Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag nedladdade filmer över till min externa hårddisk?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, så kanske har jag lagt denna fråga under fel rubrik. Då får gärna moderat flytta den rätt.
När jag hämtar musik på nätet så använder jag Vuze. Musiken laddas ner och då den är klar och därmed hamnar i mitt Vuzebibliotek så drar jag helt enkelt vald skiva/låt till enhet iPhone. Enkelt och smidigt.
Men nu, med film, har jag problem.
Jag pluggar in min externa hårddisk.
Hämtar en film med hjälp av Vuze. Den ligger snyggt och prydligt nedladdad i mitt bibliotek i Vuze.
Men hur tusan ska jag nu få över filmen till min externa hårddisk?
Jag har dragit/kopierat och försökt på alla möjliga vis.
Inget funkar.
Hur gör man?

Har iMac.

Är det upphovsrättsskyddade saker du laddar från torrentsidor och liknande du menar? Isåfall får det inte diskutera här på 99.se.

Eller så är det tillåtet, who knows.

Ursprungligen av keptang:

Är det upphovsrättsskyddade saker du laddar från torrentsidor och liknande du menar? Isåfall får det inte diskutera här på 99.se.

Eller så är det tillåtet, who knows.

Problemet är ju inte som du tar upp nedladdning, det handlar ju om överföring av data på hårddisken ?

Högerklicka och kopiera?

Kan du föra över annat till hårddisken, kan du inte det så antar att jag du har NTFS format på den externa hårddisken, det är ett Windows format som inte stöds på mac, formatera den till FAT32 så kan både mac och Windoze skriva/läsa från den externa, eller formatera den till Mac's format, då kan endadst Mac läsa/skriva.

Finns program på nätet som hjälper dig med detta, kostar runt 2-300.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Ursprungligen av keptang:

Är det upphovsrättsskyddade saker du laddar från torrentsidor och liknande du menar? Isåfall får det inte diskutera här på 99.se.

Eller så är det tillåtet, who knows.

Varför pratar du helt plötsligt om upphovsrättsskyddat material?
Det har inte med frågan att göra.
(Om jag i ett bilforum ställer frågan "funderar på att skaffa mig en ny bil", så är det inte ofta folk frågar "om jag tänker sno en bil?").

Nja, jag tackar för alla svar, men problemet är att jag har så jädra dålig koll på detta.
Jag rippade nyss 5 lånade skivor av en vän. Gick perfekt. Petade in skivan, rippade med ripit och drog över filmen på den externa hårddisken.
Men igen, hur ska jag göra med de filmer jag hämtar på nätet? Dom ligger ju där i Vuze biblioteket. FAT 32 skriver ni. Kan någon vänligen förklara för mig vad detta är.
Annars brukar jag ladda ner filmer, ligger i Vuzebiblioteket och jag kollar på dom i datorn. Men nu vill jag bara lägga över dom på externa hårddisken. Borde väl inte vara så förbenat svårt? Fan va kass man är!

Ursprungligen av NickeNano:

Varför pratar du helt plötsligt om upphovsrättsskyddat material?
Det har inte med frågan att göra.
(Om jag i ett bilforum ställer frågan "funderar på att skaffa mig en ny bil", så är det inte ofta folk frågar "om jag tänker sno en bil?").

Nja, jag tackar för alla svar, men problemet är att jag har så jädra dålig koll på detta.
Jag rippade nyss 5 lånade skivor av en vän. Gick perfekt. Petade in skivan, rippade med ripit och drog över filmen på den externa hårddisken.
Men igen, hur ska jag göra med de filmer jag hämtar på nätet? Dom ligger ju där i Vuze biblioteket. FAT 32 skriver ni. Kan någon vänligen förklara för mig vad detta är.
Annars brukar jag ladda ner filmer, ligger i Vuzebiblioteket och jag kollar på dom i datorn. Men nu vill jag bara lägga över dom på externa hårddisken. Borde väl inte vara så förbenat svårt? Fan va kass man är!

Jadu, du har gett dig in på något som du får söka lite information kring. Du har fått många ledtrådar i denna tråd redan.

Svaren kring FAT32 finns att finna i andra trådar på forumet, eller så kanske någon postar kring det i den här tråden.

Lite som fångarna på fortet, fast bättre..

Lycka till.

Så länge vi nu pratar om icke-upphovsrättsskyddat material, så landar nerladdningar i Vuze i en mapp i Dokument som heter Azureus downloads. Där kan du nig hitta dina filer.

Ursprungligen av pmarriott:

Så länge vi nu pratar om icke-upphovsrättsskyddat material, så landar nerladdningar i Vuze i en mapp i Dokument som heter Azureus downloads. Där kan du nig hitta dina filer.

Han har ju koll på vart filerna ligger, det var ju hur man överför data till den externa? Fattade jag fel!?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Han har ju koll på vart filerna ligger, det var ju hur man överför data till den externa? Fattade jag fel!?

Så förstod jag det också, men förstår inte varför det inte skulle fungera om det fungerar att föra över andra filer.

Det enda jag kan tänka mig är att den externa enheten är FAT32 och filerna som TS försöker föra över är över 4GB i storlek, FAT32 stöder inte filer större än 4GB.

Ev. felmeddelande TS får vore kul att veta också, "inget funkar" hjälper inte så mycket.

Ursprungligen av keptang:

Så förstod jag det också, men förstår inte varför det inte skulle fungera om det fungerar att föra över andra filer.

Det enda jag kan tänka mig är att den externa enheten är FAT32 och filerna som TS försöker föra över är över 4GB i storlek, FAT32 stöder inte filer större än 4GB.

Ev. felmeddelande TS får vore kul att veta också, "inget funkar" hjälper inte så mycket.

FAT32 kan det vara, är nog det! en lösning då är att rar'a filen till 2 mindre filer inte större än 4GB.

Mer info vore fint

Ursprungligen av wilhelmsson:

FAT32 kan det vara, är nog det! en lösning då är att rar'a filen till 2 mindre filer inte större än 4GB.

Mer info vore fint

Yep, tror helt klart att det är där problemet är..

Ursprungligen av wilhelmsson:

Han har ju koll på vart filerna ligger, det var ju hur man överför data till den externa? Fattade jag fel!?

Nja, i Vuze får man upp ett bibliotek, som länkar till filerna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-28 23:41

Ta upp Finder och högerklicka på den mountade enheten och välj "Visa info". Där vid "Allmänt->Format" bör du se om det är fat32, ntfs eller mac os extended. Om det är fat32 så klarar den inte filer större än 4 gb.

Om det är FAT32. Formatera om disken till Mac Os extended med hjälp av skivverktyg (Program->Verktygsprogram->SKivverktyg).

Läsvärt: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-28 23:50

Jag är inte säker på att TS har koll på var filerna ligger...
Högerklicka på den nedladdade filen i Vuze, och välj Visa i Finder. Då öppnas ett fönster där filen ligger, och du kan dra över den till din externa hårddisk.

Det kan mycket väl vara FAT32 format på disken även om du får över dina rippade skivor. RiptIt skapar nämligen en katalog med DVD-skivans namn plus filändelsen .dvdmedia. Det är denna filändelse som gör att du kan starta upp den i DVD Spelaren. I övrigt så är den faktiskt bara en katalog och de ingående filerna i denna katalog är vanligtvis under 4GB = inga problem att lägga över på en hårddisk formaterad i FAT32.

För övrigt bör du nog inte skriva så mycket om skivor du hämtat på nätet (eftersom det helt uppenbart rör sig om upphovsrättsskyddat material). Det är som tidigare sagts inte ok att ta upp de ämnena på detta forum.

Fortsätter i denna tråd...
Jag har samma problem med Vuze, filerna går inte att flytta från Vuze-biblioteket till min externa hårddisk (Mac Os extended). Meddelandet jag får: finns inte tillräckling med utrymme på disken?? Jag har över 900 GB (!) - vad behöver jag göra?
Tacksam för all slags feedback.

Ursprungligen av Elvira82:

Fortsätter i denna tråd...
Jag har samma problem med Vuze, filerna går inte att flytta från Vuze-biblioteket till min externa hårddisk (Mac Os extended). Meddelandet jag får: finns inte tillräckling med utrymme på disken?? Jag har över 900 GB (!) - vad behöver jag göra?
Tacksam för all slags feedback.

Förmodligen är hårddisken formaterad som FAT32 (Windows). De flesta hårddiskar är förformaterade på det sättet.

Fördel: funkar både i en mac och pc
Nackdel: filerna kan bara var max 4GB (vilket ofta överskrids med filmer som är i DVD-format eller HD-upplösning)

Om du bara använder skivan i macen kan du formatera om till HFS+
http://www.99mac.se/lagringsenheter/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

  • Avstängd
  • 2012-07-16 15:05
Ursprungligen av Anders Täpp:

Förmodligen är hårddisken formaterad som FAT32 (Windows). De flesta hårddiskar är förformaterade på det sättet.

Fördel: funkar både i en mac och pc
Nackdel: filerna kan bara var max 4GB (vilket ofta överskrids med filmer som är i DVD-format eller HD-upplösning)

Om du bara använder skivan i macen kan du formatera om till HFS+
http://www.99mac.se/lagringsenheter/277735-sa-har-formatterar-nykopta-harddisk.html

Elvira skrev Mac OS Extended

Ursprungligen av LaHe:

Elvira skrev Mac OS Extended

Jo men frågan är om hon syftar på startdisken som ju sitter i burken - ELLER en extern som i de flesta fall är FAT32 (om man inte köper de dyrare som heter MAC på lådan). Det är MÅLDISKEN som ska kollas. Inte disken de redan ligger på.
Lätt att missa det....

  • Avstängd
  • 2012-07-26 12:42
Ursprungligen av martinator:

Jo men frågan är om hon syftar på startdisken som ju sitter i burken - ELLER en extern som i de flesta fall är FAT32 (om man inte köper de dyrare som heter MAC på lådan). Det är MÅLDISKEN som ska kollas. Inte disken de redan ligger på.
Lätt att missa det....

Sant... synd hon inte är aktiv så man vet...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-15 12:38

Flyttar du i Finder? Inifrån Vuze tror jag inte du kan flytta dem...

Jag har haft behov av att flytta filer från Vuze till en extern hårddisk. Det går ju att säga till Vuze att den gör det här själv. Bild på inställningarna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-16 13:12

Just, i Inställningarna kan man sätta vilken mapp den ska lägga färdignedladdade filer i. Men att i efterhand flytta dem inifrån Vuze tror jag inte går.

Ursprungligen av kenjon:

Just, i Inställningarna kan man sätta vilken mapp den ska lägga färdignedladdade filer i. Men att i efterhand flytta dem inifrån Vuze tror jag inte går.

Om man ska vara petnoga så är det två inställningar man ska ha koll på

1. Var Vuze ska ladda ner (se bild)
2. Om filerna ska flyttas när det är klart (se föregående bild)

Just ja...

Då är väl frågan hur hårddisken reagerar när man kopierar något annat. Om man t ex duplicerar innehållet i Vuze till en helt annan mapp och sen försöker flytta den mappen. Är det fortfarande fel. Typ något sånt skulle jag testa med.

1
Bevaka tråden