Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med textverktyget i Photoshop CS5

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har stött på en del problem med nyinstallerade Photoshop CS5 (vi kör OSX 10.5.8).

I vissa fall när man väljer textverktyget fryser Photoshop och det tar en lång stund innan man kan tvångsavsluta programmet. I vissa fall stannar programmet upp en kortare stund och badbollen tittar fram. Det verkar finnas lite olika förslag på lösningar på detta. Se länkar nedan. Vi testade att avakativera alla typsnitt och bara ha enstaka aktiverade. Då funkade det. I takt med att vi slog på fler och fler typsnitt blev programmet segare och segare när man valde textverktyget. Någon som varit med om detta också?

How to Fix Photoshop CS5 Mac from Crashes on Type Tool
Photoshop CS5 crashes or hangs when using the Type tool (Mac OS)

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-27 14:49

Hur många typsnitt har ni installerade? Frågar av ren nyfikenhet

Ja det är väl kanske där problemet ligger. På den ena datorn 695 st, på den andra 187 st.

Men problemet uppstod aldrig i CS3.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-27 15:06

Fungerar det på datorn med färre teckensnitt?

Jo, det gör det nog. Och det får väl bli lösningen. Även om den med flest typsnitt vinner.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2011-01-27 18:41

Kör ni FontAgentPro med autoaktiveringspluggar?
I så fall ta ur autopluggen ur plug-in mappen i PS.

Senast redigerat 2011-01-27 19:59

Har märkt att om jag senast använt Futura så händer samma sak (kör också 10.5.8 på min burk med CS5), men har jag Helvetica vald, så händer det inte, eller då går det i alla fall över fortare. Får dock inga meddelanden om att det är något fel på Futurafonten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 12:33

Jag tror Ni är inne på fel spår.

Kör "Font Doctor" på alla typsnitt.
Den ingår i köpet av "SuiteCase Fusion 3".

Slår vad om ett det är en korrupt font som orsakar felet. Har haft samma problem själv..

Manuellt kan du dela upp alla typsnitt i minst fyra delar, ladda var och en för sig - och se vilka som orsakar problemet.

Om man läser den hänvisning till Adobes knowledgebase-artikel så finns det en ganska tydlig anvisning om vad som är fel, samt ett nedladdningsbart, gratis, script som kontrollerar fonten. Likaså anvisningar om hur man kan använda Typsnittsboken för att kontrollera teckensnitt.

Never mind... det var det här skriptet man ska ladda ner: http://kb2.adobe.com/cps/843/cpsid_84363/attachments/FontTest.jsx

Och här är beskrivningen om hur man använder det: http://kb2.adobe.com/cps/843/cpsid_84363/attachments/FontTest_readme.pdf

Skriptet hittade 4 fel.... fast jag inte förstod riktigt vad det var för fel.

Det luriga är... det står:"If the error seems to be the font related issue, please send this log to PS-External-Bugs-Tools@adobe.com."

Det är väl fontrelaterat om det är fonterna som har problem, eller? och rapporten för problemet var lite lurigt, se exemplet:

- Font 45: APCCourier Oblique (I/O-fel: Ett allmänt Photoshop-fel har inträffat. Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i den här versionen av Photoshop.
- <det finns ingen ytterligare information>)

Skrollar jag ner till testet för den fonten....

Font 45
Font family: APCCourier
Font name: APCCourier Oblique
Font parent: [Application Adobe Photoshop]
Font postScriptName: APCCourierOblique
Font style: Oblique
Font typename: TextFont

************************************************
- Font Test Result: FAILI/O-fel: Ett allmänt Photoshop-fel har inträffat. Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i den här versionen av Photoshop.
- <det finns ingen ytterligare information>
************************************************

Jaha.... eller?

Nån som blir klokare? Iofs är det väl bara att ta bort fonten, för det är väl ingen som används av systemet ändå.

Richard, har du länken dit? Det är ibland väldigt svårt att hitta på Adobes sajt. Please.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 11:49

Nu kanske jag låter lite envis.
Fontdoctor är ett ganska bra verktyg som både letar upp och reparerar trasiga typsnitt. Dessutom kontrollerar programmet att det inte finns konflikter i typsnittstabellen, vilket är en av de viktigaste funktionerna.

FontDoctor for Mac - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com

Du kan ju alltid testa...

1
Bevaka tråden