Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej installera OS X, kan man installera 10.6.1 på 10.6.6?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 00:45

Jag försöker att ominstallera OS X på min air. Lyckats ordna uppkoppling via nät, har 1.6.1 skivan i primära dator, jag hittar datorn genom OPTION läget, men när den har läst en stund så kommer felmeddelande i min air:

"Mac OS X kan inte installeras på den här datorn"

Vad beror detta på, att man nedgraderar?

Sök nästa gång?;)

Håll inne C när du startar upp datorn, välj det språk du vill ha. Verktygsfält, skivverktyg, radera till Mac OS (journalförd). Stäng skivverktyg välj fortsätt så är det klart!

Anledningen är att det operativsystem som redan ligger på disken är av en nyare version än det som ligger på skivan, du kan alltså inte nedgradera OSX.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 01:04

Är ni hundra procent säkra att det är så. Jag menar tänk om jag formaterar ett bra fungerande men rörigt system och så fungerar det inte sedan att installera OS X? Har testat en skiva från min andra dator så kan det inte bero på att det inte är rätt skiva till rätt dator? Lite nojig för att inte ha en fungerande dator efter formateringen

Det jag skrev STÄMMER!

Har du inte en retail skiva (köpt i butik) så måste du ha den skivan du fick med när du köpte datorn eller en exakt samma modells skiva. De skivorna du får med när du köper datorn är specifika till just den modellen!

Då är det alltså två faktorer som bidrar till att du inte kan installera om.

BTW. Om det är fullt fungerande, varför ska du installera om OSX!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 01:08

Det finns några fel, bl.a. krock mellan drivrutiner till min mobil som jag använder till att surfa med, krockar sedan jag installerade ett Huawei mobilt bredbandsmodem.

Den datorn jag fick med hittar jag ej, men har till min andra Mac som jag köpte nyligen.

Hur menar du med att det måste vara samma modell? Skivan är från en iMac och jag försöker fjärrinstallera till min MBA

Ursprungligen av jaykee:

Hur menar du med att det måste vara samma modell? Skivan är från en iMac och jag försöker fjärrinstallera till min MBA

Det går inte. Det måste vara antingen en skiva från samma Mac-modell, eller en så kallad retail-skiva (dvs en OSX-skiva som är köpt separat och inte har följt med datorn).

Du måste först formatera eller radera. Om du inte gör det så försöker den lägga det nya "ovanpå" det gamla systemet. Och då protesterar den och säger att det inte går - eftersom det system som redan finns på hårddisken är nyare.

(Vilket är ungefär vad wilhelmsson redan har sagt i inlägg #2 och #3)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 01:11

Uppskattar, inte så att jag misstror era kunskaper, endast nojig att stå där utan en av mina bra vänner

När du köper en Mac så får du en installations skiva som har drivrutiner etc. som är tillverkad just för den modellen. Du kan alltså inte ta den skivan och installera OSX på en annan Mac modell, om det inte är exakt samma modell!

Hittar du inte skivan så får du antingen ringa till Apple och beställa en ny skiva(kostar pengar). Du kan även gå in i en butik som säljer Mac OSX skivor. Då får du en "retail" skiva, den kan du använda på vilken intel Mac som helst!

EDIT: Damn it, i was 2 slow.. I vissa fall är det väl bra och vara långsam i guess

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-09 04:59

Tack för hjälpen, ordnade genom att installera om OSX med en retail skiva.

1
Bevaka tråden