Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykten kring MacBook Pro vårvintern 2011

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det börjar närma sig för den efterlängtade uppdateringen av MacBook Pro!

Enligt Mac Buyer's Guide har MacBook Pro rekommendationen Don't Buy - Updates soon eftersom den senaste uppdateringen (som räknas) var i april 2010. Apple har traditionellt sett legat på 6-8 månaders produktcykel för MacBook Pro och därmed är vi definitivt över tiden nu.

Det senaste i ryktesväg är att lagren av existerande modeller har börjat sina hos stora återförsäljare: MacBook Pro Supplies Tightening Ahead of Potential Refresh - Mac Rumors

Vad kan vi vänta oss i nästa MacBook Pro? Ja, först och främst verkar Sandy Bridge vara givet och ska ge ett ordentligt prestandalyft. Sedan är frågan om hur Apple väljer att göra med grafiken, speciellt efter de senaste turerna kring NVIDIA och Intel.

Sen har vi designen. Även om unibody-designen i högsta grad känns fräsch fortfarande så introducerade Apple en ny designlinje med MacBook Air i höstas och frågan om vi kommer att se någon ny design inspirerad av detta?

Vågar Apple redan nu kasta ut den optiska läsaren, alternativt erbjuda utrymmet för extra hårddisk istället?

Många frågor och spännande är det, inte minst för min egen del då min 3,5 år gamla MBP börjar kännas väldigt seg...

(Vi har sedan tidigare diskuterat det i en annan ryktestråd men den handlar om flera olika saker, så jag tänkte det kunde vara värt med en egen tråd kring detta nu när det närmare sig.)

Andra frågor är portar: Var står vi kring Light Peak (koppar) och USB3 i dagsläget tro?

Jag hoppas på båda men tror inte på någon av dem, dessvärre.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 00:34

Jag är ganska övertygad att de gått över till en årlig produktcykel, så vi lär inte få se nått nytt förräns i April.

Ursprungligen av Adrian B:

Andra frågor är portar: Var står vi kring Light Peak (koppar) och USB3 i dagsläget tro?

Inte en chans att det blir Light Peak.

Ursprungligen av h_e:

Jag är ganska övertygad att de gått över till en årlig produktcykel, så vi lär inte få se nått nytt förräns i April.

Hmm, det vore iofs i linje med iPod/iPhone/iPad men jag är inte lika övertygad när det gäller Mac. Jag tror att nästa MBP kommer tidigare än april och att de inte går över till en lika strikt årlig cykel utan att det varierar med komponenter och annat.

Ursprungligen av h_e:

Jag är ganska övertygad att de gått över till en årlig produktcykel, så vi lär inte få se nått nytt förräns i April.

Fortfarande lika starkt övertygad?

Ursprungligen av h_e:

Inte en chans att det blir Light Peak.

Fortfarande säker på det?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-21 15:06

För min egen högst personliga del hoppas jag på en omdesign men att de inte kapar bort firewire till förmån för Light Peak. Mycket verkar ju tala för det, dock...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-21 15:17
Ursprungligen av JonesH:

För min egen högst personliga del hoppas jag på en omdesign men att de inte kapar bort firewire till förmån för Light Peak. Mycket verkar ju tala för det, dock...

Tycker du? Jag tror verkligen att Apple bara lägger till en LP-port och låter de andra portarna vara kvar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-21 16:01
Ursprungligen av acke:

Tycker du? Jag tror verkligen att Apple bara lägger till en LP-port och låter de andra portarna vara kvar.

Om det blir LP gissar jag på att FW ryker på 13" modellen, kanske 15" också men att den får vara kvar på 17".

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-22 07:47
Ursprungligen av acke:

Tycker du? Jag tror verkligen att Apple bara lägger till en LP-port och låter de andra portarna vara kvar.

O vad jag hoppas på det. Det känns lite o-Apple att ha flera portar för höghastighetskommunikation dock, speciellt som LP enligt planen ska kunna transportera FW-strömmar i sig. Men jag vill inte vara experimentkanin med 1:a generationens LP-FW-adaptrar, och min inspelningsutrustning fungerar bara med FW så din plan vore den bästa av två världar!

Ursprungligen av acke:

Tycker du? Jag tror verkligen att Apple bara lägger till en LP-port och låter de andra portarna vara kvar.

Det tror jag också, och på sikt (kanske efter 1 till 2 generationer), försvinner de övriga portarna (SD porten blir nog kvar). Då har de flesta tillverkare kommit fram med äkta Light Peak produkter och lösningar för äldre produkter, t.ex. en box med flera portar en en smal Light Peak ledning till datorn. Den kan kanske vara så enkelt att Apple själva bygger den där boxen i strömadaptern. Enligt en patent skulle light peak ledningarna gå i mag-safekontakten/ledningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-21 17:29

Re: Om det blir Lightpeak

Ursprungligen av Adrian B:

Fortfarande säker på det?

Jepp. Förutom att ryktena säger proprietär version av LP, och därför inte skulle vara LP ändå, så tror jag i alla fall inte det är någon större poäng förräns Intel får tummen ur och släpper optisk LP.

Ursprungligen av h_e:

Jepp. Förutom att ryktena säger proprietär version av LP, och därför inte skulle vara LP ändå, så tror jag i alla fall inte det är någon större poäng förräns Intel får tummen ur och släpper optisk LP.

Jag skulle ge LP/semi-LP-ryktena en 50/50 chans just nu.

Men precis som förut tror jag inte som du att Apple går över till en årlig produktcykel och släpper MBP i april

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-22 19:10
Ursprungligen av Adrian B:

Men precis som förut tror jag inte som du att Apple går över till en årlig produktcykel och släpper MBP i april

Ja, ja, 10 månader är närmare ett år än tidigare 2-per-år cykler.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 02:02

Designen kommer inte att ändras på länge. Kolla hur länge powerbook designen stannade. 5-6 år och jag gissar på att Unicody designen kommer att stanna minst lika länge. Kanske ändras skärmkanterna men det enda som ändras är under skalet.

Sandy bridge mbp kommer kanske utan nvidia gpu utan med det inbyggda gpu som ska vara rätt snabb ändå. Men det verkar vara lite långsökt jag tror inte det kortet har lika bra prestanda ännu jämfört med dagens externa gpu.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Designen kommer inte att ändras på länge. Kolla hur länge powerbook designen stannade. 5-6 år och jag gissar på att Unicody designen kommer att stanna minst lika länge. Kanske ändras skärmkanterna men det enda som ändras är under skalet.

Jag tänker mig inga gigantiska förändringar, Jag tror unibody i stora drag är kvar, men jag tror att vi kommer att få se en övergång till lite mera MBA-liknande design. Kanske redan nu, kanske om ett år, men jag tror vi är på väg dit.

Ja man får hoppas att den optiska läsaren skrotas. Och gärna byts ut till en valbar extra intern hårddisk. Och att det finns alternativ till SSD även på den! Och för den som vill kan köpa en extern optisk istället (samma som air). Faktum är väl att dom flesta kör mer med extern hårddisk än optisk läsare?

USB3 och Lightpeak tror jag dröjer, om det ens kommer USB3? Finns på tok för lite (dvs nästan inga) devices på marknaden idag.

Det jag tror kommer bli i nästa maskin är Sandy Bridge och bättre skärm (så som nya Air)
Men jag hoppas det även blir valbart till quad cpu. Visst det lär suga ur batteriet. Men borde finnas ett alternativ (processors use) när man är batteri vs nätansluten!

Ursprungligen av h_e:

Jag är ganska övertygad att de gått över till en årlig produktcykel, så vi lär inte få se nått nytt förräns i April.

Ja det tror jag med. Dom två senaste Mac Pro-releaserna vart det bort åt 16 månader mellan dom? Jag fick vänta ihjäl mig på min Mac Pro

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-27 08:18

Jag tror på omarbetad design. En av fördelarna med Unibody designen var ju att den skulle vara lätt att modifiera och att vi därmed inte skulle behöva vänta lika länge mellan designuppdateringarna. Ingen USB3 skulle vara riktigt dåligt så det tror jag kommer. Likaså tror jag de slopar Nvidia GPUer och ersätter dem med AMD. Skulle tippa på tvåkärniga Sandy Bridge då de fyrkärnliga har för hög energiförbrukning. Tror inte Apple vill tumma för mycket på batteriprestanda och låg värmeutveckling. Skulle inte förvåna mig om DVD enheten försvinner då den är föråldrad. Blu-ray tror jag inte kommer.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Ja man får hoppas att den optiska läsaren skrotas. Och gärna byts ut till en valbar extra intern hårddisk. Och att det finns alternativ till SSD även på den! Och för den som vill kan köpa en extern optisk istället (samma som air). Faktum är väl att dom flesta kör mer med extern hårddisk än optisk läsare?

Exakt. Så vi är många som hoppas att Apple har lite guts här och vågar kasta ut den optiska, eller åtminstone ha det som build-to-order.

Ursprungligen av KillwithSkill:

USB3 och Lightpeak tror jag dröjer, om det ens kommer USB3? Finns på tok för lite (dvs nästan inga) devices på marknaden idag.

Jag tror inte tillgången på marknaden är en faktor för Apple. Apple har lanserat nya portar som Firewire och DisplayPort helt utan någon marknad att falla tillbaka på. Jag tror till och med de var tidiga med USB faktiskt. Och det finns redan relativt gått om externa hårddiskar med USB3 redan idag och det är redan billigare än FW800. Så ur den synvinkeln tror jag inte USB3 har några hinder.

Däremot har Jobs själv uttalat sig skeptiskt om USB3 och (förutsatt att det inte är fejk) så tolkar jag det som att Apple inte ser USB3 som speciellt intressant för tillfället. Så jag tror inte på det, men jag skulle gärna vilja ha det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-27 09:28

Jag tror verkligen att optiska tar för stor plats för att inte slängas ut. Tänk så mycket extra batteri som skulle kunna få plats om man tar bort den. Måste klia bra mycket i Tim Cook's fingrar nu.
Kanske att MBP 17" har kvar den och att MBP 15" har det som tillval en revision till. Känns inte så Apple så jag tror och hoppas att den ryker nu.

Adrian, väldigt tidiga med USB. Vad jag kommer ihåg fanns det en bläckstråleskrivare med USB vid iMac-släppet, en Epson 740.
Paul Otellini tackade Apple för att de drog igång USB-tåget ett par år senare.

Ursprungligen av acke:

Jag tror verkligen att optiska tar för stor plats för att inte slängas ut. Tänk så mycket extra batteri som skulle kunna få plats om man tar bort den. Måste klia bra mycket i Tim Cook's fingrar nu.
Kanske att MBP 17" har kvar den och att MBP 15" har det som tillval en revision till. Känns inte så Apple så jag tror och hoppas att den ryker nu.

Låter rimligt. 17"-modellen har ju sin nisch som slasktratt för hårdvarualternativ som fasats ut i alla andra produktlinjer. Vore kanon om den kunde försvinna från resten av modellerna till förmån för antingen en bantning eller ännu bättre batteritid - så kan de som prompt ska ha en inbyggd läsare köpa en svulstig 17".

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 13:52

Känns väldigt, väldigt o-Apple att det skulle bli frågan om tillval för optiska läsare eller extra hårddiskar eller liknande. Jag tror att de kommer slänga ut optiken och stoppa i mer batteri istället, och sen kan kunderna take it or leave it. Vad jag inte är fullt så säker på är om de kommer nu eller nästa år.

Ursprungligen av h_e:

Känns väldigt, väldigt o-Apple att det skulle bli frågan om tillval för optiska läsare eller extra hårddiskar eller liknande. Jag tror att de kommer slänga ut optiken och stoppa i mer batteri istället, och sen kan kunderna take it or leave it. Vad jag inte är fullt så säker på är om de kommer nu eller nästa år.

Jag kan hålla med om att det känns lite o-Apple med den typen av valmöjligheter (jag tänkte närmaste på Mac mini som finns med optisk läsare eller dubbla hårddiskar) men det är nog troligare att när Apple väl gör bytet så tar de hellre steget fullt ut och istället säljer extern SuperDrive precis som till MBA.

Ursprungligen av acke:

Adrian, väldigt tidiga med USB. Vad jag kommer ihåg fanns det en bläckstråleskrivare med USB vid iMac-släppet, en Epson 740.
Paul Otellini tackade Apple för att de drog igång USB-tåget ett par år senare.

Ah, då mindes jag rätt!

Jag hoppas verkligen att den optiska läsaren åker ut, och jag kan även tänka mig andra skäl till varför Apple skulle vilja skynda på det:

Lanseringen av Mac App Store tror jag för dem (och kanske även i realiteten) signalerar en ny era för hur program i regel installeras, så därmed ett av de viktigaste argumenten för optisk läsare mindre viktigt. En slopad läsare skulle vara ytterligare en push i den riktningen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-27 14:59

Jag tror (och hoppas) på att de sätter in "flash-disk" enligt samma princip som i MBA. Nackdelen är att det är svårt (omöjligt) att själv byta ut disken vid behov, fördelarna är många...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-27 16:42
Ursprungligen av a-born:

Jag tror (och hoppas) på att de sätter in "flash-disk" enligt samma princip som i MBA. Nackdelen är att det är svårt (omöjligt) att själv byta ut disken vid behov, fördelarna är många...

Jag tror inte det kommer hända den här uppgraderingen. Skulle bli för dyrt att försöka erbjuda samma storlek på minnen som diskarna har idag. Dessutom, om man erbjuder lagring på exakt samma sätt kan man inte välja att välja en vanlig hårddisk. Fortsatt valmöjlighet att välja SSD-diskar absolut. Byta till Macbook Airs utförande, enligt mig, inte troligt.

Ursprungligen av a-born:

Jag tror (och hoppas) på att de sätter in "flash-disk" enligt samma princip som i MBA. Nackdelen är att det är svårt (omöjligt) att själv byta ut disken vid behov, fördelarna är många...

Flash-disk är inte ett alternativ i MacBook PRO eftersom det är snabbare än en mekanisk hårddisk, men slöare än SSD. Det skulle bara ställa till med problem för flertalet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 21:45
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Flash-disk är inte ett alternativ i MacBook PRO eftersom det är snabbare än en mekanisk hårddisk, men slöare än SSD. Det skulle bara ställa till med problem för flertalet.

Eh? En SSD är ju vad Apple kallar flash i sin marknadsföringsjargong.

EDIT: åtminstonde i macbook air-kontexten.

Ursprungligen av h_e:

Eh? En SSD är ju vad Apple kallar flash i sin marknadsföringsjargong.
EDIT: åtminstånde i macbook air-kontexten.

Om jag har förstått det rätt så bör man nog inte jämföra flash-enheterna i Macbook Air med riktiga fristående SSD. Bland annat verkar hastigheterna skilja ganska mycket i slutänden.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-01-28 09:27
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om jag har förstått det rätt så bör man nog inte jämföra flash-enheterna i Macbook Air med riktiga fristående SSD. Bland annat verkar hastigheterna skilja ganska mycket i slutänden.

Som jag har tolkat videon om MBA på Apples sida så är det som de kallar flash storage = SSD. Vad de har gjort är att de har plockat isär en SSD disk och monterat de ingående flash komponenterna individuellt i datorn för att kunna få ner storleken. Vid 2.50 i denna film talar Bob Mansfield om hur de gjort lagringen till MBA.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-28 15:20
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Om jag har förstått det rätt så bör man nog inte jämföra flash-enheterna i Macbook Air med riktiga fristående SSD. Bland annat verkar hastigheterna skilja ganska mycket i slutänden.

När BareFeat i sitt addendum benchmarkar så är skillnaden mellan Macbook Airs flashdisk och en top-of-the-line SSD cirka 25%. När lite noggrannare AnandTech jämför så stämmer det hyfsat på sequential I/O, medan det för stresstest med random I/O ger att den långsammaste Air flashdisken är dubbelt så bra som en billig SSD, men top-of-the-line är 3-9x bättre än Macbook Air flash. Anand säger ändå "Not half bad".
Viktigaste siffran är Random reads, här kommenterad av Marco Arment:

I slutändan så kan man snarare säga att om du stressar disken så hårt kontinuerligt så kör du förmodligen applikationer som ändå inte passar så bra på Macbook Air. Köp en riktig dator till videoredigering, datamining eller serverändamål...

Sorry for the thread derail. För att återföra tråden till rykten och gissningar: jag tror inte Apple släpper fler Pro laptops utan SSD/flashhårddisk. Antingen blir det "Air" Flash + vanlig hårddisk, eller så blir det dubbla (kapaciteten) Air Flash.

Bevaka tråden