Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL? Underhåll av Website

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fått i uppgift att lägga till vår skolklass information på en Webserver.

Verkar vara ett svårfattligt system.

Jag har en massa inloggningar till diverse PHP, MySQL och FTP.

- men det kan ju inte vara meningen att man skall arbeta i FTP-läge och sitta och pyssla filer på det viset....

Vad jag lurkat mig fram till efter att ha iaf lyckats logga in via FTP:

Det luktar MySQL-databas - ngt som är helt nytt för mig. aldrig sysslat med det.

Jaha, får väl installera MySQL, google google, Öh? Tja, vad skall man installera.
troligen ngt "underhållsgränssnitt" eller liknande.

Gissar att jag skall tanka ner det som ligger kopplat (fått en MySQL-adress), redigera lokalt för att sedan via (inbyggd?) FTP upp med det igen.

Hur bär jag mig åt - utan att lägga ett veckoslut på att läsa "man pages" för att få igång det här?

Siten heter Nya Medarbetare och hostas på Qpol (ports IT).

Alltihop har dumpats i knät på mig av skolan och jag vet inte om jag kan räkna med att få ngn tidigare elev visa mig hur fasen man gör.

EDIT: laddat ner "mysql-workbench-gpl-5.2.31a-osx-i686.dmg" från SUNET....

Spännande...

Fattar inte ett skit av det här.

Varför skall det vara så infernaliskt svårjobbat.

Måste jag plocka ner SQL-server och gör aMIN maskin till en server, plocka ner databasen (via FTP?), mata in i SQL Workbench att jag har Äntligen en egen server att pilla på och en EGEN databas att gräva i....

Gissar att det blir en massa tables sedan

och sedan skriva tillbaka.

Just nu så förbannad att det nog ryker ur öronen strax, funderar på att göra hela skiten i ngt jag kan - RW eller iWeb.
Får se det här som lärotid, lugn och fin, tänk positivt.

Det är alltid bra att ha en lokal server att testa mot. Om det nu verkligen är php/mysql som du ska använda är MAMP det lättaste sättet att installera och köra en lokal server. Då får du både server, php och mysql installerat på en gång. Bara klicka på MAMP i programmappen för att starta servern.

Om du kan precisera något vad som menas med "ägga till vår skolklass information på en Webserver" kanske någon här kan bedöma hur avancerat det egentligen behöver vara. Du kanske inte alls behöver skriva och testa php-kod, t.ex. Kanske räcker med att planka en annan klass och sök och ersätt i koden med rätt klass, personer etc.

Lyckades komma in med FTP, söp ner hela mappen WWW-root.

I den finns en massa bröt. Skall ta ner MAMP och se om det kan lära mig nåt.

Det här måste ju administreras genom ngt program/gränssnitt.

De jpg's med personnamn verkar vara ngt gammalt...

Kan man sluta sig till ngt tips/ngt klyftigt bara genom strukturen nedan?

Om sidan använder en databas så har du med största sannolikhet tillgång till verktyget phpMyAdmin på webbhotellet. Det kan du använda för att kolla upp hur databasen är upplagd direkt på webbhotellet via webbläsaren, samt ändra i den. Det är lite som att snickra möbler med slägga, så ta det varligt.

Det ger mig en massa variabler och annan meta som bara verkar handla om hur databasen är uppbyggd.

Jag vill ju redigera innehållet.

Kika på Nya Medarbetare och tänk er att det tillkommer en ny klass med fastighetstekniker.

Dessa skall presenteras med bild och kortare text, till varje skall det vara länkat CV osv.

Jag vill ju inte hålla på och redigera uppsättningen av variabler, jag vill ju ha ngt där jag kan lägga in bilder, CV-dokument osv.

Tills jag hittar verktyget är det ju rena hårdkodningen som gäller.

Jag skulle tro att det är ett typiskt "hemmahack" och då kan det i värsta fall vara problematiskt, men som irrelogical säger kan du med phpMyAdmin styra de flesta aspekter av det som finns i databasen, du måste bara hitta fram till rätt databas och tabell först, och därifrån kan du sedan visa upp raderna, och redigera innehållet i dem

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-27 10:08

Tänk bara på att göra backup först - filerna är ju ganska enkelt, bara att ladda ner och zippa t ex. Databasen kan du göra en "dump" av (det finns i phpMyAdmin, var vet jag inte på rak arm men det borde vara ganska tydligt (google kan nog hjälpa till med tips där).
Om du är osäker på vad du gör kan det ju i värst fall gå rätt snett...

Ursprungligen av Arvid:

Tänk bara på att göra backup först - filerna är ju ganska enkelt, bara att ladda ner och zippa t ex. Databasen kan du göra en "dump" av (det finns i phpMyAdmin, var vet jag inte på rak arm men det borde vara ganska tydligt (google kan nog hjälpa till med tips där).
Om du är osäker på vad du gör kan det ju i värst fall gå rätt snett...

Under Export i phpMyAdmin.

  • Medlem
  • 2011-01-27 11:13

Edit: insåg att det fanns en tumnagel med ftp:n

Har du läst vad som står i RTF-filen på ftp:n?

Satt förra veckan med ett liknande problem. Löste det genom:
1 Tankade ner databasen
2 Redigerade den och sparade under nytt namn
3 Lade upp den
4 Bytte till den nya databasen

På det sättet behövde jag bara byta ett tecken i en fil för att återgå till den ursprungliga databasen.
(Att jag sen behövde redigera i fyra PHP-filer för att göra en ändring per visad sida är en annan sak... )

RTF-filen innehålelr två rader, namn och ösen - som redan finns i ett mail.

Enda jag kommer åt med PHP-toolet är en massa tabeller som säger hur data är organiserat.
Hittar INGEn data påfyllt ngnstans.

Snart blåser jag hela skiten och bygger ngt eget.

Skall kolla med några av lärarna om det finns någon levande själ som man kan få förhandsinformation av.

  • Medlem
  • 2011-01-27 11:57

Om det bara är en enkel uppdatering så borde det ju gå att uppdatera databasen/filerna ganska enkelt. Tar kanske en dag att förstå och skriva ner så du eller någon annan fattar. Jag antar att Andreas som skapade sajten inte längre finns tillgänglig.

Att riva och bygga eget känns alltid lockande - men kan ju ställa till det för andra... diskussionen om ändring av funktioner/utseende/texter infinner sig omedelbart.

Som sagt, exportera databasen, öppna den i Smultron, Coda eller valfri editor, leta upp cellerna/raderna du vill uppdatera, och ladda upp igen. Så länge du har en backup så riskerar du bara att sajten ligger nere några minuter tills du hunnit återställa.
Om du inte vill ta den långa vägen med MAMP etc. Riktiga män kör alltid live, aldrig backuper och aldrig någon dokumentation

Att slänga ut en hel site för att man inte hittar i phpMyAdmin är ungefär som att bota nageltrång genom att amputera benet – ingen vidare idé alltså.

Jag spelade in en liten snutt för att visa hur man hittar fram till de enskilda posterna och redigerar innehållet i de olika fälten. Observera att den testdatabas jag gjorde för ändamålet bara innehåller två poster med två fält, så dina egna databaser kommer att ha fler tabeller, fält och poster, men principen är densamma

YouTube - 2011-01-27_130727.mp4

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att slänga ut en hel site för att man inte hittar i phpMyAdmin är ungefär som att bota nageltrång genom att amputera benet – ingen vidare idé alltså.

Jag spelade in en liten snutt för att visa hur man hittar fram till de enskilda posterna och redigerar innehållet i de olika fälten. Observera att den testdatabas jag gjorde för ändamålet bara innehåller två poster med två fält, så dina egna databaser kommer att ha fler tabeller, fält och poster, men principen är densamma

YouTube - 2011-01-27_130727.mp4

Fast man blir ju rätt avtänd när man ser ett myller av saker som man inte begriper sig på.
Sedan får man tag på en som har administrerat siten - och det har han gjort med typ Edito och bankat rakt in i HTML/PHP-koden!
Det finns ingen dokumentation ngnstans. Allt jag fått var några lösenord.

Jag skall prova med den utmärkta screencasten du gjort, stort tack för den.

Hittar att databasen har Noll tabeller (0)...

Tydligen så ligger allt uppe för att använda databas, men det verkar inte brukas...

Blir så trött på det här.

Varför bli trött på något du inte förstår dig på? Du har två val, lära dig hantera sidan genom att lära dig, html, css, lite php och mysql eller anlita någon som är kunnig och fixar deta på några minuter.

Ursprungligen av BosnianX:

Varför bli trött på något du inte förstår dig på? Du har två val, lära dig hantera sidan genom att lära dig, html, css, lite php och mysql eller anlita någon som är kunnig och fixar deta på några minuter.

Jag kan ju inte påstå att din briljanta slutledning är ngt du får pris för. Jag fattar också att det är en hel del att lära.
Jag har inte tiden att sätta mig på skolbänken i en månad för att läsa in det här, det skulle helst vara klart igår. Trött blir jag för att jag inser att precis allt måste handknackas.
Det fanns heller ingen annan att rådfråga eller ngn om "kunde lösa det på några minuter".

Det är därför jag frågar här på forumet, om det finns ngn sedan innan som pysslat med sånt här.

Jag anser att mängden inlärning inte på långa vägar står i proportion till vad som skall uträttas.

Jag har nu mot alla odds fått tag på en kille som skött om den här siten tidigare, allt vad gäller PHP, SQL etc kan hoppas över, det blir däremot en hel del handknackande i långa kodlistningar. Men det skall nog gå - vi är ju bara 20-talet elever.

Ok, om det är statiska sidor så är det både lättare och svårare.

Börja med att söka reda på den fil som innehåller elevinformation för tidigare avgångsklasser. En rimlig gissning är att den ligger i mappen "Studenter", men om du har ett program typ BBEdit, eller gratisvarianten TextWrangler, så har du en multi-filssökning som hittar igen den önskade filen/filerna i ett nafs.

Sen öppnar du programmet i lämplig redigerare och byter helt enkelt ut elevinfo, för det är väl egentligen ingen poäng med att tidigare klasser ligger kvar? Notera också att varje elev har en länk till en CV-fil, en PDF, som rimligen ligger i mappen "CV", och som också behöver skapas för varje elev, och länker behöver pekas om till den nya PDF-filen.

Gjorde precis som du nämner Richard, kopierade av en annan klass.
Bytte ut en hel del, raderade gammalt (klasser från 2006 t ex)

Jag har löst det hela kring att ha en bra editor installerad och har hela siten speglad lokalt.
Redigerar jag en sida tankat jag upp denna direkt efteråt med cyberduck.

Nu har jag dessutom fått rutin på sakerna.
Det är i princip samma saker hela tiden; lägga in ny CV, ändra mailadress, Bild, presentationstext.

jag har mallat upp strikt vad alla dokument skall heta; cv_förnamn_efternamn.pdf, förnamn_efternamn.jpg osv
det underlättar en hel del när man är inne i koden och gräver.

Det var ju inte att undra på att man höll på att bli vansinnig på allt vad Php, SQL och databaser hette - allt var ju tomt och låg bara där som ngt skelett med noll data i...

1
Bevaka tråden