Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idéer om vad göra med Dell Poweredge 2400?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-01-27 17:36

Vi har hittat en gammal PIII-server och funderar på om man kan göra något av den... Ubuntu och backup är det som slår en först. Andra förslag?

(Jo, man måste byta diska först...)

Sälj? Eller du kanske vill fördubbla din elräkning?

Mät hur mkt den drar innan du bestämmer dig

Har du den på företag eller hemma?

  • Medlem
  • 2011-01-28 10:00

Den står på ett företag, drar sannolikt en del ström, bullrar och är fasansfullt tung.

Därför tänkte jag se om man kan langa i lite diskar och köra som backupmaskin.

Sälja? Kan knappast vara värd något? Kör windows2000...

Om dom saknar mailserver och det är ett mindre företag kan man göra det till en First Class server (gratis med upp till 5 användare). First Class kräver nästan inga resurser alls. Körde själv det på mitt gamla företag på en Win 2000 burk med ca 50 mailkonton utan problem samt en Symantec antivirus som scannade alla inkommande mail och spoppade spam. Annars kan den ju fungera som filserver också för gemensamma mappa med en Raid spegling?

Men självklart är backupserver en bra lösning med
Kan ju lägga in antivirusprogrammet med så att det blir en antivirusserver. Det brukar avlasta domänkontrollanten en hel del.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-28 14:59

Det som jag främst tänker på är hårddiskarna, om det behöver bytas. Att hitta SCSI-skivor som passar lär inte bli vidare enkelt eller billigt.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-28 16:57

Släng den - det är inte optimalt ur något hänseende att ha en sån gammal best, lika effektivt som att åka omkring i en T-Ford.

Så länge det inte är något annat fel på den än att diskarna skall bytas så finns det ingen alls anledning att slänga den bara för att den råkar vara "omodern". Det finns mängder av applikationer som inte alls är så resurskrävande där en PIII:a räcker mer än väl till.

Det fick mig att tänka på att den skulle funka fint som en webbserver med Linux installerat

  • Oregistrerad
  • 2011-01-28 22:07
Ursprungligen av werecat:

Så länge det inte är något annat fel på den än att diskarna skall bytas så finns det ingen alls anledning att slänga den bara för att den råkar vara "omodern".

Tveksamt. PIII kom för 12 år sen, samma år som G3 macarna kom. 2400 kan ha max 64 MEGABYTE ram, alltså inte Gigabyte. Den kan dra 330W. Om du ska köra någon som helst modern dist på den kommer du knappast klara dig med 64 Mbyte ram, framförallt inte om man ska köra MySQL, Apache och PHP. Att installera någon modern backup-programvara som backup exec lär ju heller inte vara aktuellt.

I så fall är det bättre att köpa en beg. server på blocket för 500, du lär kunna få en HP Proliant G3'a för dom pengarna och där får du Xeon processor, en viss skillnad.

Ursprungligen av studiox:

Tveksamt. PIII kom för 12 år sen, samma år som G3 macarna kom. 2400 kan ha max 64 MEGABYTE ram, alltså inte Gigabyte. Den kan dra 330W. Om du ska köra någon som helst modern dist på den kommer du knappast klara dig med 64 Mbyte ram, framförallt inte om man ska köra MySQL, Apache och PHP. Att installera någon modern backup-programvara som backup exec lär ju heller inte vara aktuellt.

I så fall är det bättre att köpa en beg. server på blocket för 500, du lär kunna få en HP Proliant G3'a för dom pengarna och där får du Xeon processor, en viss skillnad.

Du verkar ha koll studiox.

Documentation

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-28 18:40

Att sätta upp en server för att den inte skall stå och skräpa är väll lite onödigt.
Det finns mycket en gammal P3a klarar, men frågan är vad det är ni behöver?

Vad har ni för serverbehov?

Senast redigerat 2011-01-28 21:18
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-28 22:02
Ursprungligen av Csoft:

Att sätta upp en server för att den inte skall stå och skräpa är väll lite onödigt.
Det finns mycket en gammal P3a klarar, men frågan är vad det är ni behöver?

Vad har ni för serverbehov?

Behöver...? Man kan ju sätta upp den för egen utvecklings skull, för att lära sej något nytt och kul.
Jag har tre Xserves. Behöver jag dem? Absolut inte. Lär jag mej något? Massor!
Visst kostar det en del att driva dem. Men jag spelar inte golf, röker inte och dricker inte sprit. De är min hobby, och en hobby får kosta lite....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-30 19:51
Ursprungligen av kenjon:

Behöver...? Man kan ju sätta upp den för egen utvecklings skull, för att lära sej något nytt och kul.
Jag har tre Xserves. Behöver jag dem? Absolut inte. Lär jag mej något? Massor!
Visst kostar det en del att driva dem. Men jag spelar inte golf, röker inte och dricker inte sprit. De är min hobby, och en hobby får kosta lite....

Håller fullständigt med. Men det lät på trådskaparen som om den skulle sättas upp och faktiskt användas. Och då är det ju mest intressant vilket behov man har gällande rullande tjänster på servern.

  • Medlem
  • 2011-01-28 19:56

Kanske kan bli en bra pallbock, när det är dags att byta tillbaka till sommarhjulen på bilen?

  • Medlem
  • 2011-01-28 20:19

OK. Maskinen är arvegods från ett annat företag, hade ingen koll på att det var SCSI - så mycket har jag bekymrat mig över den

Den får gå i permanent pension. Om någon vill ha den så kan jag nog ge bort den (måste kolla med chefen...)

All mail, webb och FTP är utlagt. Litet företag = mycket moln

Ja det är troligast att det är SCSI då det är en "riktig" server så visst kostar det en hel del att köpa nytt.

Lol, ja 64 MB standard var det nog. 2 GB max om jag läser rätt. Även om det inte är mycket så räcker det i alla fall till de flesta moderna programvarorna i Windows miljö, så länge man inte kör mer än 2-3 st samtidigt.

  • Medlem
  • 2011-01-31 18:14

Som sagt: vill nån ha den är det bara att kontakta mig. Finns i Stockholm City. Tills på torsdag - sedan ryker den.

Jag kan nog locka med en extra extern SCSI HD också. 20 GB eller så.

1
Bevaka tråden