Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air dör vid 43% batteristyrka

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2011-01-19 14:25

Köpte en Macbook Air (2008 med X3100-grafikkort) igår. Har märkt nu att den gärna fimpar hela maskinen när batteriet börjar bli kasst. T.ex igår så tvärdog den helt utan varning eller nåt alls, vid 24% batteristyrka. Idag så tvärdog den vid 43%. Igår när jag laddade den fullt så visade den vid 100%, 3h batteritid. Efter 5 min så visade den 2h.08m.

Den gick inte i vila eller något alls. Den bara tvärdog helt pangbom.

Är det batteriet som är på upphällningen?

Coconut Battery uppger detta:

(Bilden togs precis, så batteriet är inte fulladdat utan den dog nyss, så därför visar den "charging". Men vid fulladdat så visar den endast 84% capacity.)

Var kan man köpa nytt batteri till datorn billigast? Gärna i sverige.

Batteriet har gjort sitt..

Jag skulle köpt ett nytt från eBay och monterat själv. Du har ingen garanti som går förlorad.
Ett nytt batteri fås från eBay för ca. 500kr ser det ut som.

Det tar ett par minuter att byta.

Om du vill att någon gör det åt dig och i sverige så föreslår jag att du kontaktar en Apple serviceverkstad, Kullander osv.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-28 22:11

Nu har jag fått mitt "nya" batteri. Men är ej riktigt nöjd. Är en de frågetecken som jag skulle vilja få uträtade.

Till att börja med så uppger Coconut battery att batteriet har endast 95% capacity. Detta batteriet såldes som "new, unused, tested".
När jag fick hem det var det stendött. Inte ett liv, inte en ampere i det. Det tog 6-7h att ladda det från 0-100%. Det står nu att batteriet ska ta 3h att ladda upp? Och "minuterna" som datorn uppger är inga minuter för de fladdrar nästan förbi som sekunder.

Ska det vara så här? Jag kunde inte ens se en hel film på 1h30 min från 74%, utan att jag blev tvungen att sätta i laddaren. Jag hade följande setup då:

* Wifi påslaget (utorrent igång)
* Ljud på max
* Bildskärm på halva ljusstyrkan
* BT avstängt
* T-bordsbelysning avstängt

Ska den inte klara att se en film på 1h30min på 74% batteri, utan att batteriet ska hinna ladda ur helt?

Dessutom ska väl sådana batterier förvaras svalt och halvt eller fulladdade och inte urladdade? För det var totalt urladdat när jag fick det.

Detta är alltså ett OEM batteri och det är alltså detta batteriet jag köpte:
Apple Macbook Air battery A1245, 7.4V, 40 Wh - eBay (item 330516464874 end time Feb-05-11 22:27:35 PST)

Vad bör jag göra?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Nu har jag fått mitt "nya" batteri. Men är ej riktigt nöjd. Är en de frågetecken som jag skulle vilja få uträtade.

Till att börja med så uppger Coconut battery att batteriet har endast 95% capacity. Detta batteriet såldes som "new, unused, tested".
När jag fick hem det var det stendött. Inte ett liv, inte en ampere i det. Det tog 6-7h att ladda det från 0-100%. Det står nu att batteriet ska ta 3h att ladda upp? Och "minuterna" som datorn uppger är inga minuter för de fladdrar nästan förbi som sekunder.

Ska det vara så här? Jag kunde inte ens se en hel film på 1h30 min från 74%, utan att jag blev tvungen att sätta i laddaren. Jag hade följande setup då:

* Wifi påslaget (utorrent igång)
* Ljud på max
* Bildskärm på halva ljusstyrkan
* BT avstängt
* T-bordsbelysning avstängt

Ska den inte klara att se en film på 1h30min på 74% batteri, utan att batteriet ska hinna ladda ur helt?

Dessutom ska väl sådana batterier förvaras svalt och halvt eller fulladdade och inte urladdade? För det var totalt urladdat när jag fick det.

Detta är alltså ett OEM batteri och det är alltså detta batteriet jag köpte:
Apple Macbook Air battery A1245, 7.4V, 40 Wh - eBay (item 330516464874 end time Feb-05-11 22:27:35 PST)

Vad bör jag göra?

Du kanske bör kalibrera batteriet? Bärbara Apple-datorer: Kalibrera datorns batteri för optimala prestanda

  • Oregistrerad
  • 2011-01-28 22:27
Ursprungligen av suddgummi:

Ok. Ska testa detta. Hoppas det funkar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-28 23:41

Batterier brukar inte få full kapacitet förrän efter 3-5 laddcykler. Så kör det några gånger först innan du bestämmer dej för om det är dåligt...
Men jag håller med dej om att det inte borde vara helt tomt vid leveransen.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-29 00:03

Ok. testar det ett par gånger innan jag ger denna säljaren något omdöme.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-29 21:12

Nu har jag gått igenom hela proceduren för att kalibrera batteri i en sån här dator. Är just nu på sista steget som innebär att ladda den fullt.
Vill påpeka innan jag fortsätter, att jag nollställde SMC/PMU igår också.

Nu när jag fick liv i datorn igen så visar coconut battery att batteriets kapacitet numera är 94% och inte 95% som igår.

Iallafall, vad för batteritid kan man förvänta sig av en helt ny MBA 2008 med följande specs:

Cpu: Intel Core 2 Duo 1.6Ghz
Hd: 1.8" 80Gb 4800rpm ZIF
Ram: 2Gb 667Mhz DDR2 SDRAM
Vga: Intel GMA X3100
OS: OSX 10.6.6 (Helt nyinstallerad, filevault aktiverat, hårddisken halvfull)

...om man använder datorn normalt, t.ex, har 1-2 nerladdningar igång på utorrent, adiumx igång, surfar runt på olika sidor via Safari, skärmen på 2 eller 6 "pluttar" och ljudet avslaget och tangentbordsbelysning på max och BT avslaget och wifi påslaget?

Vad bör man få ur datorn i batteritid då med helt nytt batteri?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 01:28

Datorn låg på ca 20-25% laddning när jag och en polare satte oss och kollade på en 2h lång film. Och efter filmen så var den bara på 58% och hade 3h41min kvar att ladda. Och nu 1.5h senare är den på 83% och uppger 1h31 min kvar till fulladdat.

Ska det ta ett halvt dygn att ladda upp en macbook air?

Låter lite märkligt.

Låt den ladda upp till fullt, ladda ur och testa ladda fullt igen, den bör laddas på ca 3 timmar.

Det här bör du få ut:

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 17:21
Ursprungligen av keptang:

Låter lite märkligt.

Låt den ladda upp till fullt, ladda ur och testa ladda fullt igen, den bör laddas på ca 3 timmar.

Det här bör du få ut:

Har gjort det. När den var 100% imorse innan jag stack till jobb, så satte jag den i vila, med 100% batteri. Nu ligger den på 70% och jag har öppnat datorn först nu. Den har alltså dragit 30% ström i viloläge under 9-10h.

Goflorp: Köpte batteriet på ebay. Av en som hade 99.6% nöjda kunder. Han hade 30 dagar warranty så han får skicka ett nytt batteri sen om det inte funkar så släpar jag datorn till kullander så får dom byta det för 2500kr så får jag ta den smällen. Surt bara när man köpt datorn för 4.000kr.

Vad är det för batteri du fått då? Var hade du köpt det? eBay?

Räkna med att i stort sett allt på eBay i form av batterier är kopior.
Ihopasmäck och halvbra celler i. Själv blivit grundligt blåst en gång och har vänner som betalat nästan fullpris på "Apple originalbaterier" och fått väljgjorda kopior. Kopior som inte håller energimängden, tar antingen evigheter att ladda eller går på ett kick!
Efter sex månader vill batteriet liksom inte längre.
Klagar man till "Paul Jackson" då på ebay så heter han plötsligt "Win Li Ku" och pratar väldigt dålig engelska...

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 17:36

Nu har jag mailat säljaren om att batteriet är kasst. Får se vad han svarar på det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-01-30 19:17

Sälj din gamla MacBook Air med det ”nya” batteriet till någon optimist som vill ha ett renoveringsobjekt och gillar att pilla. Sen köper du en ny med garanti och blir glad och nöjd.

Du har problem med pekplattan också och du försöker hitta en utbytesdisk på Ebay. Nåt problem med ljudkontakten var det visst också. Och fel på gångjärnen. Mer?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 20:41
Ursprungligen av Mija:

Sälj din gamla MacBook Air med det ”nya” batteriet till någon optimist som vill ha ett renoveringsobjekt och gillar att pilla. Sen köper du en ny med garanti och blir glad och nöjd.

Du har problem med pekplattan också och du försöker hitta en utbytesdisk på Ebay. Nåt problem med ljudkontakten var det visst också. Och fel på gångjärnen. Mer?

Nej pekplattan dummade sig pga att batteriet svällde. Efter att jag tagit ut det gama batteriet så funkade den perfekt igen. Inget fel på ljudkontakten utan bara skum konstruktio som kräver adapter för att det ska fungera med större ljudkablar.

Gångjärnen vickar en aning men skärmen stannar i det läge man satt den i.

Att jag vill ha SSD är ju för att dels är den disken större, dels så är den snabbare.

En väldigt stor nackdel med en helt ny Air (skulle gärna köpt en annars) är att den inte har tangentbordsbelysning.

Jag förstår att du gärna vill komma undan så billigt som möjligt med batteriet, men är det inte så att ett batteribyte för MBA skulle kosta 129$ inklusive jobbet? Har du hört med en AASP?

Jag ser det som att du då får batteriet med garanti i Sverige (vissa element på eBay är riktigt luriga att få tag i efter man köpt nåt).
Ang. eBay-batteriet så står det ju bara att det är ett "Genuine Battery" - alltså ett äkta batteri, inte ett äkta Apple-batteri.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-13 22:22
Ursprungligen av suddgummi:

Jag förstår att du gärna vill komma undan så billigt som möjligt med batteriet, men är det inte så att ett batteribyte för MBA skulle kosta 129$ inklusive jobbet? Har du hört med en AASP?

Jag ser det som att du då får batteriet med garanti i Sverige (vissa element på eBay är riktigt luriga att få tag i efter man köpt nåt).
Ang. eBay-batteriet så står det ju bara att det är ett "Genuine Battery" - alltså ett äkta batteri, inte ett äkta Apple-batteri.

Ja alltså Kullander vill ju ha 2500kr för att sätta i ett nytt batteri i min dator från 2008. Jag tycker inte riktigt att det är värt pengarna eftersom man själv kan byta batteriet på 2 minuter. Det rättfärdigar liksom inte kostnaden. Och jag kan inte tänka mig att själva batteriet skulle kosta 2000kr i sverige.

Och han jag köpte av innan hade inga fler nya så han skulle ge tillbaka mina pengar. Men jag måste som sagt ha ett batteri, som är friskt.

Och dessa är ju inte OEM men de är nya och har ett års garanti. Men är lite rädd att ett sådant batteri skulle kunna explodera eller börja brinna.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 04:13

Är detta ett Apple orginalbatteri eller vad är det? Jag fattar inte riktigt vad de menar??
Genuine A1245 Battery for APPLE MacBook Air Laptop NEW - eBay (item 110647302877 end time Mar-11-11 23:54:34 PST)

Ursprungligen av Elajtenworld:

Är detta ett Apple orginalbatteri eller vad är det? Jag fattar inte riktigt vad de menar??
Genuine A1245 Battery for APPLE MacBook Air Laptop NEW - eBay (item 110647302877 end time Mar-11-11 23:54:34 PST)

Jag är tveksam till att det är det.

Svårt att köpa från människan iallafall.
Shipping to: Worldwide
Excludes: Africa, Asia, Central America and Caribbean, Europe, Middle East, North America, Oceania, Southeast Asia, South America

Varför inte köpa från erkända säljare, som Performance Upgrades; FireWire USB SATA Storage; Memory, more at OWC istället?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 13:39
Ursprungligen av CyberPet:

Varför inte köpa från erkända säljare, som Performance Upgrades; FireWire USB SATA Storage; Memory, more at OWC istället?

Kände inte till den sidan, dessutom är jag blind eller så hittar jag inga macbook air batterier på den sidan?

  • Medlem
  • 2011-02-14 17:10

Eller så går man in på Pricerunner och hittar en prisjämförelse på MacBook Air-batterier...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 17:26
Ursprungligen av wlao:

Eller så går man in på Pricerunner och hittar en prisjämförelse på MacBook Air-batterier...

De säljs inte löst i sverige enligt kullander så jag tror inte jag finner något där heller?

  • Medlem
  • 2011-02-14 18:06

Varför inte fråga dem som säljer batterierna istället för Kullander?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 18:08
Ursprungligen av wlao:

Varför inte fråga dem som säljer batterierna istället för Kullander?

finns ju ingen i sverige som säljer dom väl?? Jag har iallafall inte kunnat hitta någon som säljer dom i sverige. Vet du någon som gör det då? Isåfall ska jag fråga dom.

  • Medlem
  • 2011-02-14 18:11

Läs inlägg #23 en gång till...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 18:30
Ursprungligen av wlao:

Läs inlägg #23 en gång till...

Åfan. Det visste jag inte. Enligt kullander var det INGEN i sverige som sålde dom
Men nu ska det beställas

Skitbra. Danke

  • Oregistrerad
  • 2011-02-14 18:39

Nu är ett batteri beställt. Tackar så mycket.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 16:22

Hur lång tid ska det tar att ladda en MBA till 100% från ca 3-7%? Min är på 46% och säger 2h20m.

Bevaka tråden