Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med radeon 5770 i Mac Pro 1,1 efter programuppdatering?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sett att det skrivits en del om radeon 5770 och 5870 här på forumet. Dock har jag inte läst något om detta.

Jag har använt ATI Radeon 5770 i min Mac Pro 1,1 i ca. två månader och kortet har fungerat mycket bra. Med sedan igår har kortet börjat krångla genom att frysa muspekaren med jämna mellanrum. Jag trodde först att disken sjöng på sista versen, så jag gjorde en ominstallation på en annan disk. Efter det var prestandan tillbaka i maskinen och muspekaren frös inte längre. Efter att jag uppgraderade till OS X 10.6.6 så var jag tillbaka på noll igen med samma problem.

Jag läste följande på apples hemsida ang. innehåll i den senaste uppgraderingen:

"Resolves an issue with some Macs (that have in ATI graphics card) in which the mouse pointer movement could become erratic if an external DVI display is connected."

Då kanske det vore vettigt att använda sig av Mac OS X v10.6.5 Update (Combo) om 10.6.6 jäklas med din Mac Pro. Därtill kanske skapa en bugg-rapport till Apple så att det uppmärksammas mer där.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-24 23:47

Jag kör med ett Radeon 5770 i en Mac Pro 1,1 och det har fungerat felfritt hitils. Jag körde dock combo updaten (brukar alltid göra det).
Iof använder jag mig av en Razer Orochi med en 3:e parts BT-dongle och det enda jag märkt är att jag får "starta om" musen ibland för att den inte får kontakt.
Men, som Tobias S nämner ovan, prova med att köra med en combo update och se om det blir någon skillnad, alt prova att koppla in en annan mus och se om problemet kvarstår.

Hej båda och tack för svar!

Vi testade maskinen med både os x 10.6.4, 10.6.5 och 10.6.6 och fick samma fel. När maskinen kör 10.6.0 fungerar grafiken. Detta beror på att datorn kör kortet i "native-läge" Vi gjorde sedan en SMC-resett och nu fungerar datorn precis som den ska i alla versioner av os x från 10.6.4 och uppåt.

Så allt är frid och fröjd och gamle trofast får följa med ett tag till.

Ursprungligen av mac_fantast:

Hej båda och tack för svar!
Vi testade maskinen med både os x 10.6.4, 10.6.5 och 10.6.6 och fick samma fel. När maskinen kör 10.6.0 fungerar grafiken. Detta beror på att datorn kör kortet i "native-läge" Vi gjorde sedan en SMC-resett och nu fungerar datorn precis som den ska i alla versioner av os x från 10.6.4 och uppåt.
Så allt är frid och fröjd och gamle trofast får följa med ett tag till.

Bra att det fungerar för er.

Och strålande att du tog dig tid att uppdatera tråden och berättade er lösning på problemet.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 23:09

Mac Pro 1.1, är det första modellen av Mac pro som kom 2006? För jag har eventuellt en sådan på G från USA och kollade nyss runt på macotekets sida över grafikkort. På detta: Ati Radeon HD5870 så står det under hårdvaru att man behöver en Mac pro från 2009/2010.

Hur kommer detta sig? Vad är det som gör att detta kort ej funkar i en Äldre Mac pro? Den är väl inte för slö? Eller vad är det frågan om?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-01-30 23:26
Ursprungligen av Elajtenworld:

Mac Pro 1.1, är det första modellen av Mac pro som kom 2006? För jag har eventuellt en sådan på G från USA och kollade nyss runt på macotekets sida över grafikkort. På detta: Ati Radeon HD5870 så står det under hårdvaru att man behöver en Mac pro från 2009/2010.

Hur kommer detta sig? Vad är det som gör att detta kort ej funkar i en Äldre Mac pro? Den är väl inte för slö? Eller vad är det frågan om?

Japp, det är modellen från 2006 (har en sådan själv).
Vad gäller HD5870 kan det ev vara beroende på EFi-stödet som kortet har, jag är inte säker dock. Mac Pro från 2006 har bara 32-bitars EFI om jag inte missminner, och jag är inte säker på om det kortet stödjer det. Betänk även att man måste ha drivrutiner för kortet mm (har man en fullt uppdaterad Mac OSX så skall det fungera, men installationsskivan som följde med 1,1:an lär inte ha drivrutinsstöd för 5870.
Ta en liten kik här, kanske kan ge lite mer info: Apple Radeon HD 5870 works on 2006 Mac Pro - MacRumors Forums

  • Oregistrerad
  • 2011-01-31 00:01
Ursprungligen av Drakfot:

Japp, det är modellen från 2006 (har en sådan själv).
Vad gäller HD5870 kan det ev vara beroende på EFi-stödet som kortet har, jag är inte säker dock. Mac Pro från 2006 har bara 32-bitars EFI om jag inte missminner, och jag är inte säker på om det kortet stödjer det. Betänk även att man måste ha drivrutiner för kortet mm (har man en fullt uppdaterad Mac OSX så skall det fungera, men installationsskivan som följde med 1,1:an lär inte ha drivrutinsstöd för 5870.
Ta en liten kik här, kanske kan ge lite mer info: Apple Radeon HD 5870 works on 2006 Mac Pro - MacRumors Forums

Blev inte maskinen från usa då frakten skulle gått på 3500kr så med frakt så kostar den lika mycket som i sverige.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Blev inte maskinen från usa då frakten skulle gått på 3500kr så med frakt så kostar den lika mycket som i sverige.

Har du hittat någon maskin i Sverige?
Om du ändå ska köpa en mac pro titta efter den mac pro som heter 3,1 och kom 2008. Det finns en chans att dessa maskiner fortfarande har apple care garanti, vilket kan vara mycket viktigt när man handlar begagnat. Dessutom får du några kärnor till att jobba med.

MVH
Andreas

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 18:52
Ursprungligen av mac_fantast:

Har du hittat någon maskin i Sverige?
Om du ändå ska köpa en mac pro titta efter den mac pro som heter 3,1 och kom 2008. Det finns en chans att dessa maskiner fortfarande har apple care garanti, vilket kan vara mycket viktigt när man handlar begagnat. Dessutom får du några kärnor till att jobba med.

MVH
Andreas

Har hittat en annan maskin i sverige som jag eventuellt kommer att köpa. Säljaren skulle kolla upp vad frakten skulle kosta då den finns längre upp i landet.

Ett inlägg har brutits ut till en egen tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

http://www.99.se/mac-pro/284698-diverse-fragor-om-mac-pro-2006-a.html

Även inlägg #6-10 borde brytas ut till en egen tråd, men den sidodiskussionen kan väl anses var avslutad, så den får ligga kvar här.

/Mod

1
Bevaka tråden