Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopplat in med optisk, men inget ljud?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjo, har kopplat in mac mini med hdmi till tvn, och optisk kabel till förstärkaren.

Har ställt in utgång på optisk/koax i mac os x. När jag kör XBMC och väljer ljudutgång optisk/koax, så får jag inget ljud till förstärkaren.
Men väljer jag däremot HDMI så får jag ljud, i förstärkaren ?!

Fattar nada, eftersom HDMI endast är kopplad till TVn, och därifrån finns ingen koppling till förstärkaren.

Någon som kan förklara om jag gjort nåt fel, eller nåt annat.

  • Medlem
  • 2011-01-30 18:48

HDMI förmedlar både ljud och bild, och jag gissar att din TV redan är kopplad till förstärkaren, så det är ju inte så konstigt. Du har dubbelkollat att du använt rätt ingång och valt detta även i förstärkaren?

Ursprungligen av Korsriddaren:

HDMI förmedlar både ljud och bild, och jag gissar att din TV redan är kopplad till förstärkaren, så det är ju inte så konstigt. Du har dubbelkollat att du använt rätt ingång och valt detta även i förstärkaren?

Ja, har valt koax, både på macen och i förstärkaren. Så sjukt skumt. Förstärkaren skickar bara bild till tvn på AV4, och mac minin är inkopplad på AV3, bägge är HDMI i och för sig, men kan väl inte blanda ihop sig sådär.
Finns ingen koppling från förstärkaren till tvn på AV3 över huvudtaget.

De e så skumt så jag vet inte vad jag ska tro.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-31 09:44
Ursprungligen av yabbah:

Ja, har valt koax, både på macen och i förstärkaren. Så sjukt skumt. Förstärkaren skickar bara bild till tvn på AV4, och mac minin är inkopplad på AV3, bägge är HDMI i och för sig, men kan väl inte blanda ihop sig sådär.
Finns ingen koppling från förstärkaren till tvn på AV3 över huvudtaget.

De e så skumt så jag vet inte vad jag ska tro.

Anslut enbart en kabel i taget och se vad du får.
TVn kan ju vara felmärkt på HDMI. Vad händer om du kopplar datorn till AV3?

Ursprungligen av kenjon:

Anslut enbart en kabel i taget och se vad du får.
TVn kan ju vara felmärkt på HDMI. Vad händer om du kopplar datorn till AV3?

Jag har bild hela tiden på AV3 till tvn.

Såhär ser kopplingen ut:
Mac Mini -> HDMI -> Pioneer plasma hdmi AV3
Mac Mini -> Optisk -> Harman Kardon AVR255 optisk ingång 2

Så jag ser inte hur mac minin någonsin ska kunna skicka ljudet till förstärkaren via hdmi, helt obegripligt.

  • Medlem
  • 2011-01-31 10:36
Ursprungligen av yabbah:

Jag har bild hela tiden på AV3 till tvn.

Såhär ser kopplingen ut:
Mac Mini -> HDMI -> Pioneer plasma hdmi AV3
Mac Mini -> Optisk -> Harman Kardon AVR255 optisk ingång 2

Så jag ser inte hur mac minin någonsin ska kunna skicka ljudet till förstärkaren via hdmi, helt obegripligt.

Nej, men om macen vet att den skickar ljudet med HDMI eftersom en sådan kabel sitter mellan TV:n och minin, så är det kanske inte så konstigt att det inte kommer något ljud ur den digitala utgången. Har du provat att köra igång tex musik när datorn är igång, dra ut HDMI-kabeln, och sen direkt koppla in den digitala? På så sätt kan du ju utesluta att det rör sig om fel in/ut-gång, felaktig kabel, felaktiga kontakter etc, etc.?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 23:38
Ursprungligen av Korsriddaren:

HDMI förmedlar både ljud och bild, och jag gissar att din TV redan är kopplad till förstärkaren, så det är ju inte så konstigt. Du har dubbelkollat att du använt rätt ingång och valt detta även i förstärkaren?

Jag trodde HDMI bara överförde bild? Är du säker på detta?

Ingen adapter Dator/HDMI jag har sett har haft de fem ljudstiften på datasidan...

Varför kör du inte bara Macmini -> HDMI -> Förstärkare -> HDMI ->TV ?

Ursprungligen av PeeMaN:

Varför kör du inte bara Macmini -> HDMI -> Förstärkare -> HDMI ->TV ?

Därför att jag fick en massa problem med att ljudet inte alltid kom när jag playade, utan fick byta källa på receivern och hålla på för att få den att handskaka ordentligt.

Men min koppling är ju mer optimal egentligen, tycker att bilden ser bättre ut från mac minin när jag inte kopplar den genom förstärkaren.

Ursprungligen av yabbah:

Därför att jag fick en massa problem med att ljudet inte alltid kom när jag playade, utan fick byta källa på receivern och hålla på för att få den att handskaka ordentligt.

Men min koppling är ju mer optimal egentligen, tycker att bilden ser bättre ut från mac minin när jag inte kopplar den genom förstärkaren.

Det måste vara något du får för dig. HK-förstärkaren behandlar ju inte bilden alls (om du inte har någon uppskalnings-funktion eller något aktiverat i den?).

Problemet låter iallafall jävligt flummigt och jag har inget svar på vad som kan vara "fel".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 23:35

Vet inte om det här kan vara till någon hjälp, men optiskt ljud synkroniserar med olika samplingsfrekvenser, 44,1 / 48/ 96 / 192 kHz

Det vanliga är att hushållsburkar ligger på 44,1 eller 48 Khz - har du provat att ändra hastighet under Midi/Ljudinställningar i datorn?
Tänk på att du måste starta om förstärkaren vid varje nytt frekvensförsök - annars synkar den inte.

HDMI stöder både ljud och bild. 19 pinnar är det.

Följande ljudformat stöds:
LPCM, Dolby Digital, DTS, DVD-Audio, Super Audio CD, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, MPCM, DSD, DST

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-01 01:06

Du har rätt, det stöder ljud.

  • Medlem
  • 2011-02-01 10:24
Ursprungligen av 2Lazy:

Du har rätt, det stöder ljud.

Klart jag har rätt, det har jag nästan alltid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-01 23:27

En allmän parentes om digitalt ljud bara.
Allt digitalt ljud behöver omvandlas till analogt - detta sker i en D/A omvandlare.

Seriekopplar man tre enheter - t ex till TV-en är TV:s D/A omvandlare som "hörs".
Det gäller alltså att gå digitalt till den enhet som har den bästa D/A omvandlaren och därifrån gå vidare analogt - om man vill ha bra ljud...

Det är stora hörbara skillnader mellan olika D/A omvandlare - så det lönar sig att "lyssna in" den bästa lösningen.
En bra blueraid video t ex kan ha bättre d/a omvandlare än en bra 5.1 eller 7.1 stereo och då rekommenderar jag att ta ljudet analogt från videon.

Ursprungligen av 2Lazy:

En allmän parentes om digitalt ljud bara.
Allt digitalt ljud behöver omvandlas till analogt - detta sker i en D/A omvandlare.

Seriekopplar man tre enheter - t ex till TV-en är TV:s D/A omvandlare som "hörs".
Det gäller alltså att gå digitalt till den enhet som har den bästa D/A omvandlaren och därifrån gå vidare analogt - om man vill ha bra ljud...

Det är stora hörbara skillnader mellan olika D/A omvandlare - så det lönar sig att "lyssna in" den bästa lösningen.
En bra blueraid video t ex kan ha bättre d/a omvandlare än en bra 5.1 eller 7.1 stereo och då rekommenderar jag att ta ljudet analogt från videon.

Nu är du ute och cyklar. Det finns ingen D/A som sitter i bluray/dvd/VHS som är så bra att det låter bättre att skicka ljudet analogs till förstärkaren än att skicka det digitalt och låta stärkaren sköta avkodningen. SÅ stor skillnad är det inte mellan dagens D/A-omvandlare, det är inte 90-tal längre. Ska man uppleva de problem du snackar om får man ha någon RIKTIGT sunkig jävla förstärkare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-02 10:21
Citat:

SÅ stor skillnad är det inte mellan dagens D/A-omvandlare, det är inte 90-tal längre. Ska man uppleva de problem du snackar om får man ha någon RIKTIGT sunkig jävla förstärkare.

Här har du direkt fel, det är stora skillnader mellan olika D/A, så det så

Ursprungligen av 2Lazy:

Här har du direkt fel, det är stora skillnader mellan olika D/A, så det så

Nej, jag och mina polare har gjort blindtest på det här. Det är ingen hörbar skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-02 15:03

Då har ni antingen haft för dåliga grejor att lyssna med, eller sämre utgångsmaterial i det ni omvandlar ( mp3, mp4 eller dylikt ger mindre skillnader eller ingen skillnad alls).
Det är stora hörbara skillnader på t ex symbal-ljud eller piano, samt övertonerna i vissa instrument, tex akustisk stålsträngad gitarr på en 16 bit cd och skillnaden blir lite större på en 24 bits.

Det finns dyra D/A omvandlare att köpa som tillbehör till en Stereo ( 40 000 kr och uppåt), och anledningen till att det finns är just den hörbara skillnaden.

Själv har jag hittat ett extremt prisvärt externt ljudkort ( Roland FA-66) som har vunnit i lyssnartester mot ett för 40 000 kr och som har betydligt bättre analog ljudbild, än ett annat externt ljudkort i som satt i samma dator, som i sin tur skiljer sig ifrån Macens inbyggda D/A som ändå är ganska bra (bättre) i de senare modellerna.

När jag lyssnade av ett par högtalare jag tänkte bygga så tog jag med mitt ljudkort, och det var kul att se försäljaren stora min när han upptäckte skillnaden. Så med andra ord - våra uppfattningar går isär

Ursprungligen av keptang:

HDMI stöder både ljud och bild. 19 pinnar är det.

Följande ljudformat stöds:
LPCM, Dolby Digital, DTS, DVD-Audio, Super Audio CD, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio, DTS-HD Master Audio, MPCM, DSD, DST

Ja, men så har det inte alltid varit (har jag för mig) och det är det som rör till det.
Nej säger en del som inte läst specar på ett tag. Jo säger de som sett/hört den senaste standarden.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men så har det inte alltid varit (har jag för mig) och det är det som rör till det.
Nej säger en del som inte läst specar på ett tag. Jo säger de som sett/hört den senaste standarden.

HDMI har alltid stött både bild och ljud från version 1.0. Det som byggts på är stödet för vissa ljudformat. Men stöd för DTS och DD 5.1 har varit med sen första versionen.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men så har det inte alltid varit (har jag för mig) och det är det som rör till det.
Nej säger en del som inte läst specar på ett tag. Jo säger de som sett/hört den senaste standarden.

Det stämmer, första HDMI (1.0) hade bara support för LPCM samt DD5.1/DTS har jag för mig.
Sen har det tillkommit mer stöd för andra ljudkällor mellan olika versioner upp till idag version 1.4.

Likadant är det såklart på bild-sidan.

Ljud och bild har det alltid funnits stöd för.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-02 15:34

Åter till ämnet, vill ni diskutera skillnader i D/A omvandlare så är inte detta rätt tråd.
/Mod

När den optiska kabeln är ansluten till datorn, lyser det rött i andra änden då? ett lätt sätt att se om datorn skickar ut någon optisk signal alls...

Instämmer med 2Lazy ang D/A..

1
Bevaka tråden