappt höras, mer än när det läses/skrivs intensivt. Då hör man ett litet, litet "rasslande". Det är inget fel.
Men hur som helst är man rätt bortskämd ändå, tänk dig alla PC-ägare som har en dammsugare/höfläkt till dator... Så det är ett I-landsproblem..

Funderar du på SSD, så behöver man ju inte någon gigantisk hårddisk i datorn. Räkna på vad OSX, och alla dina program inkl. swapfiler och allt vad de kallas tar upp, så är det inte speciellt mycket. Allt annat material som bara skall "lagras", som filmer, foton, musik och liknande, kan man ju ha på en NAS eller extern USB/Firewire hårddisk..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2010-04-04 21:33
Ursprungligen av iPoduser:

ST31000528ASQ stod det.

Jag har en iMac 27" med en hårddisk av samma modell och tycker också den låter lite väl mycket. Den ger i från sig ett dovt "rasslande" ljud när den läser och skriver och det hörs tydligt när jag sitter och arbetar med datorn. Har stört mig lite på detta sedan jag fick den, men har inte riktigt fått tummen ur att ringa Apple.

Ursprungligen av onnyt:

jag körde Tech Tool Smart Check och fick upp det här resultatet. Bör jag byta ut min HD?

Var kan jag finna programmet Tech Tool Smart Check? Är det freeware?

Ursprungligen av NeoAP:

Jag har en iMac 27" med en hårddisk av samma modell och tycker också den låter lite väl mycket. Den ger i från sig ett dovt "rasslande" ljud när den läser och skriver och det hörs tydligt när jag sitter och arbetar med datorn. Har stört mig lite på detta sedan jag fick den, men har inte riktigt fått tummen ur att ringa Apple.

Var kan jag finna programmet Tech Tool Smart Check? Är det freeware?

Har du löst det? Jag har också samma iMac och jag har satt i en SSD och har den vanliga hårddisken kvar som lagringsutrymme och jag hör hårddisken.

Jag har haft totalt 3st 27" hemma, de låter lika mycket, definitivt inget "lägga örat mot skärmen för att höra".

Har en kompis som har en likadan och det är samma sak där.

En sak som jag har noterat är att mycket av vibrationerna går ner i foten, har man ett billigt ikeabord (mer eller mindre ihåligt) som jag har så blir det en hel del resonans, har man en stabil träskiva så hörs det mindre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 21:05

En dag kommer säljas enbart iMac med SSD hårddisk, då är problem löst

Hårddisk är som en gyro apparat. Om skärmen är helt 90 grader (helt rak upp) så bör hårddisken vara mer tystare eller låta iMac ligga helt raklång på bordet 0 grader, så är det också tystare. Men det är inte helt säkert sant som jag nämnde, man måste prova om det är sant. Det är vad jag fått läsa på annan forum

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-04-04 21:15

jag körde Tech Tool Smart Check och fick upp det här resultatet. Bör jag byta ut min HD?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-04 22:34
Ursprungligen av onnyt:

jag körde Tech Tool Smart Check och fick upp det här resultatet. Bör jag byta ut min HD?

Ja om du har garanti kvar, fort som möjligt...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-04-04 22:02

Här Micromat - Home kostar 98$

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-01-28 10:59

Menar du att du hör SSD´n?

Ursprungligen av onnyt:

Menar du att du hör SSD´n?

Han får ha jävligt bra hörsel i så fall. Måste vara som att höra en myra hosta.

Jag förstår det som att den Okända har kvar hårddisken, och då är det klart att den hörs.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-29 15:49

En mekanisk HD hörs oavsett märke och modell, den som inte hör den måste vara hyfsat döv. Min HD (WD) i min 27" imac hörs (knaster) men det är inget jag stör mig på eftersom den ska höras.

Ursprungligen av KiXeR:

En mekanisk HD hörs oavsett märke och modell, den som inte hör den måste vara hyfsat döv. Min HD (WD) i min 27" imac hörs (knaster) men det är inget jag stör mig på eftersom den ska höras.

Jag är var så van när jag fick den att den inte lät nånting och så har man hört den ett långt tag. Det är väl så att skrivbordet kanske inte är tillräckligt stabilt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-31 15:32

Som sagt, det är inget man reflekterar över och sällan man störs av men en mekanisk disk hörs, speciellt i ett tyst rum. Det har inget med stabilitet av ditt skrivbord att göra :). Jag är inte känslig men nog knastrar min HD allt, gör nog din också om du kyssnar.

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag är var så van när jag fick den att den inte lät nånting och så har man hört den ett långt tag. Det är väl så att skrivbordet kanske inte är tillräckligt stabilt.

Ursprungligen av KiXeR:

Som sagt, det är inget man reflekterar över och sällan man störs av men en mekanisk disk hörs, speciellt i ett tyst rum. Det har inget med stabilitet av ditt skrivbord att göra :). Jag är inte känslig men nog knastrar min HD allt, gör nog din också om du kyssnar.

Men när jag skulle lämna in den på service en gång för jag hade problem och sen upplevde jag att den lät mer än vad som ska vara normalt. Där på Macforum så hade de ett stort skriv med glasskiva och man hörde ingenting från den. Därför så tror om man har nåt mer stabilt underlag så hörs det mindre.

Jag undrar om man ska ha sån här:
Macoteket
eller
LapTuk Stand 13"-15" - stlstativ avsedd fr anvndning p skrivbord - iPrylar
eller någon annan slags snurrskiva.

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag undrar om man ska ha sån här:
Macoteket
eller
LapTuk Stand 13"-15" - stlstativ avsedd fr anvndning p skrivbord - iPrylar
eller någon annan slags snurrskiva.

Varför inte bara lägga något mellan som en snygg tegelsten eller två? Provat några fetare tassar att sätta på foten?
Att köpa något för ett par hundralappar som inte ens är snyggt känns sådär, men det är ju inte jag som ska köpa å andra sidan.

Ursprungligen av Scarecrow:

Varför inte bara lägga något mellan som en snygg tegelsten eller två? Provat några fetare tassar att sätta på foten?
Att köpa något för ett par hundralappar som inte ens är snyggt känns sådär, men det är ju inte jag som ska köpa å andra sidan.

Jag vill helst slippa lägga mellan flera hundra och uppåt. Jag tycker det är såå störande av att höra så mycket från disken jobbigt att ha igång Spotify 24/7 bara för att slippa höra ljudet från disken. Jag köpte några såna vita tassar man har under stolben, möbler och liknande. Det hjälpte inte..Hur feta ska dem vara då? Jag vet ju att iMac-foten har ju längst kanten lite gummi.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 17:01

Tänk på att hårdisken jobbar mer om man har igång vissa program som jobbar mot disken kontinuerligt och om spotlight är på. Sen jobbar disken ofta mer om man har för lite ledigt utrymme kvar på disken och om man har för lite RAM minne installerat.

Ursprungligen av Tabb:

Tänk på att hårdisken jobbar mer om man har igång vissa program som jobbar mot disken kontinuerligt och om spotlight är på. Sen jobbar disken ofta mer om man har för lite ledigt utrymme kvar på disken och om man har för lite RAM minne installerat.

Jag har inte ens så mycket igång. Ja har ju lagt system och alla program på SSD:n och sen hemmappen har jag den vanliga disken på. Så man kan inte säga att den är så belastad.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-08 17:49
Ursprungligen av Okänd användare:

Jag har inte ens så mycket igång. Ja har ju lagt system och alla program på SSD:n och sen hemmappen har jag den vanliga disken på. Så man kan inte säga att den är så belastad.

Har du ställt in i strömspararinställningarna så att datorn sätter hårdiskar i vila nät det är möjligt?

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag vill helst slippa lägga mellan flera hundra och uppåt. Jag tycker det är såå störande av att höra så mycket från disken jobbigt att ha igång Spotify 24/7 bara för att slippa höra ljudet från disken. Jag köpte några såna vita tassar man har under stolben, möbler och liknande. Det hjälpte inte..Hur feta ska dem vara då? Jag vet ju att iMac-foten har ju längst kanten lite gummi.

Jag har ingen aning. Trial and error är nog det enda raka då bordet nog påverkar mest. Testa att lägga något riktigt stabilt under, t.ex. tegelsten under som jag tipsade om tidigare.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har ingen aning. Trial and error är nog det enda raka då bordet nog påverkar mest. Testa att lägga något riktigt stabilt under, t.ex. tegelsten under som jag tipsade om tidigare.

Jag är inte hemma än på ett tag.Går det bra med en någon tjockbok eller nåt annat?

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag är inte hemma än på ett tag.Går det bra med en någon tjockbok eller nåt annat?

Det kanske fungerar, men jag tror att en bok kan vara mer motaglig för resonans än något stenaktigt. Du får helt enkelt prova dig fram och se ifall det blir bättre med olika sorters "fötter".

Själv har jag en MBP med en 7200rpm-disk i och när den står på mitt lilla hemmabygge till skrivbord baserat på en IKEA-skiva som i princip innehåller luft och papp så blir skivan en resonanslåda. När jag placerar datorn på mitt ställ (Griffin Elevator) så försvinner resonansen helt.

Ursprungligen av Scarecrow:

Det kanske fungerar, men jag tror att en bok kan vara mer motaglig för resonans än något stenaktigt. Du får helt enkelt prova dig fram och se ifall det blir bättre med olika sorters "fötter".

Själv har jag en MBP med en 7200rpm-disk i och när den står på mitt lilla hemmabygge till skrivbord baserat på en IKEA-skiva som i princip innehåller luft och papp så blir skivan en resonanslåda. När jag placerar datorn på mitt ställ (Griffin Elevator) så försvinner resonansen helt.

Jag är har nu testat med en en stor bok. Guiness Rekordbok jag tyckte inte det blev någon skillnad. Jag testade senare en rektangelformad bit som är var av kork. Ungefär som boken upplevde jag. Sen så testade jag att ställa min externa Westen Digital Elements och där så upplevde jag inte så himla mycket ljud

Nu är frågan hur jag ska ha det. Jag har ju en 7200rpmare i iMacen. Jag funderade om man kan kolla Ikea eller nån möbelaffär som har någon snurrskiva som är gjord i trä eller något annat material som är större än själva iMacfoten. Det borde väl minska ljudet? Jag kan dock inte ha en sån lösning som du har.

1
Bevaka tråden