Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte ansluta till internet efter uppväckning av sövd dator...ibland

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har min iMac ansluten till min Airport Extreme med Ethernetkabel o från AE'n går en ethernetkabel till mitt internetuttag i väggen (inget modem). På AE'n har jag ett eget trådlöst nät som jag använder tillsammans med min iPod touch.

I morse(cirka 8) när jag slog igång datorn igen efter att den stått sövd över natten så funkade allt som det skulle. Kl. 10 gick jag ut en runda o satte således datorn i sömn igen. När jag kom tillbaks en timme senare och väckte upp datorn igen så kunde jag inte ansluta till internet. AE'ns lampa lyser stadigt grön.

Jag kör igång Airport Utility och söker efter min AE men programmet kan inte hitta den trots att den är ansluten till datorn med kabel (fattar inte hur detta är tänkt).

Jag kör igång Network utility och pingar Apple tio gånger med resultatet 0.00% Packet loss.

Jag startar min iPod Touch som utan problem ansluter till det trådlösa nätet o med vilken jag utan problem kan kolla mailen.

Efter omstart av datorn funkar allt som det ska igen. Detta har hänt förr, vad 17 är det som pågår?

Jag har fått AE'n utbytt en gång tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-13 23:50

Det låter ju mest som att din Mac hade tappat kontakten via Ethernetkabeln. En omstart löste problemet. Kan väl hända alla....
Händer det upprepade gånger kanske man behöver felsöka lite, men inte efter en gång.

Jag har kollat på det då jag också drabbats av detta. Men för mig funkar det oftast inte geom att bara starta internet efter väckning , som det brukade fungera, allt tycks peka på 10.6.5 uppdateringen för min del. Det som gör att jag får det att funka är att jag sätter den i sömn och några sekunder efter väcker den igen. Jag har kollat på system meddelanden och den sätter bara nätverket till local. Vad det nu innebär. Efter andra väckningen så står det (i mitt fall ) att nätverkets inställningar ändrats och att det nu är via .ISP namn.

första försöket alltså
2011-01-18 17.29.17 configd[13] setting hostname to "DATORNSNAMN.local"

samt

Andra försöket - då internet startar
2011-01-18 17.29.20 configd[13] setting hostname to "xxxxxxxxxxxxxxxx.cust.bredbandsbolaget.se"

Under själva startupp står det..

2011-01-18 17.29.41 loginwindow[33] no spins reported for this wake
com.apple.message.domain: com.apple.sleepwake.appWakeResponse
com.apple.message.signature: No spins detected during wake
com.apple.message.uuid: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
com.apple.message.result: success

Jag har ersatt specifika data med xxxxxxxxxxxxxxxx

Det är ett problem som drabbat många men frågan är om orsaken är den samma då flera av de l trådar jag hittat på apple support var äldre än 10.6.5. Men det är svårt att veta om problemet är exakt likadant eller liknande.

Följande har jag testat med upprepat exakt resultat.

Jag har safari igång vid initial uppstarten efter en natts vila - internet startar inte - sätter den i vila och några sekunder senare startar jag igen - då startar internet. Utan att safari är på så kan jag inte upprepa med perfekt resultat i antal gånger som internet startar på andra väckningen. Safari gör alltså att jag får "garanterad" internet på andra väckningen.

Detta är definitivt inget som fanns innan 10.6.5

Sist jag fick detta prövade jag att sätta datorn i sömn ett tag till. Kanske sövde den i 15minuter efter vilket internet funkar. Safari har alltid varit igång när jag fått detta.

Ja något fel är det.

Är det någon mer som har liknande upplevelser?

Skapa en ny användare och testa i den, samma problem?

Ursprungligen av wilhelmsson:

Skapa en ny användare och testa i den, samma problem?

Eftersom detta är ett väldigt sporadiskt problem, om ändock ett problem, så skulle det inte räcka med att skapa en ny användare o "testa". Man skulle vara tvungen att flytta över allt man använder dagligdags så att man kunde köra allt som vanligt tills den dagen detta problem får för sig att visa sitt fula tryne igen.

-bra grundidé men så mycket utrymme har jag inte på hårddisken

Skulle det fungera i den nya användaren betyder det att du har något fel på mjukvaran. Alltså en bra uteslutningsmetod, har du inte ens 2-3GB över så kan det ju klart ha med utrymmet på HDD att göra.

Ursprungligen av wilhelmsson:

Skulle det fungera i den nya användaren betyder det att du har något fel på mjukvaran. Alltså en bra uteslutningsmetod, har du inte ens 2-3GB över så kan det ju klart ha med utrymmet på HDD att göra.

Hm tror inte du lyssnar riktigt. Det är ett sporadiskt problem, det händer ibland o jag har inte lyckats förutsäga när. Ska jag testa med en ny användare för att locka fram problemet, som jag ju inte vet när det kommer, så skulle jag vara tvingad att lägga över mkt av mitt material o program till den nya användaren. Jag har iofs vissa saker som shared men inte allt.

Jag har cirka 250GB ledigt utrymme. Dessutom måste jag ju bara säga att om utrymmet på hårddisken påverkade min internetuppkoppling skulle jag nog tro att jag satt vid en windoze-burk

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-27 17:51
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm tror inte du lyssnar riktigt. Det är ett sporadiskt problem, det händer ibland o jag har inte lyckats förutsäga när. Ska jag testa med en ny användare för att locka fram problemet, som jag ju inte vet när det kommer, så skulle jag vara tvingad att lägga över mkt av mitt material o program till den nya användaren. Jag har iofs vissa saker som shared men inte allt.

Jag har cirka 250GB ledigt utrymme. Dessutom måste jag ju bara säga att om utrymmet på hårddisken påverkade min internetuppkoppling skulle jag nog tro att jag satt vid en windoze-burk

Eftersom det bara uppträder när du väcker den är det väl bara att logga in som din nya tillfälliga användare när du låter den sova.
Vaknar den sedan loggar du in som din vanliga användare igen och jobbar på. När du är klar byter du användare igen. Lite omständigt, men det ska felsökning vara.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hm tror inte du lyssnar riktigt. Det är ett sporadiskt problem, det händer ibland o jag har inte lyckats förutsäga när. Ska jag testa med en ny användare för att locka fram problemet, som jag ju inte vet när det kommer, så skulle jag vara tvingad att lägga över mkt av mitt material o program till den nya användaren. Jag har iofs vissa saker som shared men inte allt.

Jag har cirka 250GB ledigt utrymme. Dessutom måste jag ju bara säga att om utrymmet på hårddisken påverkade min internetuppkoppling skulle jag nog tro att jag satt vid en windoze-burk

aha det är inte en windoze? haha jag lyssnar på dig, men tror du har fel! Därav upprepningen, det är helt klart värt att testa att skapa ny användare, ligger felet i mjukvaran har du ju kommit på det iaf. Bättre än att hårdvaran gått sönder!

Jag skall testa med en ny användare.

klargörande från mig är att det är inte sporadiskt för mig, det är 99% av starterna från en natts vila som internet inte funkar. Men efter att jag satt den i vila igen och sen startar igen då funkar internet. Inga sådan problem innan 10.6.5. Faktiskt inga problem alls innan. Jag hör rykten om att det kommer en ny uppdatering snart och hoppas den skall fixa det här.

Tills dess testar jag tipset med en ny standard användare.

  • Medlem
  • 2011-01-29 20:55

Jag har liknande men annorlunda problem, kanske relaterade: Efter vila är min airport ofta helt kass, den går inte att aktivera trots att den var aktiv vid vila. Det händer ofta att den dyker efter en halv dags användande eller mer, och omstart är enda sättet att komma tillbaka. Det man kan läsa ur loggarna som verkar relevant är att Kernel plötsligt säger "no card". Det hjälper inte att skriva nollor över hela skivan och börja om från scratch.

Jag har märkt en omvänd sak på sistone nämligen att det tar en stund innan datorn går i sömn efter att jag klickat på "sleep" i rutan man får upp när man trycker Ctrl+Eject.

Förut brukade det bara ta ngn sekund innan datorn gick ner i vila men nu handlar det om många sekunder, inte säker på hur många men det känns som länge. Ingen exakt räkning här men cirka 50 sekunder tog det från att jag klickade på "sleep" tills det att den verkligen gick ner i sovläge. Känns som alldeles för länge

Senast redigerat 2011-01-30 20:34
  • Medlem
  • 2011-01-30 21:40
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har märkt en omvänd sak på sistone nämligen att det tar en stund innan datorn går i sömn efter att jag klickat på "sleep" i rutan man får upp när man trycker Ctrl+Eject.

Förut brukade det bara ta ngn sekund innan datorn gick ner i vila men nu handlar det om många sekunder, inte säker på hur många men det känns som länge. Ingen exakt räkning här men cirka 50 sekunder tog det från att jag klickade på "sleep" tills det att den verkligen gick ner i sovläge. Känns som alldeles för länge

Lite OT kanske, men jag kan ändå tipsa om alt+cmd+eject för "gå direkt till vila utan att passera dialog".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-31 10:07
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har märkt en omvänd sak på sistone nämligen att det tar en stund innan datorn går i sömn efter att jag klickat på "sleep" i rutan man får upp när man trycker Ctrl+Eject.

Förut brukade det bara ta ngn sekund innan datorn gick ner i vila men nu handlar det om många sekunder, inte säker på hur många men det känns som länge. Ingen exakt räkning här men cirka 50 sekunder tog det från att jag klickade på "sleep" tills det att den verkligen gick ner i sovläge. Känns som alldeles för länge

Den gör säkert något i bakgrunden. Vad har du installerat sedan det funkade som du ville?
Om du startar Aktivitetskontrollen och tittar på processer, väljer Sleep. Ser du något då?

Ursprungligen av kenjon:

Den gör säkert något i bakgrunden. Vad har du installerat sedan det funkade som du ville?
Om du startar Aktivitetskontrollen och tittar på processer, väljer Sleep. Ser du något då?

Hade förstås underlättat om jag fattade hur jag skulle läsa den men som jag kunde se så ligger det en Kernel-task i toppen m 70 threads o strax under 300MB Real memory. Den ligger där i princip hela tiden men strax efter att jag clickat på "sleep" så försvinner den en kort stund, typ nån sekund.

Jag har hittat en alternativ lösning för problemet består av o till. Lösningen är att bara plugga ur nätverkskabeln ur datorn en kort stund o sätta i den igen - sedan funkar det. Måste vara nåt glapp

  • Medlem
  • 2011-03-07 13:17

Hade liknande problem med en tidigare MacBookPro. När jag väckte den från vila fungerade inte det trådlösa nätverket, och det tycktes vara lögn att få igång det med mindre än en omstart. Av en slump upptäckte jag att följande procedur sparkade igång Airport igen.
1. Slå av Airport i Systeminställningar -> Nätverk
2. Sätt datorn i vila.
3. När den somnat in fin (kunde ta ett tag), väck den igen.
4. Slå på Airport igen.

Detta höll jag på med i några månader innan jag lackade ur, formatterade om hårddisken och skrev över med nollor, och installerade om ett fräscht system. Då försvann det på något magiskt sätt. (Jag försökte tidigare med att bara formattera om, men då återkom problemet...)

Ursprungligen av wlao:

Hade liknande problem med en tidigare MacBookPro. När jag väckte den från vila fungerade inte det trådlösa nätverket, och det tycktes vara lögn att få igång det med mindre än en omstart. Av en slump upptäckte jag att följande procedur sparkade igång Airport igen.
1. Slå av Airport i Systeminställningar -> Nätverk
2. Sätt datorn i vila.
3. När den somnat in fin (kunde ta ett tag), väck den igen.
4. Slå på Airport igen.

Detta höll jag på med i några månader innan jag lackade ur, formatterade om hårddisken och skrev över med nollor, och installerade om ett fräscht system. Då försvann det på något magiskt sätt. (Jag försökte tidigare med att bara formattera om, men då återkom problemet...)

Finns tydligen alla varianter på problemet. För mig funkar det trådlösa nätet o jag kan utan problem ansluta till det med min iPod Touch. Likheten mellan dina problem o mina är dock, om än aningen långsökt, att båda primära datorer tappar kontakten med AE'n. Jag vet nu att jag iaf slipper starta om AE'n o datorn vilket är en himla långdragen procedur i alla de steg som det ska göras. Att bara plugga ur nätverkskabeln ur baksidan på iMac'en är rena semestern i jämförelse...

  • Medlem
  • 2011-03-07 22:18
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

... Jag vet nu att jag iaf slipper starta om AE'n o datorn vilket är en himla långdragen procedur i alla de steg som det ska göras. Att bara plugga ur nätverkskabeln ur baksidan på iMac'en är rena semestern i jämförelse...

Jag övervägde ett tag att offra en get vid midnatt och lägga dess inälvor på tangentbordet, men ångrade mej till slut. Vem vet, det kanske hade funkat lika bra...

Ursprungligen av wlao:

Jag övervägde ett tag att offra en get vid midnatt och lägga dess inälvor på tangentbordet, men ångrade mej till slut. Vem vet, det kanske hade funkat lika bra...

Rotflol

Hur har ni konfigurerat era AE? Brygga, dela anslutning eller distribuera adresser.

Jag brukar köra dela anslutning (med DHCP och NAT).

I mina öron låter det som om det är något problem som gör att datorn inte får tilldelat sig en IP-adress när den vaknar ur vila. Om man experimenterar och sätter en fast IP-adress (plus nätmask, DNS och gateway) på Macen (som ligger utanför de adresser som AE tilldelar), fungerar det då?

Om det gör det - testa att sätta lånetiden (i Airport-verktyget) från standard 1 dag till kanske 5 minuter och prova igen (alltså tillbaka till DHCP på Macen).

Om det är så att det fungerar efter detta så är det nog som så att IP-adress och resten av inställningarna som hämtas från DHCP glöms när datorn går i viloläge, och när man sätter lånetiden till ett lägre värde tvingar man datorn att uppdatera IP-adressen mer frekvent.

1
Bevaka tråden