Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installerar man Rosetta?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har suttit här ett tag och försökt installera Rosetta. Jag har googlat efter hjälp men inte hittat någon lösning. Jag försöker starta Unreal Tournament, då dyker det upp en dialogruta som klagar på att Rosetta inte är installerat och att om jag startar om programet ska datorn ladda ned Rosetta, men till min förvirrning händer inget därefter... Så Jag undrar om någon vänlig själv här på forumet har en lösning?

Om jag hade skivan här och inte 16 mil bort så skulle jag installera rosetta därifrån, men icke..

Tack för all hjälp.

Det brukar funka att bara klicka "installera" eller liknande om Rosetta-dialogen dyker upp, såvida du är uppkopplad mot internet.

Vilken dator och version av Mac OS har du?

Jag är ju uppkopplad då jag har möjlighet att skriva detta inlägg. Rosettarutan dyker aldrig upp (själva installera delen).

Jag har en Macbook Pro 13" köpt i våras för ett år sedan. Verson 10.6.5.

Så jag känner mig helt lost nu!

  • Medlem
  • 2011-01-29 20:40

Har du startat ett program som kräver Rosetta utan att få prompten?

Jag har försökt starta Unreal Tournament och då dyker den här rutan upp.

http://localhostr.com/file/TG9TTy3/Skrmavbild%202011-01-29%20kl.%2020.42.03.png

efter det trycker jag på "Okej" och startar UT igen i hopp om att Rosetta skall laddas ned.

Jag har även testat en gammal version av AP Grapher som även kräver Rosetta, men samma historia repeteras.

Jag undrar då så det kliar.

  • Medlem
  • 2011-01-29 20:49

Att du får frågan om nätverksdiagnos är ju en antydan om att du har nätverksproblem. Vad gav nätverksdiagnosen för resultat?

Att internet "verkar" fungera korrekt. Och vad jag kan avläsa så fungerar det perfekt som nu när jag surfar. Det är det här som är lite motsägelsefullt. Hade hoppats på att det skulle finnas en stand-alone nedladdning av Rosetta.

  • Medlem
  • 2011-01-29 20:58
Ursprungligen av simonniledeh:

Jag har suttit här ett tag och försökt installera Rosetta. Jag har googlat efter hjälp men inte hittat någon lösning.

Hur såg din googling ut? Jag tycker att dessa svar borde vara rätt.
install rosetta mac apple - Google Search

Men om du sitter bakom brandväggar eller proxyserver, eller om Programuppdatering pekar mot ändrade uppdateringsservrar kan du få problem även om "internet" fungerar.

Ahh där verkade problemet ligga. Jag stängde av skolans nätverk som jag sitter på och körde med min iPhone som 3g-modem. Works wonders.

Det var bara ingen som hade haft just det problemet att dialogrutan inte dykt upp vad jag hittade och jag satt och googlad på en hel del olika termer, bla, den du skrev!

Tack för all hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-29 23:14

Hur ser man om Rosetta är installerat?
Var hamnar det?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 09:14

Det ser man inte direkt. Det är en extra framework i system mappen som läggs till och som startas när du kör ett ppc programm.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 10:55

Så om detta (Program (PowerPC)) startar så startar det med Rosetta?

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 11:35
Ursprungligen av Yes:

Så om detta (Program (PowerPC)) startar så startar det med Rosetta?

Yes!!

Ja PPC program kan inte köras på en intel processor så det behövs en emulator för att kunna emulera PPC kod. Det är det som Rosetta gör.

//Rob

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:06

Såg inte om det kommit svar? Efter att jag kollade igenom det som skrivits. Hursomhelst,

har för mig att Rosetta finns som installation på en av de 2 DVDer som följer med din dator när du köper den,
på "applications" DVDn. Om inte annat, kolla Apples hemsida, det absolut stå där nånstans.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-30 17:52
Ursprungligen av Jonait:

Såg inte om det kommit svar? Efter att jag kollade igenom det som skrivits. Hursomhelst,

har för mig att Rosetta finns som installation på en av de 2 DVDer som följer med din dator när du köper den,
på "applications" DVDn. Om inte annat, kolla Apples hemsida, det absolut stå där nånstans.

Den kommer på installations dvdn men installeras i efterhand utan installations dvdn när du startar ett ppc program.

//Rob

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 17:55

kanoners, då fick vi båda lite kött på benen

1
Bevaka tråden