Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Steve Jobs försäkrar att Mac OS X Server inte är i fara

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-18 22:26

Tänkte att ni ville veta detta. Känns bra, tänk om de kunde säga samma sak om Final cut server och Xsan också. Verkar ju idiotisk att lägga ned de två när man har Final Cut Studio men men.

Steve Jobs Reassured Customer Concerned for Mac OS X Server's Future - Mac Rumors

Hurra - Mac OS X Server men inga rackservrar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-18 22:48
Ursprungligen av Björnström:

Hurra - Mac OS X Server men inga rackservrar!

Trist med Xserve och även om Mac OS X Server i många fall inte är någon höjdare så är det ett enkelt sätt att sätta upp som server för ett litet eller mellankontor.

  • Medlem
  • 2011-01-23 00:49
Ursprungligen av acke:

... ett enkelt sätt att sätta upp som server för ett litet eller mellankontor.

När börjar OS X Server bli för liten?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-01-18 22:38

Kan Apple ha något nytt på G? Själv är jag dåligt insatt på i vilken riktning servervärlden går.

Jag tycker det känns konstigt att Xserve skulle försvinna utan att ersättas av något. Kan det vara så att Apple har något hemligt på gång?
Fast isåfall borde man ju hört NÅGOT rykte om det?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-24 09:12

Jag beställde 4st xserves i torsdags, till den facila kostnaden av 200k + moms.
2 av dessa skall hantera hemkataloger för ca 2000 användare och 20000 studenter, med diskutrymmet lokaliserat på ett EMC-SAN.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-25 21:40

Ett steg i rätt riktning, Apple har idag släppt en beta av Mac OS X Server lika publikt som Mac OS X betorna.

Små små steg i rätt riktning, samtidigt som man lägger ner den enda rackservern man har. Apple, din tokfrans.

  • Medlem
  • 2011-01-26 01:16

Idag har jag hört av en applekälla att OS X Server ska läggas ned. Min förhoppning är ändå att Apple kommer att fortsätta utvecklingen men att de tillåter virtualisering fullt ut.

Ursprungligen av Baron:

Idag har jag hört av en applekälla att OS X Server ska läggas ned. Min förhoppning är ändå att Apple kommer att fortsätta utvecklingen men att de tillåter virtualisering fullt ut.

Äntligen! Försökte skriva från min iPhone, men det gick inte (99.se i iPhoneversion någon?), att virualisering var framtiden vilket Apple verkar insett.

Jag jobbar på en medelstor statlig myndighet och 99% av våra produktionsmaskiner körs virtuellt i dagsläget tack vare förenklad administration (snapshots är ett exempel här - om man ska göra en uppgradering tar man ett snapshot och kan enkelt rulla tillbaka om något skiter sig), snabbhet (startar om på 30 sekunder medan en fysisk tar 10-15 minuter beroende på BIOS, RAID-kort och konfiguration) och enkelheten att uppgradera en server (behövs ofta inte ens en omstart).

Blev många paranteser där men orkar inte korrigera inlägget nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-26 09:15
Ursprungligen av Baron:

Idag har jag hört av en applekälla att OS X Server ska läggas ned. Min förhoppning är ändå att Apple kommer att fortsätta utvecklingen men att de tillåter virtualisering fullt ut.

Hmm, konstigt att Steve Jobs svarar som han gör då. Han borde sitta på all infon och dessutom veta hur arga folk kommer bli om det visar sig att det han sagt inte stämmer. Hoppas att mailet verkligen är från Steve.

Jag skulle vilja se Apple göra MobileMe för företag. Enkelt sätt att dela adressböcker, kalendrar, filer och mail. Vore fullt tillräckligt för massor med mindre företag.

  • Medlem
  • 2011-01-27 11:47
Ursprungligen av Baron:

Idag har jag hört av en applekälla att OS X Server ska läggas ned. Min förhoppning är ändå att Apple kommer att fortsätta utvecklingen men att de tillåter virtualisering fullt ut.

Det var ingen Applekälla utan en ÅF. Ett missförstånd således.

  • Medlem
  • 2011-01-26 12:21

Det kan ju vara så att alla har rätt Att OS X Server som produkt kommer att försvinna, men att funktionerna i OS X Server kommer att göras tillgängliga på något annat sätt. Kanske som ett tillägg till "vanliga" OS X (som iServer eller nåt).
Vem vet? (Steve förstås, men vem annars?)

Är det inte så att vanliga Mac OS X innehåller det som server-versionen innehåller, bara att det inte är aktiverat?

Det var iaf så på Tiger-tiden.

Ursprungligen av keptang:

Är det inte så att vanliga Mac OS X innehåller det som server-versionen innehåller, bara att det inte är aktiverat?
Det var iaf så på Tiger-tiden.

Klient-versionen av Mac OS X innehåller inte alla verktyg och program som Mac OS X Server gör.

Ursprungligen av keptang:

Är det inte så att vanliga Mac OS X innehåller det som server-versionen innehåller, bara att det inte är aktiverat?

Det var iaf så på Tiger-tiden.

Nej, det gör den inte, och gjorde inte heller på Tiger.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, det gör den inte, och gjorde inte heller på Tiger.

Stämmer, det var mitt minne som svek mig, vissa saker finns/fanns (www/ftp/imap mailserver) men många inte.

1
Bevaka tråden