Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluray-spelare till Mac finns det än?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet ifall det finns någon Bluray-spelare, antingen intern eller extern, som fungerar på en Mac?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-22 21:25

Med den kan man bränna bluray-skivor men inte spela upp filmer.

Ursprungligen av Rickard A:

Med den kan man bränna bluray-skivor men inte spela upp filmer.

Varför kan man inte spela upp filmer?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-22 22:49
Ursprungligen av tobiwan:

Varför kan man inte spela upp filmer?

Ingen har gjort ett program som kan spela upp Blu-Ray filmer på Maccen, än.

Ursprungligen av tobiwan:

Varför kan man inte spela upp filmer?

För att det inte finns någon blu-ray eller HD-DVD spelarmjukvara till Mac OS X än.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-22 21:44

Vill man spela upp filmer kan man köpa en PS3, den kostar mindre pengar också.

Ursprungligen av boris91:

Vill man spela upp filmer kan man köpa en PS3, den kostar mindre pengar också.

Jo är sugen på den också, fast hade helst haft en Mac med alla OS X fördelar. En Mac Mini med inbyggd bluray-spelare för runt 10000:- hade jag lätt köpt! Det hade varit perfekta media centret till min fullHD-TV.

Någon som testat hur/om det fungerar att streama material från en Mac till en PS3:a trådlöst? Går det utan en massa strul/pill?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-22 22:26

Har man en Mac Pro så kan man trycka in en Blu-Ray brännare och bränna med Toast Titanium 8.

Såg att Dustin har en Pioneer Blu-Ray brännare för 3996:- , de börjar bli billigare!
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113930

Apple kommer säkerligen att börja ha det som option snart på Apple store.

Att hitta några program i nuläget som kan spela upp Blu-Ray filmer på Maccen är svårare.

Hm, vad drygt! :/ Bluray har väl funnits ett tag nu, borde det inte komma nåt snart då? Funkar det inte med VLC än heller, inte ens i Windows?

Det går ju att spela upp FullHD-filer, utan problem i Quicktime, VLC och MPlayer i OS X.

Jo det finns programvara för Windows men inte till mac som sagt.

Att det går att spela upp HD-filer på macen har ingenting med saken att göra. Det har mer med kryptering och innehållet på skivan (menyer bl a) att göra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-22 23:23

Utvecklarna av Disco App har dock lovat att fixa support, och jag antar att iDVD (om det nu kommer att fortsätta heta så) och Toast också kommer att implementera tekniken.

  • Medlem
  • 2007-08-22 23:23

Jag är personligen helt inne på att HD-skivor (endera sorten) vore ett alldeles förträffligt backupformat. Det får mig att luta åt Blåstråle, eftersom de rymmer fler gig. Tänk att kunna bränna ut bilder, inspelningar och jox 30 GB i taget.

Emellertid pågår formatkriget fortfarande. PS3 är dyr och svårsåld, Toshiba fick just med sig Paramount och Dreamworks till HD-DVD-sidan och stagnationen hotar filmbranschen eftersom ingendera formatet har vunnit än. Ungefär som vanligt.

Citat:

Toshiba fick just med sig Paramount och Dreamworks till HD-DVD-sidan

Som blev 1 miljard fattigare..

Jag har hört från olika håll att PS3:ans blurayspelare inte kan spela upp FullHD-filmer (1080) utan den skalar ner till 720 typ. Stämmer det verkligen? Totalt värdelös att köpa i så fall! :/

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-08-23 23:11
Ursprungligen av tobiwan:

Jag har hört från olika håll att PS3:ans blurayspelare inte kan spela upp FullHD-filmer (1080) utan den skalar ner till 720 typ. Stämmer det verkligen? Totalt värdelös att köpa i så fall! :/

PS3 spelar upp Blu-Ray i 1080p. Däremot kunde den inte skala ner till 720p i början vilket den kan numera.

Ursprungligen av tobiwan:

Jag har hört från olika håll att PS3:ans blurayspelare inte kan spela upp FullHD-filmer (1080) utan den skalar ner till 720 typ. Stämmer det verkligen? Totalt värdelös att köpa i så fall! :/

Nej så är det inte riktigt. Den klarar inte av att spela upp filmer i 720p. Den vill spela spela blu-rayfilmer i 1080i men har man en tv som bara klarar 720p skalar den ner filmerna till 576p.

Edit: Det är tydligen fixat i nyare versioner av mjukvaran till PS3. Så nu går 720p bra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-23 23:03

På förpackningen tror jag det står 720p, ja.

finns det ripping mjukvara till macen? dvs avkodning fran extern bluray till .h264 eller liknande?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-01 17:12

Någon som har erfarenhet av blu-ray för Mac OS X? Skulle vilja ha en läsare för att lägga över en del filmer till iTunes.

Eftersom Toast kan hantera bluray gissar jag att Roxios forum skulle kunna vara ett bra ställe att få tips och råd.

Roxio Community

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-07 09:27

Jag ställer också frågan: Tips på läsare som fungerar till Mac? Ska ju fungera smidigt med MakeMKV att lägga in filmer om jag fattat rätt.
Som sagt, läsare, inte brännare. Så jag antar att Roxios forum går bort.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2011-01-27 12:24

Blu-ray läsare

Behöver tips/råd om vad för Blu-ray läsare som funkar mot Mac OS X.

Tänkte konvertera mina Blu-ray filmer men verkar vara svårt att få ett svar av försäljare om vad för hårdvara jag kan köra. Behöver en extern läsare.

Ursprungligen av petand:

Behöver tips/råd om vad för Blu-ray läsare som funkar mot Mac OS X.

Tänkte konvertera mina Blu-ray filmer men verkar vara svårt att få ett svar av försäljare om vad för hårdvara jag kan köra. Behöver en extern läsare.

Ingen som känner till en extren blueray spelare till Mac?

Halt kasst av Apple att inte stödja blueray, det är ju inte precis ny teknik.

Ursprungligen av andlin76:

Ingen som känner till en extren blueray spelare till Mac?

Halt kasst av Apple att inte stödja blueray, det är ju inte precis ny teknik.

Det beror inte på teknikens ålder utan att de (och egentligen med rätta, även om jag själv använder Blu-Ray) anser att fysiska media är förlegade. De kommer nog istället att fortsätta plocka bort optiska enheter ur sina datorer, snarare än att klämma in Blu-Ray.

  • Medlem
  • 2012-02-16 19:54
Ursprungligen av andlin76:

Ingen som känner till en extren blueray spelare till Mac?

Halt kasst av Apple att inte stödja blueray, det är ju inte precis ny teknik.

Vad är det exakt du vill göra? För om du enbart ska kolla på film och rippa filmer så går det alldeles utmärkt med vilken som helst.
Kolla mina inlägg en bit upp;)
Bränna grejer däremot har jag inte hundra koll på men det borde inte vara något problem heller!

LaCie har/hade en - USB och FW800. Jag använder den sedan länge - inga problem med den (jag bränner Blu-ray ibland på begäran). Har också Mac Blu-ray Player för att lira BR på denna LaCie...vilket jag sällan gör (kollar om mina brända lirar ungefär För mig är BR dött - redan innan det hann födas ordentligt :-D. En parentes - kom för sent.

Ursprungligen av andlin76:

Ingen som känner till en extren blueray spelare till Mac?

Halt kasst av Apple att inte stödja blueray, det är ju inte precis ny teknik.

Inlägg #24 har flyttats hit från en annan tråd. Sök gärna lite innan ni startar nya trådar. Det är onödigt att starta en ny tråd, när det redan finns trådar som tar upp exakt samma frågeställning.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-09-08 18:50

Lite sent svar men jag har precis kopplat in en extern Blu-rayspelare till min MBP och det funkade helt problemfritt. Tror det är plug n Play.

Hittade det här programmet för uppspelning: The First and Best Mac Blu ray Player Software, movie/DVD/video player
Gratis i tre månader.

Bevaka tråden