Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om MS Outlook?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 05:22

Hej,

hoppas att jag skriver i rätt forum, annars får ni väl ngn mod flytta på tråden;-)
För tillfället använder jag:
1) i MacBook:
iCal
gmail (via "Notify")
2) iPhone 4:
mail/gmail
kalender/gcalender

Tänkte inhandla office 2011 Mac, där ingår outlook... Nu har jag 2 frågor:
a) Vad finns det för fördelar med att byta till outlook?
b) Skulle ni rekommendera att jag byter?

tack för ordet
//Peter

A: inga
B:nej

Jag tycker att du ska fortsätta använda dig av iCal om du redan gör det i dagsläget. Likväl tycker jag att du kan installera Week Cal (det kostar 15kr) i din iPhone 4 och strunta i Google Calendar. Kanske kan du även skaffa MobileME (det fungerar utmärkt för att synca kalendrar etc).

Däremot tycker jag definitivt att du ska börja använda Microsofts Outlook 2011 till din e-post. Jag använder det dagligen, och det har verkligen blivit en kick framåt. Fungerar jättebra och ger en betydligt bättre ordning än t.ex. Mail som Apple har som standard. Är du van vid Mail så kan det dock ta lite tid att vänja sig vid Outlook, men det får man leva med.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-30 23:45
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tycker att du ska fortsätta använda dig av iCal om du redan gör det i dagsläget. Likväl tycker jag att du kan installera Week Cal (det kostar 15kr) i din iPhone 4 och strunta i Google Calendar. Kanske kan du även skaffa MobileME (det fungerar utmärkt för att synca kalendrar etc).

Däremot tycker jag definitivt att du ska börja använda Microsofts Outlook 2011 till din e-post. Jag använder det dagligen, och det har verkligen blivit en kick framåt. Fungerar jättebra och ger en betydligt bättre ordning än t.ex. Mail som Apple har som standard. Är du van vid Mail så kan det dock ta lite tid att vänja sig vid Outlook, men det får man leva med.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Kan du utveckla vad det är som du tycker är bättre med Outlooks mail jämfört med Apples Mail?

Ursprungligen av kenjon:

Kan du utveckla vad det är som du tycker är bättre med Outlooks mail jämfört med Apples Mail?

Det behandlar min e-post bättre. Eftersom att jag får en hel del mail så gillar jag att den t.ex. grupperar ämnesvis direkt (det händer några gånger att den misslyckas när det blir många avsändare). Upplever också att den spelar bättre med Exchange-servrarna, vilket inte är så förvånande eftersom det är Microsoft i båda ändarna. Sedan är det lite snällare mot min mailserver när det kommer till att sätta etiketter etc. på raderade, skickade och andra mail. Apple Mail gör det lite jobbigt ibland.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-31 09:30
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det behandlar min e-post bättre. Eftersom att jag får en hel del mail så gillar jag att den t.ex. grupperar ämnesvis direkt (det händer några gånger att den misslyckas när det blir många avsändare).

Det där tror jag är funktionen View -> Organize by Thread som finns i Mail.app.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Sedan är det lite snällare mot min mailserver när det kommer till att sätta etiketter etc. på raderade, skickade och andra mail. Apple Mail gör det lite jobbigt ibland.

Skulle du kunna ge exempel på vad du menar. För jag förstår inget alls. Skärmdump?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 10:19

Tack för Era svar:-)
Week Cal använder jag redan.
Mail har jag aldrig vant mig vid eller gillat, därför använder jag mig av googlemail

Ursprungligen av lelkes:

Tack för Era svar:-)
Week Cal använder jag redan.
Mail har jag aldrig vant mig vid eller gillat, därför använder jag mig av googlemail

Då tycker jag att du åtminstone ska ge Outlook 2011 en chans.

För mig funkar också Outlook mycket bättre. Speciellt när man ska skicka lite större mail. Om du ska skicka ett mail på mer än 4 MB så slutar helt enkelt Mail att skicka det, mailet bara ligger kvar i outbox. Kör för övrigt Exchange.
Nackdelen med Outlook är att även om det är inställt som standardmailklient så kan du inte dela dokument ur iWork direkt till Outlook, endast Mail. Samma sak med iPhoto etc. (Även om iPhoto påstås fungera med 3:epartsklient så få jag bara kryptiska felmeddelanden.)

För den vanlige användaren tycker jag nog att Mail är helt ok.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-31 09:44
Ursprungligen av pmarriott:

För mig funkar också Outlook mycket bättre. Speciellt när man ska skicka lite större mail. Om du ska skicka ett mail på mer än 4 MB så slutar helt enkelt Mail att skicka det, mailet bara ligger kvar i outbox.

Du tror inte att det är hänger ihop med vilken service provider du har för ditt mailkonto och vilka inställningar som finns på det kontot? Jag har nämligen provat att via Gmail (IMAP) skicka iväg en PDF-fil på 4,2MB till en mottagare utan problem. Med IMAP avser jag dom inställningar som är förknippande med den konto-typen.

Nej, provade med min MobileMe, Gmail och Exchange. Oavsett stannar bara processen. Med Outlook mot samma servrar fungerar det. Sen vet jag inte exakt var storleksgränsen går. Jag vet med säkerhet att upp till ca 4 MB går bra, men 6-8 MB går inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-31 13:34
Ursprungligen av pmarriott:

Nej, provade med min MobileMe, Gmail och Exchange. Oavsett stannar bara processen. Med Outlook mot samma servrar fungerar det. Sen vet jag inte exakt var storleksgränsen går. Jag vet med säkerhet att upp till ca 4 MB går bra, men 6-8 MB går inte.

Jag provade precis med en bilaga på 10,98 MB vilket med MIME64-kodning blir ca 15,05 MB MIME64-kodat innan det åker iväg till postkontoret (Gmail). Och visst - det går ju inte direkt blixtsnabbt. Inte ens med en 100Mbps-pipa. Den stannar upp några sekunder halvvägs (buffring/kodning etc på mottagarsidan?) innan den fortsätter. Men fortsätter gör den. Utan problem för mig, i allafall. Så något annat är det som strular. Har du dragit upp/öppnat mail activity-fönstret i nedre vänstra hörnet på Mail? Där ser du var dom händer i detalj.

Ursäkta att jag inte ännu köper din förklaring. Hade jag själv letat efter svaret hade jag gärna hittat ett korrekt svar och inte missinformation. Och än så länge har vi inte hittat orsaken i ditt fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-31 14:24
Ursprungligen av frazze:

Jag provade precis med en bilaga på 10,98 MB vilket med MIME64-kodning blir ca 15,05 MB MIME64-kodat innan det åker iväg till postkontoret (Gmail). Och visst - det går ju inte direkt blixtsnabbt. Inte ens med en 100Mbps-pipa. Den stannar upp några sekunder halvvägs (buffring/kodning etc på mottagarsidan?) innan den fortsätter. Men fortsätter gör den. Utan problem för mig, i allafall. Så något annat är det som strular. Har du dragit upp/öppnat mail activity-fönstret i nedre vänstra hörnet på Mail? Där ser du var dom händer i detalj.

Ursäkta att jag inte ännu köper din förklaring. Hade jag själv letat efter svaret hade jag gärna hittat ett korrekt svar och inte missinformation. Och än så länge har vi inte hittat orsaken i ditt fall.

Att den stannar upp halvvägs tror jag beror på Apples Mails dåliga IMAPimplementation.
Den skickar först mailet till mottagren. När det är klart skickar den det igen till Skickatkorgen. Jag tycker det borde räcka med ett copykommando till IMAPservern. Men det kanske det inte finns något...

Ja, inte vet jag vad det beror på. Om jag skickar ett par PDF-er på 3-7 MB vardera i ett mail så ser jag i activity-fältet att det händer något. Vi har inte så snabb lina uppströms, så den segar sig sakta framåt, men efter ett par minuter så försvinner activity-stapeln och när jag tittar efter så ligger mailet kvar i Outbox. När jag kör Outlook har jag inte detta problemet. Detta har jag haft på båda mina MBP. Oftast är det när jag kör mot Exchange-servern. Har någon enstaka gång provat mot Gmail eller MobileMe och fått samma problem där, men där har jag för mig att det fanns en gräns på 10 MB för bilagor, eller? Detta med bilagor är det som en gång i tiden tvingade mig till förhatliga Entourage. Outlook är ju en trevligare upplevelse, så detta är ju mindre av ett problem idag.

Ursprungligen av lelkes:

Tänkte inhandla office 2011 Mac, där ingår outlook... Nu har jag 2 frågor:

Outlook 2011 ingår i Home & Bussiness-varianten av Office 2011. I Home & Student ingår den inte. Du kan prova Outlook i 30 dagar och se om det är något för dig.

https://www.microsoft.com/sverige/mac/trial

/c

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-31 12:37

Jag skickar 10-15 MB till medlemmar i radioklubben med Apples Mail, inga problem. Men jag kör inte mot Exchange....

1
Bevaka tråden