Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med nyköpt disk.

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Köpte en ny hårddisk för att montera i min Macbook Pro 13". Det blev en Samsung Spinpoint M7, som jag bara läst positiva recensioner om.

Hur som helst, när jag skiftat till den nya hårddisken och startat upp datorn, så kommer det ett felmeddelande om att datorn måste startas om genom att hålla in powerknappen. Problemet uppstår oavsett om jag försöker göra installationen från cd-skiva eller USB. Skiftar jag tillbaka till den gamla disken så startar datorn upp som den ska.

Jag håller in option-tangenten för att starta skivan, vilket fungerar, men efter en stunds läsning så får jag ovan nämna fel.

Måste jag formatera disken innan jag försöker installera den, eller bör det funka ändå? Är det helt enkelt de nya disken som är trasig?

När jag ändå är inne på ämnet, om man bortser från prisskillnaden, är Seagate Momentus-disken ett givet val? Seagate Momentus XT ST95005620AS 32MB 500GB - Hitta lgsta pris, omdmen och information om 2,5 tums S-ATA-hrddiskar

Mvh,
Jesper

Ursprungligen av Kokosnöt:

...Måste jag formatera disken innan jag försöker installera den...

Ja, du måste formatera. Och du måste sätta rätt "partition table" (som ska vara GUID).

Detta kan du göra från Skivverktyg som finns på installations-DVDn.

Generellt så måste _alla_ hårddiskar formateras om innan de kan köras i Mac OS X. Detta beror på att flertalet helt enkelt kommer med NTFS som partitionsformat eller med MBR som partitionstabell. Och tyvärr så är inte tillverkarna så pigga på att skicka med instruktioner för hur man får hårddiskarna att fungera i Mac OS X respektive Windows (de senaste versionerna).

För övrigt så hänvisar jag bara till Jesper Ohlsson (#2)

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-27 15:48

gör som herr Ohlsson ovan sa,

Börja med att köra Skivverktyg från din OSX installations skiva, formatera hårddisken till Mac OS X extended (journalförd),
sen är det bara att köra OSX installationen.

Ingen har ju skrivit EXAKT hur TS ska göra, det verkar som om han inte riktigt har koll på hur man gör!

Jaja, jag kan också

Stoppa in OSX install skivan i datorn, så fort du hör startljudet trycker du nere C tangenten, då bootar du från install skivan. (tar en stund att boota från skivan, ha tålamod)

Välj språk...

I menyraden ser du verktyg, välj skivverktyg. Markera disken, välj Mac OS (journalförd).
Som Jesper säger; "Och du måste sätta rätt "partition table" (som ska vara GUID)" (don't know where)

Sen stänger du ner skivverktyg. Fortsätt med installationen! THERE YOU GO! 45 minuter sen har du OSX installerat!

Vill du återställa från back-up gör du även det från verktyg i menyraden!

// Wille

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 10:48
Ursprungligen av wilhelmsson:

välj Mac OS (journalförd).
"Och du måste sätta rätt "partition table" (som ska vara GUID)" (don't know where)

Några frågor

Vad är skillnaden på Mac OS Extended (journalförd) resp icke extended? Har blivit tillsagd att det ska vara extended, dock vet jag inte vad skillnaderna innebär.

ang GUID så tror jag åtminstone i Snow Leopard att det är förvalt och att inga andra alternativ finns. Rätta mig om jag har fel?

Ursprungligen av Jonait:

Några frågor
Vad är skillnaden på Mac OS Extended (journalförd) resp icke extended? Har blivit tillsagd att det ska vara extended, dock vet jag inte vad skillnaderna innebär.
ang GUID så tror jag åtminstone i Snow Leopard att det är förvalt och att inga andra alternativ finns. Rätta mig om jag har fel?

Extended är det senaste filsystemet för Mac OS X. Det är det du ska använda. Punkt.

GUID är ofta förvalt om du har en hårddisk som sedan tidigare har den partitionstabellen - annars kommer Disk Utility att köra på MBR. Du vill så klart alltid ha GUID. Det gäller ganska ofta på Windows nu också.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 11:03
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Extended är det senaste filsystemet för Mac OS X. Det är det du ska använda. Punkt.

GUID är ofta förvalt om du har en hårddisk som sedan tidigare har den partitionstabellen - annars kommer Disk Utility att köra på MBR. Du vill så klart alltid ha GUID. Det gäller ganska ofta på Windows nu också.

Då blev man lite klokare.

Varför vill jag ha GUID? Är MBR bara en äldre tabell..?

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 11:04
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Extended är det senaste filsystemet för Mac OS X. Det är det du ska använda. Punkt.

GUID är ofta förvalt om du har en hårddisk som sedan tidigare har den partitionstabellen - annars kommer Disk Utility att köra på MBR. Du vill så klart alltid ha GUID. Det gäller ganska ofta på Windows nu också.

Då blev man lite klokare.

Varför vill jag ha GUID? Är MBR bara en äldre tabell..?

Ursprungligen av Jonait:

Då blev man lite klokare.

Varför vill jag ha GUID? Är MBR bara en äldre tabell..?

Jag kan inte de tekniska detaljerna, men MBR är äldre och har betydligt fler begränsningar. Jag kan i alla fall säga så långt att du inte kan använda en 2TB-MBR-hårddisk som systemdisk, och att MBR är utformat för att köras med BIOS (vilket Apple inte använder).

Mac-datorer kan i sin tur inte ens startas med MBR som partitionstabell på systemdisken.

  • Medlem
  • 2011-01-29 14:36
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag kan inte de tekniska detaljerna, men MBR är äldre och har betydligt fler begränsningar. Jag kan i alla fall säga så långt att du inte kan använda en 2TB-MBR-hårddisk som systemdisk, och att MBR är utformat för att köras med BIOS (vilket Apple inte använder).

Mac-datorer kan i sin tur inte ens startas med MBR som partitionstabell på systemdisken.

Är det inte så att man använder MBR som partitionstabell för PPC-macar?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Är det inte så att man använder MBR som partitionstabell för PPC-macar?

De gamla PPC-modellerna använde sig av Apple Partition Map (APM). Om det sedan var möjligt att använda MBR låter jag vara osagt eftersom jag aldrig fick idén att testa det.

  • Medlem
  • 2011-01-29 19:15
Ursprungligen av Tobias Schelin:

De gamla PPC-modellerna använde sig av Apple Partition Map (APM). Om det sedan var möjligt att använda MBR låter jag vara osagt eftersom jag aldrig fick idén att testa det.

Anledningen att jag spekulerade var den, att jag igår provade att lägga SL på en USB-sticka jag köpte billigt på Kjell & Co häromdagen, och då fanns det ett alternativ (som jag tror var MBR) där det stod klart och tydligt att man skulle använda om man vill skapa en startvolym för PPC-macar. Nåväl, nästa gång jag pular med skivverktyget i sådant avseende, så skall jag kolla.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Anledningen att jag spekulerade var den, att jag igår provade att lägga SL på en USB-sticka jag köpte billigt på Kjell & Co häromdagen, och då fanns det ett alternativ (som jag tror var MBR) där det stod klart och tydligt att man skulle använda om man vill skapa en startvolym för PPC-macar. Nåväl, nästa gång jag pular med skivverktyget i sådant avseende, så skall jag kolla.

GUID ska du ha på nyare Intelmacar om du vill kunna starta från dem
Apple Partition Map används på PPC för startvolymer
MBR används i regel för startvolymer på Windows/DOS-PC:s.

  • Medlem
  • 2011-01-29 22:21
Ursprungligen av suddgummi:

GUID ska du ha på nyare Intelmacar om du vill kunna starta från dem
Apple Partition Map används på PPC för startvolymer
MBR används i regel för startvolymer på Windows/DOS-PC:s.

GUID visste jag, det andra kan ju vara bra att veta det också. Speciellt som saker och ting heter nya saker efter OSX intåg. Det kan ju vara så att de nya skivverktygen blir mer utförliga, även i hur man presenterar vad det är man gör. Saknar nästan OS9-tiden, då man tillhörde eliten vad det gällde kunskap om MacOS. Nu orkar man inte hålla sig lika uppdaterad kring alla detaljer.

Ursprungligen av Korsriddaren:

GUID visste jag, det andra kan ju vara bra att veta det också. Speciellt som saker och ting heter nya saker efter OSX intåg. Det kan ju vara så att de nya skivverktygen blir mer utförliga, även i hur man presenterar vad det är man gör. Saknar nästan OS9-tiden, då man tillhörde eliten vad det gällde kunskap om MacOS. Nu orkar man inte hålla sig lika uppdaterad kring alla detaljer.

Och jag är Unixnörd och lever akronymer och terminalen

Man kan hoppas på att det inte införs för många val i Skivverktyg. Då kommer det bara bli massa konfunderingar i slutänden. I mitt tycke ligger nivån på gränsen redan nu - det ska ju vara enkelt, mer avancerade verktyg behövs inte för gemene man.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 16:42
Ursprungligen av suddgummi:

GUID ska du ha på nyare Intelmacar om du vill kunna starta från dem
Apple Partition Map används på PPC för startvolymer
MBR används i regel för startvolymer på Windows/DOS-PC:s.

Då slutar jag direkt fundera över MBR mer. haha.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 16:41
Ursprungligen av Korsriddaren:

Anledningen att jag spekulerade var den, att jag igår provade att lägga SL på en USB-sticka jag köpte billigt på Kjell & Co häromdagen, och då fanns det ett alternativ (som jag tror var MBR) där det stod klart och tydligt att man skulle använda om man vill skapa en startvolym för PPC-macar. Nåväl, nästa gång jag pular med skivverktyget i sådant avseende, så skall jag kolla.

Coolt, hur får man datorn att starta från USB stickan (för install)? Går det att boota från den permanent?

  • Medlem
  • 2011-01-30 16:52
Ursprungligen av Jonait:

Coolt, hur får man datorn att starta från USB stickan (för install)? Går det att boota från den permanent?

Man håller bara nere alt när man startar datorn och väljer USB-minnet. Tror den går att köra permanent också om man väljer minnet som startskiva. Jag gjorde det för att det är lättare att ta med sig ett USB-minne än en DVD om man skall hjälpa någon som har problem med datorn. Gissar att ominstallation går fortare även om det är sig själv man hjälper. Bra pris var det i alla fall (impulsköp). 199 spänn för 16 Gb, SanDisk.

Ja jo, i den perfekta av världar så skulle det gå att göra som ni beskriver. Problemet är dock att det inte funkar.

Jag har installerat om OS X tidigare utan problem, men just när jag satt in den nya disken, håller in option-key(eftersom disken är helt tom) så får jag upp möjligheten att starta den från skivan. Klickar jag på ikonen så börjar den ladda från skivan, men efter ett tag(20 sekunder - två minuter) kommer det upp en felruta som säger att datorn måste startas om.

Jag kommer således aldrig in i skrivverktyget, får välja språk, eller något annat.

Det jag undrade var väl egentligen om jag måste formatera datorn från en extern källa, till exempel en annan dator, innan den överhuvudtaget går att se/fungera i min dator?

Mvh,
Jesper

Ursprungligen av Kokosnöt:

...Det jag undrade var väl egentligen om jag måste formatera datorn från en extern källa, till exempel en annan dator, innan den överhuvudtaget går att se/fungera i min dator?

Nej, det ska inte behövas.

Okej. Trist när man köper nya saker som uppenbarligen inte fungerar riktigt som det är tänkt.

Jag tar med mig disken in på butiken där jag köpte den, och byter ut den helt enkelt.

Tack för alla svar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-28 10:42
Ursprungligen av Kokosnöt:

Okej. Trist när man köper nya saker som uppenbarligen inte fungerar riktigt som det är tänkt.

Jag tar med mig disken in på butiken där jag köpte den, och byter ut den helt enkelt.

Tack för alla svar.

Jag tror inte det är fel på hårddisken, utan din DVD.... Den borde starta på skivan även om du inte har någon hårddisk installerad alls.
Är det rätt skiva till den datorn? Är den repig/kladdig?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-28 05:20
Ursprungligen av Kokosnöt:

När jag ändå är inne på ämnet, om man bortser från prisskillnaden, är Seagate Momentus-disken ett givet val? Seagate Momentus XT ST95005620AS 32MB 500GB - Hitta lgsta pris, omdmen och information om 2,5 tums S-ATA-hrddiskar

Jag stoppade in en sån i gamla MacBook Pron när damen skulle få den. Det verkar fungera otroligt bra, och de få gånger jag lånat den så känns den mycket snabbare, precis som det ska vara. (Har dock inte benchmarkat, så lite bias error finns det nog...)
Aldrig mer en dator utan flash även om det är begränsad mängd flash på en Momentus XT.
Det finns fler här på 99.se som installerat och diskuterat Momentus XT, sök och du skall finna...

Håll in "c" !!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-28 12:05
Ursprungligen av wilhelmsson:

Håll in "c" !!!

Om det inte finns någon annan bootbar partition borde väl inte det behövas....

Ursprungligen av kenjon:

Om det inte finns någon annan bootbar partition borde väl inte det behövas....

Jag har inte testat det själv, men jag tror nog att du behöver tala om för din Mac att den ska starta från skiva. Även om det inte finns en partition på hårddisken som är bootable med ett korekkt operativsystem på. Så jo, det behövs i så fall.

Ursprungligen av kenjon:

Om det inte finns någon annan bootbar partition borde väl inte det behövas....

Du måste hålla in c! Själv testat förr

  • Medlem
  • 2011-01-28 19:43

Är det bara jag som tycker det låter som en kernel panic, eftersom TS nämner att han måste starta om igen med powerknappen? Kokosnöt, det kan vara så att det är något hårdvarufel, eventuellt relaterat till hårddiskbytet. Fick du upp en ruta på skärmen som såg ut såhär?

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-29 10:44
Ursprungligen av Korsriddaren:

Är det bara jag som tycker det låter som en kernel panic, eftersom TS nämner att han måste starta om igen med powerknappen? Kokosnöt, det kan vara så att det är något hårdvarufel, eventuellt relaterat till hårddiskbytet. Fick du upp en ruta på skärmen som såg ut såhär?
[ATTACH="CONFIG"]28319[/ATTACH]

Jag antog också att det var Kernel Panic men glömde skriva det. Som sagt, är det Kernel Panic är det något hårdvarurelaterat, alt något med Kernel Extentions, så vitt jag kan tänka på. Hade själv de problemen tidigare med en USB komponent (drivrutin relaterat) och det kan ju mycket möjligt vara så att det är drivrutiner i den här hårddisken som kanske inte är okej (på något vänster)

Bevaka tråden