Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant video från Adobe

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min f.d. kollega på Adobe, numera verksam med Adobes digital publishing tools, ger sin syn på de utmaningar och möjligheter traditionell print-media står inför, i och med intåget av nya enheter som läsplattor etc.

Filmklipp upplagda av Adobe Southeast Asia: den 19 januari 2011 23:08 | Facebook

Bara hoppas att det inte är tomma tunnor skramlar mest. Adobe står ju inte särskilt högt i kurs hos många Mac-ägare och de har bara sig själva att skylla, vet inte om man såg Apple som ett sjunkande skepp och satte sitt bästa krut på Windows?

Adobe känns mest som ett företag som är ute efter att tryggt fortsätta använda sin sedelpress som består i nya årliga versioner versioner av CS. Tror att det är dags för dem att tänka mindre sedelpress och tänka på nöjda kunder!

Ursprungligen av Snoopy:

Bara hoppas att det inte är tomma tunnor skramlar mest. Adobe står ju inte särskilt högt i kurs hos många Mac-ägare och de har bara sig själva att skylla, vet inte om man såg Apple som ett sjunkande skepp och satte sitt bästa krut på Windows?

Adobe känns mest som ett företag som är ute efter att tryggt fortsätta använda sin sedelpress som består i nya årliga versioner versioner av CS. Tror att det är dags för dem att tänka mindre sedelpress och tänka på nöjda kunder!

Nu pratar du om vad du känner för Adobe, och inte vad han säger i filmen. Det är ju faktiskt två olika saker. Det är ju bra om man försöker hålla sig till ämnet.

För att nu förtydliga för dig vad det handlar om så är det att varje svensk iPad-tidning du kan läsa är gjorda med de verktyg han snackar om, så uppenbarligen har de inte satsat mer på Windows, och uppenbarligen är det inte heller "vaporware"

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu pratar du om vad du känner för Adobe, och inte vad han säger i filmen. Det är ju faktiskt två olika saker. Det är ju bra om man försöker hålla sig till ämnet.

För att nu förtydliga för dig vad det handlar om så är det att varje svensk iPad-tidning du kan läsa är gjorda med de verktyg han snackar om, så uppenbarligen har de inte satsat mer på Windows, och uppenbarligen är det inte heller "vaporware"

Peter E. skrev en bra artikel på alltommac gällande tidningar på iPad, håller med att det inte är mycket att yvas över.
Det lilla jag sett imponerar inte dugg, men jag kan ha missat något?

Att föra över hur en pappertidning fungerar till iPad är inget jag hoppar högt över, en mindre om det är en pdf.
Det är detta jag vänder mig emot när det gäller Adobe, jag ser dem idag inte som speciellt innovativa. Men bevisa mig fel, vilken svensk tidning är gjord med Adobe teknik som gör upplevelsen på en iPad till en aha upplevelse!

Ursprungligen av Snoopy:

Peter E. skrev en bra artikel på alltommac gällande tidningar på iPad, håller med att det inte är mycket att yvas över.
Det lilla jag sett imponerar inte dugg, men jag kan ha missat något?

Att föra över hur en pappertidning fungerar till iPad är inget jag hoppar högt över, en mindre om det är en pdf.
Det är detta jag vänder mig emot när det gäller Adobe, jag ser dem idag inte som speciellt innovativa. Men bevisa mig fel, vilken svensk tidning är gjord med Adobe teknik som gör upplevelsen på en iPad till en aha upplevelse!

Du, jag vet inte vad din personliga smak är, därför kan jag inte säga vad som är en aha-upplevelse för dig, men däremot kan jag säga att alla tidningar du överhuvudtaget kan läsa som iPad-produkter är gjorda med Adobes program, så välj vilken helst som passar dig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du, jag vet inte vad din personliga smak är, därför kan jag inte säga vad som är en aha-upplevelse för dig, men däremot kan jag säga att alla tidningar du överhuvudtaget kan läsa som iPad-produkter är gjorda med Adobes program, så välj vilken helst som passar dig.

Mycket av Apples produkter är "användarupplevelse" och det är detta min kritik mot Adobe är. I videon känns det som om man hela tiden lägger till fler och fler funktioner i rasande fart för att kunderna vill ha, känns lite som:
Ford is famous for his line, “If I asked my customers what they want, they simply would have said a faster horse.”

Kanske Adobe skulle stanna upp och tänka till och inte bara lägga till en massa med nya funktioner i befintlig programvara a'la Microsoft, kanske behövs det nytt tänk och ny programvara för att skapa nya spännande upplevelser?

Vilken tidning för iPad ger dig aha-upplevelse? (vi kanske har lika smak

  • Oregistrerad
  • 2011-01-24 19:27

*Gäsp* Snoopy - kändes det bra att spy galla på Adobe nu, din dag blev genast mycket bättre, blommor växte upp ur papperskorgen, fåglarna kvittrar..

Ursprungligen av studiox:

*Gäsp* Snoopy - kändes det bra att spy galla på Adobe nu, din dag blev genast mycket bättre, blommor växte upp ur papperskorgen, fåglarna kvittrar..

Är alla dina över 3400 inlägg lika intressanta, eller är du bara född arrogant?

Lite spännande, för 25 år sedan läste jag på Grafiska Institutet och en av de böcker vi läste handlade om framtidens samhälle, där man läste tidningar digitalt, där man beställde matvaror via nätverk/dator, och fick de hemlevererade och kunde prata i videotelefon över datorn också (Internet var knappt uppfunnet då). I princip mycket av det vi ser idag och tar för självklart, trodde de skulle komma inom en snar framtid, men det dröjde bara 15 år till så har vi det mesta här, vilket många inte trodde var möjligt (det var en japansk författare som jag nu glömt namnet på).

Jag tror absolut att läsplattor är framtiden för att få unga läsare, medan vi äldre är mer invanda vid papperstidningar. Men visst är det ballt med möjligheten att se video tillsammans med tidningen, interaktiva annonser, osv. Och om Adobe håller sig framme så kommer deras framtid vara säkrad... i alla all ett tag till.

Själv känner jag mig för gammal för att ta till mig tekniken och lära mig hur man gör... men en otrolig spännande framtid vi har framför oss, med ett helt annat sätt att läsa tidningar och böcker på.

Ursprungligen av CyberPet:

Själv känner jag mig för gammal för att ta till mig tekniken och lära mig hur man gör... men en otrolig spännande framtid vi har framför oss, med ett helt annat sätt att läsa tidningar och böcker på.

Känner du till InDesign, så kan du ha en egen elektronisk tidning på din iPad samma dag som du laddar ner verktygen på morgonen, om du får sitta i lugn och ro.

Det krävs ingen speciell teknisk kunskap—det handlar mest om filhantering. Men allt står beskrivet i guiden man får med. Det ingår även exempelfiler.

Artiklar i en iPad-tidning kallas för "Stacks". En Stack motsvarar ett InDesign-dokument. En Stack kan vara ensidigt (t ex reklam), eller flersidigt som en artikel. Är det en flersidig artikel så är det ändå bara ett InDesign-dokument, fast med många sidor i.

Sen har man ett program som heter "Bundler". Det samlar ihop flera olika InDesign-dokument (Stacks) och buntar ihop dem till en "Utgåva" (Issue). Din issue kan du sen lägga in på din iPad. Lätt.

Film och foton är också lätt att lägga till. Allt står beskrivet i guiden som sagt.

Just do it. Lycka till.

PS. Alla bör pröva det. Det är kul att göra egna tidningar och lägga i på sin iPad.

  • Medlem
  • 2011-01-25 03:05
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Är det en flersidig artikel så är det ändå bara ett InDesign-dokument, fast med många sidor i.

Hur definierar du "sidor" i det här fallet?

Ursprungligen av Baron:

Hur definierar du "sidor" i det här fallet?

Menar du att jag uttrycker mig luddigt (för du jobbar väl själv med DPT om jag tolkade en annan tråd rätt)?

Jag menar att när man swipar sida-sida på iPaden, så växlar man mellan olika InDesign-dokument. Men när man swipar vertikalt så rör man sig inom ett InDesign-dokument (med flera sidor).

Vet inte om terminologin inte stämmer, men nog måste det heta sidor i svenska InDesign??

Om man bara använder en layout, antingen horisontell eller vertikal, så är en Stack = ett InDesign-dokument.

Om man vill kunna rotera iPaden, så är en Stack = två InDesign-dokument. Ett för varje layout.

  • Medlem
  • 2011-01-25 10:15
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Menar du att jag uttrycker mig luddigt (för du jobbar väl själv med DPT om jag tolkade en annan tråd rätt)?

Jag menar att när man swipar sida-sida på iPaden, så växlar man mellan olika InDesign-dokument. Men när man swipar vertikalt så rör man sig inom ett InDesign-dokument (med flera sidor).

Vet inte om terminologin inte stämmer, men nog måste det heta sidor i svenska InDesign??

Om man bara använder en layout, antingen horisontell eller vertikal, så är en Stack = ett InDesign-dokument.

Om man vill kunna rotera iPaden, så är en Stack = två InDesign-dokument. Ett för varje layout.

Jag menade inte att vara dryg, utan jag undrade om du visste nåt vi inte vet.
Det man ser i horisontell scroll är olika indesigndokument, det man scrollar i på höjden är ett dokument, men det är bara en InDesignsida.

Ursprungligen av Baron:

Jag menade inte att vara dryg, utan jag undrade om du visste nåt vi inte vet.
Det man ser i horisontell scroll är olika indesigndokument, det man scrollar i på höjden är ett dokument, men det är bara en InDesignsida.

OK, förklaringen är att vi pratar om varandra lite.

Ni har helt enkelt valt att skapa InDesignsidor som är t ex 768 px breda och 4096 px höga (som exempel med 4 sidors höjd i ett flöde). Det kan ju fungera om man vill ha det utseendet/känslan, men det är inget som ingår i konceptet.

Jag har flera separata sidor, vilket också fungerar—därav förvirringen.

Mitt upplägg är mer som slides i en presentation (av olika anledningar), men vill man ha en flödande artikeltext, så förstår jag att man väljer ensidasupplägget.

Mja, tyckte inte han sa såååå mycket matnyttigt.

Det som gladde mig var att de sitter på en månads produktcykel. Bra. Då höjer jag förhoppningarna på nya funktioner.

Jag jobbar själv aktivt med verktygen och tar fram en elektronisk broschyr som skall vara till en mässa tidigt i mars. 4 iPads kommer att stå framme som lite eyecatchers, och man får plocka upp en och leka lite med den.

Jag tycker Adobe har lyckats bra med sina DPT. Det är väldigt låg tröskel om man redan kan InDesign (och kanske helst Illustrator och PS). Med hjälp av deras lilla quickguide är det lätt att lägga till ett visst mått av interaktivitet.

Utnyttjar bl a panoramafunktionen för att låta läsaren navigera 360 grader inne i en cirkulär simulator. Det ger en rätt cool upplevelse.

Det jag är mest besviken på är deras publiceringsmöjligheter som privatperson. Synd att de inte erbjuder en Apple-variant med fast, överkomlig, årsavgift+att de sedan tar % på försäljningen.

Andree, jo jag kan InDesign (fast Rickard tycker säker jag använder den fel *frustar* hänvisar lite busigt till en annan tråd), så kanske borde jag prova på. Fast nu har jag ingen iPad att leka med.

Anledningen till att jag tycker videon kan vara intressant är att den ger bakgrunden till funktioner som somliga ifrågasätter, t.ex. varför en PDF ska kunna innehålla interaktivitet, varför det går att både importera och exportera till Flash, och naturligtvis varför DPT finns och tar den riktning det gör.

Det är en trend som Adobe varit medveten om och utvecklat för mycket länge. Redan för 10 år visste de att >85% av alla FrameMaker-dokument också gjordes om till skärmvisning i form av PDF, huvudsakligen (för att ta ett exempel på mkt traditionell print som också publiceras på skärm).

Den ger på sätt och vis också en bra bakgrund till köpet av Macromedia, dvs. för att skapa ett bolag som lättare kan överbrygga gapet mellan print - nya medier

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 14:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min f.d. kollega på Adobe, numera verksam med Adobes digital publishing tools, ger sin syn på de utmaningar och möjligheter traditionell print-media står inför, i och med intåget av nya enheter som läsplattor etc.

Filmklipp upplagda av Adobe Southeast Asia: den 19 januari 2011 23:08 | Facebook

Men??!?!

Varför lägger han ut denna film på nätet istället för i en el-tidning till iPad?

(Själv har jag helt slutat köpa veckotidningar och kommer aldrig att köpa tidningar med "enhanced content" som är knutna till ett device eller har DRM. Däremot läser jag artiklar på nätet dagligen. Men jag är väl för gammal, ungdomarna kanske gillar det här.)

Snoopy, ursäkta om jag låter brysk, men har du alls tittat och lyssnat på videon? Han pratar om de skiftande mönstren för mediekonsumtion, vilka krav det ställer på innehållsproducenterna, och vad Adobe gör för att skapa de verktyg innehållsproducenterna behöver.

Om du har kritik mot Adobe i andra avseenden är trist, men egentligen helt sidan av ämnet. Känner du för att gnälla av dig på Adobe så är det nog bättre att du startar en egen sån tråd.

Jo, jag har kikat på den två gånger och fått med mig att tryckt media idag har stora problem med åldrande kundkrets och att de försöker attrahera nya yngre kunder och hur Adobe hjälper till med övergången tryck till platta.

Rådet som ges till gammelmedia är att ge en berikad upplevelse för mediakonsumtion på ex. iPad och att Adobes produktcykler för dessa utvecklingsverktyg är 4v!! Och att kunderna vill en massa nya funktioner hela tiden. (I mina ögon verkar detta lite som att Adobe försöker ge sina kunder snabbare hästar).

Låt mig säga på en gång att jag inte är insatt i vilka verktyg (Indesign?) som finns eller hur dessa fungerar. Men som användare av iPad så ser jag inget direkt nytt eller spännande som berikar upplevelsen av mediakonsumtion för just iPad. Så antingen används inte dessa "fantastiska" verktyg av branschen eller så kanske det är fel på verktygen?

Tror du lite väljer att missförstå mina inlägg.
Mitt råd till Adobe som aktieägare är samma råd som de ger till sina kunder. Förhöj användarupplevelsen! Tror inte att nya funktioner var 4:e vecka är rätta vägen. Där ligger min kritik!

Man får lov att tycka att jag är "gnällig" och tröttsam, men det finns fler än jag som är kritisk till tidningsupplevelsen på iPad.
Tidningsapparna – ett hån mot läsarna - Allt om Mac
Nog borde något företag fatta hur man förhöjer upplevelsen, för det är ju detta som man strävar efter även enl. Adobe.
Frågar därför en gång till, vilken tidning för iPad ger dig aha-upplevelse?

Det är nu inte Adobe som ska bestämma "användarupplevelsen" utan de som producerar tidningarna.

Adobes uppdrag roll är att skapa de verktyg som behövs för att göra det möjligt och sen är det upp till tidningarna att använda verktygen på det sätt som de tror tilltalar läsarna

Anledningen till att det kommer nya funktioner är just för att möjliggöra de saker som innehållsproducenterna anser sig behöva.

many people tested out iPad magazines, and then decided they just weren't worth it. Again, this is not a huge surprise. Just a few weeks ago, we again discussed how iPad magazines generally suck, and it was unlikely they were going to have lasting success.

Even so, it's still surprising to see just how dramatic the dropoff has been -- especially in a platform that is apparently still selling like hotcakes. Wired Magazine, which initially appeared to drink the Kool-Aid big time on using iPad apps, now sees less than a quarter the number of buyers that it had when it put out its first iPad issue. Vanity Fair, Glamour, GQ and some others have all seen big declines.

Hopefully this will kill off the dream of just recreating magazines for the iPad, and content providers can focus on creating tools that are actually useful, rather than just on replicating the structure of a magazine in a digital format.

Techdirt.

Vägen till bättre upplevelse är kanske inte som Adobe att hjälpa till att föra över tryckt info till plattor med befintliga verktyg och lägga skulden på att kunderna inte skapar spännande innehåll.

iPad innebär ett paradigmskifte, företag som försöker hålla kvar vid det gamla är sällan de som är med och utformar framtiden.

Kanske läge att sälja mina Adobe aktier?

Du Snoopy, det du gör är ungefär som att säga att det är fel på ordbehandlare eftersom det skrivs dåliga böcker. Fint. Tyck det, men om du vill ha den diskussionen, så var vänlig starta en nu tråd, för i denna hör den inte hemma.

Du vet lika bra som jag att innehåll inte har med användarupplevelse att göra.
Istället för att försvara Adobe in absurdum kom med ett enda sakligt argument eller ex. där tidningar ger en bra användarupplevelse på iPad!

Nu är det ju inte jag bara jag som tycker att det suger, kunderna verka svika "en masse" men visst du kanske tycker att allt är jätte, jätte bra bara för att det är utvecklat i verktyg från Adobe.

Bra då avslutar vi här då du verkar vara helt ointresserad av att diskutera mervärde när det gäller övergång från tryck till plattor.

  • Medlem
  • 2011-01-26 17:27

Det finns tidningar som ger en bra användarupplevelse i iPad med Adobes verktyg. Hur menar du att argumentationen skulle se ut när "bra användarupplevelse" är något subjektivt? Jag tycker att News+ (än så länge Sydsvenskan, DN och DI) ger en ganska bra användarupplevelse, och riktigt bra tycker jag att Wire är.

Kan du inte, som Richard ber dig, vädra ditt missnöje i en tråd om ditt missnöje i stället? Trollvarning snart...

Senast redigerat 2011-01-26 22:42

Men Snoopy, han säger ju precis det du säger: Att de som producerar tidningarna bör skapa ett mervärde, och inte bara flytta över sitt innehåll som en platt fil.

Fattar du inte att du slår in öppna dörrar? Det är ingen som tycker något annat.

MEN, Adobe kan inte skapa "användarupplevelser", det måste de som känner sin målgrupp göra –.det är de som måste bestämma utformning, interaktivitet etc. etc. Adobe kan bara tillhandahålla verktygen.

1
Bevaka tråden