Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bygga in iMac-delar i annat case?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en iMac 24" av den vita modellen och tyvärr har halva skärmen gett upp
efter en liten smäll och då det är så jäkla dyrt att byta skärmen funderade
jag på om det går att plocka ur delarna ur den och sätta in i ett annat case?
Kanske en G4 MDD (För jag gillar hur de ser ut) eller om jag kan hitta ett mac pro-case
och bara behålla superdriven och eventuellt fläktar..
Tacksam för feedback!
MVH/Richard

Bör väl gå. Bara du får med moderkortet, alla prylar, och nätaggregatet. Sen kopplar du bara in skärmen via Mini-DVI-porten.

Är du lite händig så ska det väl gå bra, akta bara med ESD när du plockar ut allt. Ser fram emot eventuella bilder av modifikationer!

En fundering, är det inte lite dumt att bygga in en så nätt dator i en så stor låda ?!

Think outside the box och stoppa in den i något helt annat!!

Visserligen finns där inte så mycket nytt, men kolla in applefritter.com för lite inspiration.

Visserligen är det viktigt att den blir praktisk för annars tröttnar man, men om man samtidigt kan göra någonting som är riktigt häftigt som ingen annan har så blir det en extra dimension.

Tack för svaren!

marcushedenstrom > Allright, låter bra. Jag vet ingenting i princip om arkitekturen på insidan av en dator så det var sånt jag undrade tex. Om det bara är att skruva upp iMacen, skruva loss alla delar och sätta i de i caset. Hur är det med moderkort osv, är de alltid i samma storlek? Finns det plats och fästen eller måste man hålla på att bygga om? Det var lite det jag tänkte med ett färdigt case: Att slippa modifiera.. Att jag tänkte på en MDD G4 var för att jag behöll min alltför länge eftersom jag gillade hur den såg ut trots att den passerat bäst-före-datum

apple4ever > Förlåt min okunskap men vad är ESD?

LCR > Jo, först tänkte jag det men sen tänkte jag att då måste jag ju tänka på
saker som att den inte ska överhettes tex. Skulle det tex gå bra med trä hursomhelst? Har nämligen en kompis som är duktig på att bygga möbler som jag tänkte kunde hjälpa till isåfall.. Måste man inte tänka på hur allt placeras? Det kändes som ett lite för stort projekt på rak arm men visst vore det grymt! Ska kolla in applefritter!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-26 22:33

Det finns många spännande hemmabyggen (iofs för PC) på mini-itx.com. Hela högerspalten är full av galna ideer...

ESD är elektrostatisk urladdning, mkt farlig för datorkomponenter då det försämrar kretsarnas hållbarhet ifall de utsätts för detta. Elektrostatisk urladdning - Wikipedia Normalt sätt använder man ett ESD-armband och en ESD-matta när man arbetar med känslig elektronik, det kan göra skillnaden för ifall prylarna ska fungera 6 månader eller 6 år till - så är tillförlitlighet viktigt för dig kan det vara bra att läsa på lite om detta på nätet och kanske även skaffa dig iaf ett armband.

Sidnot: För mina egna prylar orkar jag inte bry mig så värst, ser bara till att inte vidröra kontaktytor på elektroniken och försöka hålla så gott det går på kretskortens mest obebodda kanter. Fett från fingrarna är inte heller så bra nämligen.

1
Bevaka tråden