Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook stängs inte av, när den har varit i viloläge

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook stängs av som vanligt när jag har haft igång den, utan att vid något tillfälle satt den i hibernation. Men om jag sätter den i viloläge (fäller ner skärmen), och senare vill stänga av den, så kommer jag bara till en blå skärm, och roterande cirkel, och tvingas tvångsavsluta med knappen.

Verkar som att den "hänger sig" av viloläget. Några tips?

  • Medlem
  • 2011-01-29 19:17

Reparerat behörigheterna? Provat med att skapa ett nytt konto och se om det blir likadant där? Gjort några hårdvaruförändringar på sistone, som bytt minne eller hårddisk?

Tack för tipsen! Att reparera behörigheterna hjälpte fint. För er andra som undrar så gjorde jag helt enkelt en safe boot: Mac OS X: Vad är Säker start och Säkert läge?

  • Medlem
  • 2011-02-02 21:54
Ursprungligen av mickeyhey:

Tack för tipsen! Att reparera behörigheterna hjälpte fint. För er andra som undrar så gjorde jag helt enkelt en safe boot: Mac OS X: Vad är Säker start och Säkert läge?

Kul att det löste sig.

Nä, skit också. Det funkade ett par gånger, men nu är problemet tillbaka.. Jag har inte gjort några hårdvaruförändringar det sista, köpte macen augusti 2010. Är det någon skillnad om jag reparerar behörigheterna via skivverktyget (skillnad från att safe boot:a, alltså)?

  • Medlem
  • 2011-02-03 11:33
Ursprungligen av mickeyhey:

Nä, skit också. Det funkade ett par gånger, men nu är problemet tillbaka.. Jag har inte gjort några hårdvaruförändringar det sista, köpte macen augusti 2010. Är det någon skillnad om jag reparerar behörigheterna via skivverktyget (skillnad från att safe boot:a, alltså)?

Provat tipset att även skapa en ny användare, och se om problemet finns även där?

Nu vet jag var problemet ligger: Det är inte fel på datorn, det är fel på det mobila bredbandet.

När jag sätter datorn i viloläge, och sedan ska starta upp igen, kopplas bredbandet från, och står på "detecting devise" men hittar inte dongeln. Så jag måste avsluta skivor, programmet och starta om bredbandet igen. Det är efter den här proceduren datorn inte stängs av.

(Har alltså använt macbooken utan bredband och då funkar viloläge osv utan problem!)

Så, tror ni det här är ett problem som jag ska leva med? Eller är det faktiskt fel på telenors bredband? Känns inte som att ominstallation hjälper i det här fallet.

  • Medlem
  • 2011-02-07 16:45
Ursprungligen av mickeyhey:

Nu vet jag var problemet ligger: Det är inte fel på datorn, det är fel på det mobila bredbandet.

När jag sätter datorn i viloläge, och sedan ska starta upp igen, kopplas bredbandet från, och står på "detecting devise" men hittar inte dongeln. Så jag måste avsluta skivor, programmet och starta om bredbandet igen. Det är efter den här proceduren datorn inte stängs av.

(Har alltså använt macbooken utan bredband och då funkar viloläge osv utan problem!)

Så, tror ni det här är ett problem som jag ska leva med? Eller är det faktiskt fel på telenors bredband? Känns inte som att ominstallation hjälper i det här fallet.

Om felet ligger i Telenors mjukvara eller dångel, så kan det ju bli svårt för dig att göra någonting åt saken. Hade jag varit som du, hade jag meddelat deras support, så att de känner till problemet, däremot tror jag att det blir någonting som du får lära dig att leva med.

Okej, tack för svaret! Ska kontakta dem i alla fall.
En sista fråga, tror du att datorn tar "skada" av att detta sker, att jag ibland måste stänga av via knappen för att den hängt sig? Sliter sånt mycket på hårddisken?

  • Medlem
  • 2011-02-07 18:18
Ursprungligen av mickeyhey:

Okej, tack för svaret! Ska kontakta dem i alla fall.
En sista fråga, tror du att datorn tar "skada" av att detta sker, att jag ibland måste stänga av via knappen för att den hängt sig? Sliter sånt mycket på hårddisken?

Det vågar jag inte svara på, på rak arm. Eftersom det går att göra på det viset tror jag inte det är så farligt. Det kan dock ge upphov till problem med operativsystemet om det händer ofta. Det går däremot att installera om vid behov.

1
Bevaka tråden