Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Duellen - Android Market mot iPhone App Store

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det handlar alltså om en jämförelse i 12 steg - där iPhone App Store vinner med 7-5.

Artikeln avslutas så här:

"Domen
Android Market har förbättrats ordentligt under den relativt korta tid som operativsystemet har funnits. Det är intressant att se att Android Market även är bättre på många saker där App store går bet.

Totalt sett så tar Iphone App Store hem fler poäng och är mer lättanvänt och har ett större utbud av appar med bra kvalitet. Bortser vi från debatten kring öppenheten som Android erbjuder gentemot Apples inkapslade miljö, så är App store en självklar vinnare.

Vinnare: Iphone App store"

Android Market vann inte på några vettiga punkter, automatisk uppdatering... vadå? Om jag har begränsad internet användning till 0,5GB kanske jag inte vill bränna 50% på en uppdatering som jag kan göra när jag kommer hem? hmm..

Och denna punkt då?

Citat:

Webbversion
Iphone App store har även en webbversion där du kan se alla appar som finns med beskrivningar, bilder och recensioner. Android Market finns endast på en mycket begränsad webbsida som inte visar alla appar. Det finns dock externa webbsidor som gör ett bättre jobb, som exempelvis Appbrain. Appbrain visar även så kallade QR-koder så att du snabbt kan hitta appen på din Androidtelefon.

Fördel: Android Market

Jag begrep inte riktigt hur man kunde få det till att Android Market vann med den beskrivningen?

Sedan så tyckte jag illustrationen till "Antal Appar" var intressant där man visade ett stapeldiagram över den procentuella ökningen av antalet appar under 2010... OviStore vann överlägset;)

Andra roliga formuleringar:

Citat:

Det finns därför risk att du spenderar mindre pengar på Android Market.

Ursprungligen av BlackSmp:

Och denna punkt då?

Jag begrep inte riktigt hur man kunde få det till att Android Market vann med den beskrivningen?

Nä, den var märklig. Precis som att app store kräver kreditkort för att ladda ner gratis appar..

Hur är det? Är det fortfarande så att du måste regga ett kreditkort för att kunna ladda ner gratisappar?

Ursprungligen av BlackSmp:

Hur är det? Är det fortfarande så att du måste regga ett kreditkort för att kunna ladda ner gratisappar?

Nej, skapade ett konto till min fru för ett par månader sen utan att lägga in ett kreditkort.

Tror aldrig det varit något krav på det, men man har varit/är tvungen att klicka rätt för att undvika det vid registrering.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-01-29 17:23

Det är ganska märkligt att sökfunktionen i Android Market är så usel, Google är ju kung på sökning annars. Jag körde Android större delen av 2010 och jag kände mig som en betatestare hela tiden, just Market var en pålitlig blodtryckshöjare som till och med låg nere långa perioder under oktober/november. Det enda från Market som jag saknar i Appstore är möjligheten att autouppdatera, det är en riktigt trevlig funktion.

Hej,

Det räcker med att registrera sig med ett Gmail-konto för att tanka hem gratis appar. Kredikortet används bara för att köpa appar. Market är ju rörigt men det finns ju AppBrain som underlättar sökande efter appar. Man kan lägga in appar på listan i AppBrain och sedan installerar appar direkt i mobilen. Man kan också läsa kommentarer om appar, hitta liknande och motsvarande etcera. Autouppdatering finns men det får man kryssa för i de appar man har i mobilen.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2011-03-02 18:11
Ursprungligen av greenjuice:

Hej,

Det räcker med att registrera sig med ett Gmail-konto för att tanka hem gratis appar. Kredikortet används bara för att köpa appar. Market är ju rörigt men det finns ju AppBrain som underlättar sökande efter appar. Man kan lägga in appar på listan i AppBrain och sedan installerar appar direkt i mobilen. Man kan också läsa kommentarer om appar, hitta liknande och motsvarande etcera. Autouppdatering finns men det får man kryssa för i de appar man har i mobilen.

Nu har ju Google släppt en webvariant av market som medger att du installerar (via push) program genom webbgränssnitet som finns här: https://market.android.com/. Ett klick på "install" så tjongar det till i luren

Sen är det ju självklart mer regel än undantag att om man köper en Android-lur så ska man alltid sikta på Nexus-serien (Googles egna) och inte någon variant med telefontillverkarens eget smäck på (Sense, mfl - Samsung, SE).

Förhoppningsvis slipper vi sånt här i större skala på AppStore

Malware på Android Market – mellan 50 000 och 200 000 nerladdningar av infekterade appar | Swedroid

Det blir ju inte bättre av att man sitter i knät på operatörerna för att få del av de buggfixar som hindrar dylika angrepp. Det spelar ju inte så stor roll om Google är snabba på att få ut en fix om det tar flera månader för operatörerna

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-02 21:07
Ursprungligen av rikard.agren:

Förhoppningsvis slipper vi sånt här i större skala på AppStore

Malware på Android Market – mellan 50 000 och 200 000 nerladdningar av infekterade appar | Swedroid

Det blir ju inte bättre av att man sitter i knät på operatörerna för att få del av de buggfixar som hindrar dylika angrepp. Det spelar ju inte så stor roll om Google är snabba på att få ut en fix om det tar flera månader för operatörerna

"2011-03-02 i 19:27 | #57
Svara | Citera

Hellre malware än Apple. Det bästa skyddet är att strunta i tveksamma skitappar helt enkelt!"

Säger det mesta om Androidanvändare.

Ursprungligen av zappee:

"2011-03-02 i 19:27 | #57
Svara | Citera

Hellre malware än Apple. Det bästa skyddet är att strunta i tveksamma skitappar helt enkelt!"

Säger det mesta om Androidanvändare.

Hahaha, sorgligt...

Ursprungligen av zappee:

"2011-03-02 i 19:27 | #57
Svara | Citera
Hellre malware än Apple. Det bästa skyddet är att strunta i tveksamma skitappar helt enkelt!"
Säger det mesta om Androidanvändare.

Fast det här stämmer ju lite överallt. Om användarna kunde sluta ladda ner vad som helst på sina datorer eller telefoner så skulle problemet med skadlig kod säkert minska väldigt mycket.

Folk är alldeles för nyfikna på skit. Det är inte bra.

"Om ni har installerat någon eller några av dessa appar så rekommenderar vi att ni genast fabriksåterställer telefonen och ändrar alla era lösenord som ni kan tänkas ha haft inlagda på telefonen."

Öh, jaha, tror det skulle bli enklare i mitt fall att bara... hoppa från älvsborgsbron eller så...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-04 15:50
Ursprungligen av Goflorp:

"Om ni har installerat någon eller några av dessa appar så rekommenderar vi att ni genast fabriksåterställer telefonen och ändrar alla era lösenord som ni kan tänkas ha haft inlagda på telefonen."

Öh, jaha, tror det skulle bli enklare i mitt fall att bara... hoppa från älvsborgsbron eller så...

HAHAHA Ja verkligen...

1
Bevaka tråden