Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MCE Optibay, OWC Data Doubler - finns det fler likartade produkter? I Sverige?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För den som vill kasta ut den optiska enheten och sätta in en till hårddisk i sin bärbara finns det två alternativ som jag hittat: MCE säljer Optibay (som flera här på forumet använder idag) och OWC säljer Data Doubler.

Data Doubler kostar mindre än Optibay, men stödjer bara unibody-modeller av MacBook/MacBook Pro. MCE tar utöver ett högre pris också rätt saftig frakt för Optibay, vilket gör att köpa från USA inte känns så lockande. Jag har en gammal MacBook Pro (juni 2007) och därmed är Data Doubler tyvärr utesluten.

Därför undrar jag; finns det några liknande produkter på marknaden? Några som rent av säljs här i Sverige?

Senast redigerat 2011-01-26 19:28
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-01-26 19:20

Det är jag också nyfiken på att veta.

newmodeus har allehanda modeller: Optical Bay HDD : NewmodeUS, Hard Drive Caddys for Notebooks

men då får man se till att välja rätt.

Ursprungligen av gabriela:

newmodeus har allehanda modeller: Optical Bay HDD : NewmodeUS, Hard Drive Caddys for Notebooks

men då får man se till att välja rätt.

Ja, verkligen, deras guide var inte att leka med Men tack för tipset!

Efter att ha läst på lite här och var på nätet verkar den här modellen vara den som passar till en MBP 15 från 2007. Priset är ju väldigt trevligt (42 dollar) och använder man den enklaste frakten (United States Postal Service) så blir fraktkostnaderna under 10 dollar!

Så, nu är NewmodeUS-modellen beställd! Nästa steg är en lämplig SSD, funderar på en OCZ Vertex 2, men det får dröja lite.

borde det förresten inte vara denna Optical Bay HDD Caddy to replace Slot-Loading Optical,9.5,PATA [OBHD9-SATA-NF] - $42.00 : NewmodeUS, Hard Drive Caddys for Notebooks som gäller för en macbook pro late 2007? Den du länkar till är black-modellen, dvs. inte för slot-loading som väl macbooken är?

och för att förtydliga (då jag också har en late 2007 och är sugen på att beställa): om jag beställer denna (vilken version som nu gäller, den du länkar till eller den jag länkar till), då fungerar den med vilken vanlig 2.5 SATA som helst? Tänker på att det är PATA i datorn (så jag gissar att det är en konverterare i denna modell?)

Ursprungligen av nikmoz:

borde det förresten inte vara denna Optical Bay HDD Caddy to replace Slot-Loading Optical,9.5,PATA [OBHD9-SATA-NF] - $42.00 : NewmodeUS, Hard Drive Caddys for Notebooks som gäller för en macbook pro late 2007? Den du länkar till är black-modellen, dvs. inte för slot-loading som väl macbooken är?

förvisso, men jag tror att man kan rycka av 'face plate'-biten och stuva ner den utan större problem.

Ursprungligen av nikmoz:

borde det förresten inte vara denna Optical Bay HDD Caddy to replace Slot-Loading Optical,9.5,PATA [OBHD9-SATA-NF] - $42.00 : NewmodeUS, Hard Drive Caddys for Notebooks som gäller för en macbook pro late 2007? Den du länkar till är black-modellen, dvs. inte för slot-loading som väl macbooken är?

Du har en poäng Jag missuppfattade faktiskt slot-loading-biten (tänkte att det var ifall man behövde åtkomst till öppningen) men nu när du säger det så är det antagligen en bättre modell. Men som gabriela skriver (och utifrån vad jag läst på annat håll) så ska den svarta plasten gå att ta bort. Men min beställning blev restad, så jag kanske har möjlighet att ändra, om jag ids.

Ursprungligen av nikmoz:

och för att förtydliga (då jag också har en late 2007 och är sugen på att beställa): om jag beställer denna (vilken version som nu gäller, den du länkar till eller den jag länkar till), då fungerar den med vilken vanlig 2.5 SATA som helst? Tänker på att det är PATA i datorn (så jag gissar att det är en konverterare i denna modell?)

Ja, jag utgår ifrån det eftersom det står "Works with 2.5" SATA hard drives or SSD" trots att det är PATA i anslutningen. Och utifrån att andra rapporterar att det fungerar (kolla t.ex. kundrecensionerna hos NewmodeUS av modellen jag beställde) så ska det nog inte vara några problem.

Vad anser du är fördelen med den SSD du länkar till jämfört med de OWC säljer? OWC Mercury Extreme Pro Solid State Drive (SSD) Solutions - High Performance, Reliability, and Endurance

Går du enbart på pris (om jag inte har fel kostar 120 gb från OWC ca 1800 inkl frakt men exkl moms)?

Ursprungligen av nikmoz:

Vad anser du är fördelen med den SSD du länkar till jämfört med de OWC säljer? OWC Mercury Extreme Pro Solid State Drive (SSD) Solutions - High Performance, Reliability, and Endurance

Går du enbart på pris (om jag inte har fel kostar 120 gb från OWC ca 1800 inkl frakt men exkl moms)?

OWC:s diskar ska väl vara de bästa där ute just nu, men jag kollade bara bland svenska ÅF och ja, jag gick efter pris.

Det är lite kampanjer på de OCZ Vertex 2-diskarna och Intels populära X-25M (2:a gen) och båda verkar vara rätt ok, men av någon anledning fastnade jag mer för Vertex 2. Redan 1999 kr är i överkant för min budget, jag ville egentligen lägga något i stil det NetOnNet tar för X-25M (1290 kr just nu).

Det är en gammal dator det handlar om och bara att gå från HD till SSD lär vara ett stort lyft, oavsett OCZ eller Intel (eller för den delen OWC givetvis).

Frakten från OWC var dock riktigt låg om man valde brevleverans (trodde inte de använde sådant för hårddiskar). Hur är det med tull på hårddiskar? Min erfarenhet av att beställa från USA är att man ibland åker på tull + moms + öppningsavgift (typ "eftersom vi varit så schysta och öppnat ditt paket för att du ska betala tull och moms så får du som bonus även betala vårt jobb").

Blir det garantiärenden är det smidigare med svensk ÅF (speciellt Dustin som brukar vara väldigt bra att ha att göra med).

Ett varningens finger för Vertex 2. Funkar inte riktigt som den ska på MBP 13. Vet inte hur det ligger till med din men kolla först

Ursprungligen av ill_chrill:

Ett varningens finger för Vertex 2. Funkar inte riktigt som den ska på MBP 13. Vet inte hur det ligger till med din men kolla först

vad jag vet har alla sandforce-baserade diskar vissa problem med sömn/hibernation i mac os x.
alla bärbara macar har 'hibernationmode=3' som standard, vilket innebär att innehållet i RAM-minnet alltid skrivs ut till disk innan maskinen somnar. detta skapar något mystiskt fel med sandforcekontrollern, men ingen verkar veta exakt vad/hur och ingen som kan tänkas ha möjlighet att ta reda på det verkar tyvärr särskilt intresserad av att lösa problemet...
sätter man 'hibernationmode=0' (standard på desktopmaskinerna) skrivs inte minnet ut, och det mystiska problemet uppenbarar sig inte.

detta gäller iaf för OCZs modeller, men förmodligen även för corsairs. (?)
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?84991-Sandforce-1.29-is-NOT-fixing-the-hibernation-issues

själv har jag kört i mode 0 på min MPB sedan länge, eftersom det tar så lång tid att skriva ut minnet med min gamla 5400-varvare...
(med risk för mkt tråkiga haverier om/när strömmen tar slut under sömnen.)

vissa (spec äldre mac mini verkar det som) kan även få problem med överhettad sydbrygga/SATA-kontroller iom det höga dataflödet, men det löser man på det vanliga sätten. (damma ur/höja fläkt-varvet etc.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-04 13:53
Ursprungligen av gabriela:

vad jag vet har alla sandforce-baserade diskar vissa problem med sömn/hibernation i mac os x.
alla bärbara macar har 'hibernationmode=3' som standard, vilket innebär att innehållet i RAM-minnet alltid skrivs ut till disk innan maskinen somnar. detta skapar något mystiskt fel med sandforcekontrollern, men ingen verkar veta exakt vad/hur och ingen som kan tänkas ha möjlighet att ta reda på det verkar tyvärr särskilt intresserad av att lösa problemet...
sätter man 'hibernationmode=0' (standard på desktopmaskinerna) skrivs inte minnet ut, och det mystiska problemet uppenbarar sig inte.

detta gäller iaf för OCZs modeller, men förmodligen även för corsairs. (?)
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?84991-Sandforce-1.29-is-NOT-fixing-the-hibernation-issues

Det är fixat i corsair's 2.0 firmware iaf.

Ursprungligen av ill_chrill:

Ett varningens finger för Vertex 2. Funkar inte riktigt som den ska på MBP 13. Vet inte hur det ligger till med din men kolla först

Detta problem är nu löst för min del med hjälp av senaste firmware

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-04-03 23:46
Ursprungligen av ill_chrill:

Detta problem är nu löst för min del med hjälp av senaste firmware

Var hittade du den firmware?

Ursprungligen av onnyt:

Var hittade du den firmware?

OCZ Technology

Jaså? Bra att veta sådant, vill gärna slippa strul.

Jag valde att inte sätta in Opti-bay. Endast av anledningen att man bryter garantin, vet inte om det tagits upp innan men nu är det sagt i alla fall

Ringde Apple och frågade om man bryter garantin genom att byta ut optiska enheten själv. Det gör man

Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag valde att inte sätta in Opti-bay. Endast av anledningen att man bryter garantin, vet inte om det tagits upp innan men nu är det sagt i alla fall

Ringde Apple och frågade om man bryter garantin genom att byta ut optiska enheten själv. Det gör man

Ja, visst är det så. Men fördelen med en 3,5 år gammal dator är att man inte har det bekymret

Haha ne det är ju klart! Jag som har en 6 månader gammal med 2,5år applecare kvar bryr mig

Tänkte mest på dem som tänkt göra det och borde veta att man bryter garantin!

Idag kom leveransen från NewmodeUS. Inte blixtrande snabbt, men produkten var restad några dagar och skickades den 31 januari, så det tog en vecka ungefär.

I och med nikmoz inlägg ovan kontaktade jag NewmodeUS och bad dem ändra ordern eftersom den ändå var restad då. Jag fick dock aldrig svar på det och "fel" modell skickades. Men när jag återkom om detta så bad de som mycket om ursäkt och förklarade att det var enkelt att göra om den modell jag betällde (precis som vi var inne på i tråden tidigare):

The only difference between the OBHD9-SATA-B and the OBHD9-SATA-NF is the black face plate. You can easily remove the black faceplate by first removing the top cover of the caddy (held in by 3 screws). After removing the top cover, remove the 2 screws that hold the faceplate in place.

Allt som allt kostade det mig 339,26 kr förresten, klart överkomligt.

Adrian, blir det någon recension av uppgraderingen? Jag sitter själv på en MBP från 2007 och har funderat på samma sak.

Well, jag har fortfarande inte köpt någon SSD ännu, så det är inte så stor poäng att uppgradera just nu

Jag är lite kluven kring vilket märke och om jag bara ska köpa en liten (typ 60 GB) eller satsa på större.

Samtidigt så väntas det hända en del på SSD-fronten i vår (det finns ju alltid något bättre runt hörnet förstås, men det verkar hända mycket under våren). Intel ska komma ut med generation 3 av sina diskar och sen börjar de första diskarna med nya SandForce-kretsarna komma (som Vertex 3). Det borde betyda att om man väntar lite så kan man antingen köpa bättre diskar eller köpa de som säljs nu till lägre priser.

  • Medlem
  • Farsta
  • 2011-02-21 14:35
Ursprungligen av Adrian B:

Well, jag har fortfarande inte köpt någon SSD ännu, så det är inte så stor poäng att uppgradera just nu

Jag är lite kluven kring vilket märke och om jag bara ska köpa en liten (typ 60 GB) eller satsa på större.

Samtidigt så väntas det hända en del på SSD-fronten i vår (det finns ju alltid något bättre runt hörnet förstås, men det verkar hända mycket under våren). Intel ska komma ut med generation 3 av sina diskar och sen börjar de första diskarna med nya SandForce-kretsarna komma (som Vertex 3). Det borde betyda att om man väntar lite så kan man antingen köpa bättre diskar eller köpa de som säljs nu till lägre priser.

Att köpa en ny dyr snabb SSD är väl inte att rekomendera då om du har en gammal MBP så klarar den ändå bara SATA 1.5?

Ursprungligen av TOS:

Att köpa en ny dyr snabb SSD är väl inte att rekomendera då om du har en gammal MBP så klarar den ändå bara SATA 1.5?

Näe, det skulle inte vara för hastigheten i så fall, utan för tillförlitligheten. Varje generation har blivit bättre på att hålla längre med mindre fel (eller bättre hantering av fel som uppstår) om jag förstått det rätt.

Ursprungligen av TOS:

Att köpa en ny dyr snabb SSD är väl inte att rekomendera då om du har en gammal MBP så klarar den ändå bara SATA 1.5?

Det är dessutom accesstiden som är det magiska med SSD överföringshastigheten kan få vara densamma, men du märker skillnad i accesstiden.

Ursprungligen av citronsyra:

Det är dessutom accesstiden som är det magiska med SSD överföringshastigheten kan få vara densamma, men du märker skillnad i accesstiden.

högre 'random access' har ju alltid efterfrågats.
men tittar man på anadtechs test av kingstons V+100 128GB presterar den som sagt inte särskilt högt (faktiskt ganska uselt) i det syntetiska testet. AnandTech Kingston SSDNow V+100 Review: Random Read/Write Speed
i testet som ska simulera 'typiskt användande' hamnar disken ändå på ganska respektabla poäng, trots att testet i huvudsak innehåller 'icke-sekvensiella' läsningar/skrivningar. AnandTech Kingston SSDNow V+100 Review: AnandTech Storage Bench

vad ska man tro om det egentligen...?

Jag förstår. Jag hade fått för mig att du även redan hade köpt en SSD.

Bevaka tråden