Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hdd på Western Digital My Book Studio II 2TB

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-01-30 22:18

Jag har en WD My Book Studieo II på 2TB. Jag funderar på att byta ut hårddiskarna till 2x2TB. Det står i bruksanvisningen att man ska använda Western Digital Caviar Green hdd. Mina funderingar är: 1) Har läst på olika sidor att Caviar Green 2TB inte är så bra och pålitliga, har någon erfarenhet av Caviar Green 2TB-diskarna? 2) Någon som vet om man kan ha andra hårddiskar än Western Digitals Caviar Green-diskar?? Eftersom jag för närvarande har 2x1TB i min My Book Studeo så har jag tänkt uppgradera till 4TB (2x2TB). Tack på förhand.

Green-diskar bör inte köras tillsammans i RAID, anledningen är att dessa diskar har variabel rotationshastighet och det kan tydligen ställa till det rejält.

Köp några andra diskar och stoppa i.

  • Medlem
  • 2011-01-30 22:27

keptang: Tack för svaret. I bruksanvisningen står det att man ska ha Caviar Green hdd. Frågan är om någon har använt andra hdd när de bytt/uppgraderat sin My Book Studio II? Tack på förhand.

Om det är såna diskar som rekommenderas så kör på det, WD bör ha rätt angående sina egna produkter.

Green-diskarna är väl ofta billigare än andra också?

Det ska finnas några Green-diskar märkta med RE, Raid Edition, det är säkert såna WD rekommenderar.

  • Medlem
  • 2011-01-30 22:38

Har läst på nätet att många är rätt missnöjda med WD:s Caviar Green-hårddiskar. Caviar Green-diskarna verkar ge upp efter en kort tids användning. Ingen som har erfarenhet av WD Caviar Green-hdd? Tack på förhand.

Jo, vanliga Green-diskarna har stora problem att jobba tillsammans i RAID, men Raid Edition lär inte ha det då dessa är gjorda för ändamålet.

  • Medlem
  • 2011-01-30 22:45

keptang: De som har haft problem med sina Green-diskar använde diskarna som vanlig hdd i sina datorer. Dessa användarna har alltså inte använt Green-diskarna som RAID i någon My Book studio hdd. Diskarna har lagt av efter en kort tids användning. Min oro är om kvalitén på Green-diskarna är tillräckligt bra för ett köp.

Då är det ännu värre än vad jag trodde.

Kanske har hälften så lång livstid då när dessa körs i RAID.

Får se om någon medlem här kanske testat med andra diskar än Green i sin MyBook.

  • Medlem
  • 2011-01-30 22:49

keptang: Ja, det är därför jag funderar på att köpa andra diskar än Green-serien. Tack för svaren.

Tack för svaren!
Märkte precis att WD RE4 2TB diskarna inte var gratis direkt

Alt är att köpa en till Studio II 2TB då priset har fallit till ca 1500kr. Får se vad jag gör, ska läsa på lite mer på nätet.

gant:
Hur har det gått?
Funderar själv på att byta diskarna på min Studio II.

  • Medlem
  • 2011-04-04 12:29

StevenSteven: Jag har inte bytt hdd i min Studio II. Jag köpte 2st Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB,
Western Digital Elements Desktop 2.0 2TB - Hemelektronik - CDON.COM ,pga. ekonomin. Vad jag har läst på nätet ska det inte vara problem att byta ut hdd i en Studio II, se bara till att ha 2st likadana diskar. När ekonomin tillåter ska jag ta och byta. Berätta gärna hur det går om du byter hdd i din Studio II. Tack på förhand.

1
Bevaka tråden