Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arrogans och uppläxning - i stället för svar?

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 15:25

Hej alla,
Vill börja med att säga att jag tycker 99.se är bra, men att det nog kan bli ännu bättre...

Jag har läst en hel del trådar på sistone och jag ser en "onödig" tendens växa fram.

Tendensen består i "personligt tyckande" och "div uppläxningar" som leder till att ämnesfrågan/trådfrågan försvinner ( och t o m sabboteras) in i olika sidospår.
Ibland är ämnesfrågan helt obesvarad och till och med bortglömd trots en "himla massa text".

Jag ser en fara i en "massa text" i stället för en "massa svar", där kvaliteten går förlorad.

Visst finns det trådar med hög kvalitet - och bra svar också - men tendensen är på glid åt fel håll!

Är det inte just kvaliteten på ämnessvaren - som gör att ett forum är bra...? ELLER...?

P.S. Vill inte peka ut någon speciell tråd - eftersom det indirekt skulle peka ut personer, så se det som en "ledfråga" och ett kvalitetsförbättrande riktat inlägg...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2011-01-28 15:34

Detta är väl ett problem på alla webbforum som består av mer än tio användare?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-28 15:39
Ursprungligen av 2mkr:

Detta är väl ett problem på alla webbforum som består av mer än tio användare?

Inte nodvandigtvis, kolla tex Stack Overflow som har ett riktigt bra satt att betygsatta anvandare och svar. Iofs ar det mer av en Q&A site snarare an ett forum men anda nagot man kanske kan ta lite ideer ifran?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 15:56
Ursprungligen av 2mkr:

Detta är väl ett problem på alla webbforum som består av mer än tio användare?

Menar du att ALLA andra webbforum också har en ökande tendens?

En negativ trend som tagit fart senaste månaderna på forumet, tyvärr.

Detta gör att många som säkert vill hjälpa till och vara med i inlägg/debatter undviker det helt och hållet istället.
Man vet att man med stor sannolikhet kommer att bli påhoppad med en uppläxning/dryg respons som endast kommer leda till off-topic.
Folk tenderar att visa sitt rätta jag ibland när det kanske skulle ha undvikits..

Finns många forum på nätet med tusentals användare där detta inte är ett problem alls.

Jag upplever det inte som ett problem som är större här på forumet än någon annan stans på internet. Jag tycker istället det är ett problem på internet i stort, där folk blir "tuffare" och hårdare mot varandra i tonen. Ödmjukhet är en dygd som blir allt mer sällsynt på internet tyvärr och det är ju lätt att "trycka till" någon på ett sätt som man aldrig skulle ha gjort i verkliga livet då påföljderna inte blir alls lika kännbara

Jag tycker dock inte att det är desto mindre viktigt att aktivt motarbeta onödiga kommentarer och påhopp här på forumet.

Ursprungligen av 2Lazy:

...Tendensen består i "personligt tyckande" och "div uppläxningar" som leder till att ämnesfrågan/trådfrågan försvinner ( och t o m sabboteras) in i olika sidospår. Ibland är ämnesfrågan helt obesvarad och till och med bortglömd trots en "himla massa text"...

Blir inte detta lite motsägelsefullt?

För det du presenterar här är just personligt tyckande. Du tycker att ämnesfrågan försvinner. Du tycker att det blir mycket text och lite svar. Du tycker att vissa formuleringar är uppläxningar.

Och eftersom du vägrar lämna något exempel, så är vi alla utlämnade till just ditt tyckande. Du tycker att något är fel, och ingen annan har en chans att ta egen ställning till om det du säger stämmer eller inte.

Ton och formuleringar i skrift är svårt. Det som den ene tycker är sakligt och kort och koncist upplevs av någon annan som hårt och uppläxande. Utan konkreta exempel är sånt här omöjligt att diskutera, tycker (sic!) jag.

  • Medlem
  • 2011-01-28 19:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Blir inte detta lite motsägelsefullt?

För det du presenterar här är just personligt tyckande. Du tycker att ämnesfrågan försvinner. Du tycker att det blir mycket text och lite svar. Du tycker att vissa formuleringar är uppläxningar.

Och eftersom du vägrar lämna något exempel, så är vi alla utlämnade till just ditt tyckande. Du tycker att något är fel, och ingen annan har en chans att ta egen ställning till om det du säger stämmer eller inte.

Ton och formuleringar i skrift är svårt. Det som den ene tycker är sakligt och kort och koncist upplevs av någon annan som hårt och uppläxande. Utan konkreta exempel är sånt här omöjligt att diskutera, tycker (sic!) jag.

Precis så tycker jag att ett uppläxande svar ser ut...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Precis så tycker jag att ett uppläxande svar ser ut...

Amen.

Och jag som inte ens är religiös..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 20:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Blir inte detta lite motsägelsefullt?

För det du presenterar här är just personligt tyckande. Du tycker att ämnesfrågan försvinner. Du tycker att det blir mycket text och lite svar. Du tycker att vissa formuleringar är uppläxningar.

Och eftersom du vägrar lämna något exempel, så är vi alla utlämnade till just ditt tyckande. Du tycker att något är fel, och ingen annan har en chans att ta egen ställning till om det du säger stämmer eller inte.

Ton och formuleringar i skrift är svårt. Det som den ene tycker är sakligt och kort och koncist upplevs av någon annan som hårt och uppläxande. Utan konkreta exempel är sånt här omöjligt att diskutera, tycker (sic!) jag.

Konstigt, jag trodde jag utryckte ett "konstaterande" och pratade om en "tendens", att du tycker det är samma sak som ett tyckande - var ju roligt.

Glöm inte bort att äpplet inte faller lång ifrån trädet...

Enkelt uttryckt -> konstaterande ≠ tyckande - tycker jag

Ursprungligen av 2Lazy:

Konstigt, jag trodde jag utryckte ett "konstaterande" och pratade om en "tendens", att du tycker det är samma sak som ett tyckande - var ju roligt.

Det som du kallar ett "konstaterande" är ju bara tyckande från din sida. Bara för att du ser en tendens - enligt dina värderingar, ur din synvinkel - så betyder det inte automatiskt att alla andra här ser samma sak.

Att du anser att ett inlägg är uppläxande betyder inte att det är ett konstaterat faktum. Någon annan ser kanske det inlägget som sakligt, informativt, och helt harmlöst.

Att du anser att en fråga inte har blivit besvarad på "rätt" sätt betyder inte att det är ett konstaterat faktum. Du tycker att det är så. Någon annan tycker kanske att det var ett bra svar.

Du kan inte ensam göra dig till domare och konstatera vad som är "uppläxande" eller "ej besvarade frågor".

Om det finns utrymme för tolkningar, om någon annan kan tycka något annat - då är det inte ett konstaterande, utan just bara tyckande.

Tråden handlar väl just om personligt tyckande och kan väl omöjligen besvaras på annat sätt en med just personligt tyckande. Antingen så håller man med om att man ser sådana tendenser eller så gör man inte det. Så TYCKER jag i alla fall

Jag håller med om att ton och formuleringar i text är svårt och ofta uppfattas nog försök till t.ex. ironi som något helt annat och kan skapa konstig stämning

Mac, iPhone, ja Apples produkter över lag, är dels redskap i yrkesrollen, men också uttryck för livsstil, image, personliga värderingar etc. därför är det ganska självklart att alla de aspekterna kommer att komma till uttryck på ett sånt här forum. Därmed inte sagt att det i alla lägen är önskvärt, men det är en svår balansgång, för ett forum är inte ett uppslagsverk eller en FAQ, utan en social mötesplats.

Om man upplever att trådar blir helt off-topic så går det bra att rapportera det, men man måste acceptera att det finns ett spelrum, som ibland är ganska brett. Det är också helt okej att uttrycka önskemål om att hålla tråden on-topic. Ibland är en vänlig påminnelse allt som behövs.

Jo men... det är svårt att debattera i en sådan här tråd utan att någon känner sig uppläxad eller påhoppad:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 19:57

Kul att se - att lågan - redan blivit en brasa!
What's next..?

Bra att alla tycker till - jag vill passa på att tacka för alla kommande uppläxningar... i förskott...

Ursprungligen av 2Lazy:

Kul att se - att lågan - redan blivit en brasa!

Den kommentaren avslöjar vad det handlar om, människor som roas av det ligger bakom tendensen.

  • Medlem
  • 2011-01-28 19:53

Som andra sagt tidigare så är detta vitt utbrett i stort sett alla internetforum, i vissa mer än andra. Fram till för något år sedan tyckte jag själv att 99mac var förskonat från sådant, och kände en lättnad när man kom från andra forum, och sen landade på 99mac igen för lite lugn och ro, och mer sansade diskussioner.

Jag tror själv att det är en attitydförändring som speglar samhället i stort. Besserwisseri och minskad hänsyn till andra syns det även väldigt mycket av i trafiken. Man skulle nog kunna kalla det individualismens baksida, eller som i sveriges fall, en diskrepans mellan att vara ett av de mest individualistiska, och samtidigt mest icketraditionella länderna i världen. En hel del människor känner sig nog ganska tomma inombords, och försöker kompensera för detta genom självhävdelse in absurdum, i tron att själv må bättre. Men det är bara vad jag tror.

  • Medlem
  • 2011-01-28 20:30

Har inte denna diskussion förts med jämna mellanrum sedan starten?

Som Appleanvändare har man ju gått från att ha varit en underdog till dagens iPhone-dominans. Nya användare. Nya typer av frågor. Vissa tröttnar på att svara på samma frågor om och om igen, andra trollar fritt. De allra flesta vill hjälpa till.

Ju smalare ämne, ju bättre svar. Om du ställer en fråga om System 7 får du relevanta svar, om du frågar varför macar bara har en musknapp får du mindre relevanta...

Men man ska inte heller underskatta den sociala relevansen heller - vissa människor kanske borde skaffa sig fler intressen (kommer från en som sitter på kontoret, 20.30, en fredagskväll

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 21:20

Ett tips är att inte ta allt så personligt utan se det i ett större perspektiv. Alltid en svår balansgång när en mångfaldig samling användare här inne med olika verbala kunskaper, ska försöka hitta en gemensam spåknivå.

Vissa kanske har jounalistiska kunskaper med 20 år erfarenhet av att använda det svenska språket, samtidigt som vi har bokgenerationer som har plöjt igenom nästintill allt som har skrivits i bokform efter andra världskriget och sedan har vi en yngre internet generation och en samling glada amatörer.

Någon måste ju försöka styra upp detta, det är vad jesper och dom andra moderatorerna gör, sedan kan det ju vara svårt kanske för några att skilja på ett personligt inlägg från en moderator och hans inlägg i rollen som moderator.

Men en moderator måste ju också få ha en personlig uppfattning i olika frågor.

nej försök att visa hänsyn mot varandra och släpp lite av prestigen och acceptera att vi alla är olika individer med olika kunskaper i ryggsäcken - punkt.

Kanske något att tänka på är att alla är vi här för att vi har ett gemensamt intresse, Apple, jag ser det som rätt så onödigt att svara med irrelevanta inlägg/drygheter.

Dryga inlägg som förstör hela trådar finns det tyvärr gott om.

Finns ingen som helst anledning att ge dryga/spydiga svar som är helt utanför trådens område bara för att man ska, men ibland verkar det väldigt viktigt att göra så. Och man dödar därmed en annars vettig tråd.

Visa hänsyn och behandla inte medmänniskor som skräp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 22:25
Ursprungligen av keptang:

Kanske något att tänka på är att alla är vi här för att vi har ett gemensamt intresse, Apple, jag ser det som rätt så onödigt att svara med irrelevanta inlägg/drygheter.

Dryga inlägg som förstör hela trådar finns det tyvärr gott om.

Finns ingen som helst anledning att ge dryga/spydiga svar som är helt utanför trådens område bara för att man ska, men ibland verkar det väldigt viktigt att göra så. Och man dödar därmed en annars vettig tråd.

Visa hänsyn och behandla inte medmänniskor som skräp.

Jag känner inte igen mig i dina påstådda drygheter och dödande inlägg av trådar. du måste ge konkreta exempel. HALLÅ !!!

Är det moderatorernas kommentarer du syftar på ?

Vi har diskuterat detta förut .

Om vi alla skulle ta och söka och läsa igenom tidigare trådar innan vi startar nya, så skulle många onödiga diskussioner och därmed irritationer undvikas.

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag känner inte igen mig i dina påstådda drygheter och dödande inlägg av trådar. du måste ge konkreta exempel. HALLÅ !!!

Är det moderatorernas kommentarer du syftar på ?

Vi har diskuterat detta förut .

Om vi alla skulle ta och söka och läsa igenom tidigare trådar innan vi startar nya, så skulle många onödiga diskussioner och därmed irritationer undvikas.

Gäller väl vanliga medlemmar precis som moderatorer, fast sistnämnda får man väl inte namnge publikt öht så jag hoppar över det.
Personer som känner sig träffade vet förmodligen vilka det handlar om..

Human respekt och lite mindre besserwisser-mentalitet skulle nog göra susen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-28 23:13
Ursprungligen av keptang:

Gäller väl vanliga medlemmar precis som moderatorer, fast sistnämnda får man väl inte namnge publikt öht så jag hoppar över det.
Personer som känner sig träffade vet förmodligen vilka det handlar om..

Human respekt och lite mindre besserwisser-mentalitet skulle nog göra susen.

Human respekt är viktigt från alla användare det är helt rätt. det måste vi försöka ha i grundtanke vid varje postat inlägg.

Vi är alla duktiga på olika områden. Det är nog inte mening alla gånger att framstå som en besserwisser som du kanske känner, utan mer en markering att styra upp diskussioner som håller på att spåra ur, det måste man respektera och inte lägga någon personlig värdering i.

Moderatorerna har hållit på i flera år och besitter verkligen erfarenhet att snabbt se en tråds kärna och struktur. En nödvändighet med en sådan stor site med så många trådar som startas och återupptas och spårar hit och dit.

Senast redigerat 2011-01-28 23:23

Visst är det så. Men bara för man tror sig veta bättre så finns det ingen anledning att med sitt svar idiotförklara motparten.

Lite mjukare, rätt mycket mer ödmjukhet kanske..

Jag säger alltså inte att du har fel. Det finns kanske sådana tendenser här.

Det jag reagerar emot är att man kallar det för konstaterande (som om det vore otvivelaktiga fakta), när det faktiskt handlar om individuella värderingar och tyckande.

Men utan exempel, och mer kött på benen, så är det omöjligt att avgöra om det faktiskt är en tendens.

Senast redigerat 2011-01-28 23:20

Ett exempel hur man dödar en tråd (bara för sakens skull) genom att vara dryg/arrogant.

http://www.99.se/apple-tv/284069-xbmc-nu-pa-apple-tv-2-a-2.html#post1966112

Har inget mot just zinned, bara ett exempel. Men dessa typer av inlägg förekommer ganska ofta och tillför ingenting i min mening förutom att förstöra, har någon en annan åsikt så lyssnar jag gärna på det, men jag anser att att det inte hör hemma i ett diskussionsforum som 99.se.

Ursprungligen av keptang:

Ett exempel hur man dödar en tråd (bara för sakens skull) genom att vara dryg/arrogant.

Min åsikt om den tråden:
- Det är inte drygt. Det är inte arrogant. Det är inte uppläxande. Det är inte att döda tråden.
- Det är ett påpekande att man inte ska blanda in nya frågor i en tråd som handlar om något annat (speciellt inte när det redan finns en tråd som behandlar sidospårets ämne). Det är en uppmaning att fortsätta på trådens egentliga ämne.

  • Medlem
  • 2011-01-29 01:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min åsikt om den tråden:
- Det är inte drygt. Det är inte arrogant. Det är inte uppläxande. Det är inte att döda tråden.
- Det är ett påpekande att man inte ska blanda in nya frågor i en tråd som handlar om något annat (speciellt inte när det redan finns en tråd som behandlar sidospårets ämne). Det är en uppmaning att fortsätta på trådens egentliga ämne.

Om det uppfattas arrogant, så är det i regel det också. Många på internetforum lever lite i villfarelsen att det finns de som inte förstår vad de läser och att det är där felet ligger när någon känner sig kränkt, förödmjukad eller på annat sätt åsidosatt. Verkligheten är dock den, att det är sändaren av budskapet som också sitter på ansvaret kring hur det h*n skriver uppfattas. Detta är kommunikation 101, utan omsvep.

Ursprungligen av Korsriddaren:

...sändaren av budskapet som också sitter på ansvaret kring hur det h*n skriver uppfattas...

Där är vi inte alls överens. Jag tycker att ansvaret ligger precis lika mycket hos mottagaren/läsaren. Det finns många som övertolkar orden, eller läser in alldeles för mycket mellan raderna, och det kan inte sändaren hållas 100% ansvarig för.

Jag vill påstå att det är omöjligt att skriva en text som är garanterat helt fri från tolkningsutrymme. Om någon vill se dryghet och arrogans i en text, så kan man göra det överallt, oavsett vad sändaren ville uttrycka med texten.

  • Medlem
  • 2011-01-29 02:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där är vi inte alls överens. Jag tycker att ansvaret ligger precis lika mycket hos mottagaren/läsaren. Det finns många som övertolkar orden, eller läser in alldeles för mycket mellan raderna, och det kan inte sändaren hållas 100% ansvarig för.

Det kan man ju tycka, men detta är fakta. Just därför jag skrev kommunikation 101, vilket många gånger är namnet på den första universitetskursen i ämnet. De som i synnerhet får smaka på vidden av detta, är de som skriver copy, eller skapar säljande budskap. Blir en nyans fel och tas emot på ett sätt man inte själv räknat med, då har man misslyckats med sitt budskap. Problemet med internetforum som någon nämnde, är att deltagarna inte är en homogen grupp. Variationen i utbildningsbakgrund, erfarenhet och självfallet förmågan att uttrycka sig, är jättestor. Detta gör så klart att missförstånd uppstår. Det förklarar däremot inte varför vissa måste vara bror duktig varje gång de svarar på inlägg, eller varför vissa alltid replikerar aggressivt på andras inlägg.

Eftersom jantelagen håller på att tappa sitt grepp om befolkningen, tror jag inte heller att det är där skon klämmer. I övrigt har jag en teori i inlägg #13.

Detta fick mig osökt att tänka på något jag lärde mig i skolan en gång. För att se glad ut kräver ansträngning av fyra muskler, att se sur ut sysselsätter 103 muskler. (Något sånt var det i alla fall.) Med min metafor vill jag antyda att det i regel stjäl mindre energi att skriva någonting; ett svar på ett inlägg, eller vad som helst, på ett så pass trevligt och avslappnat sätt, så att energitjuvarna inte uppmuntras. Om någon till äventyrs ändå hugger, utan anledning, brukar det funka att ignorera sådana inlägg.

Bevaka tråden