Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Översättning av PDF dokument?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-01-25 20:38

Är det någon som känner till något verktyg eller programvara(gärna gratis), som klarar av att översätta ett PDF dokument från t.ex. italienska till svenska?

Jag antar att du inte menar översättningen i sig, utan helt enkelt hur man ska kunna redigera i en PDF-fil?

I så fall är väl det enklaste svaret Acrobat (inte Reader)

Men, rent allmänt ska man vara medveten om att PDF är ett distributionsformat i första hand, inte ett redigeringsformat, vilket gör att det kan vara svårt att styra textflöde, radbrytningar etc.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-01-26 19:00

Nej jag menar ett italiensk resetidskrift, som är låst, så det går inte kopiera texten och översätta den till svenska.

Ursprungligen av ollej45:

Nej jag menar ett italiensk resetidskrift, som är låst, så det går inte kopiera texten och översätta den till svenska.

Om den är låst så är det väl för att upphovsmännen vill förhindra kopiering? I så fall är det väl bäst att du kontaktar dem för att få tillgång till materialet i mer översättningsvänligt format.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-26 19:42

Detta är ett problem som ställer till det även för professionella översättare

Det finns PDF-knäckarprogram som gör att du kan få fram lösenordet eller låsa upp ett låst PDF-dokument, men det tar tid. I värsta fall så är texten inte text heller, utan bara som bilder, och då får man plocka fram ett OCR-program först (kör man skärmdumpar av dokumentet så blir det definitivt OCR som gäller). Och först därefter så kan man göra själva översättningen. Maskinöversättning finns, men resultaten kan variera från vettiga (i en del speciella användningsområden) till knappt användbara till totalt oanvändbara.

Räknar man kostnad för nedlagd tid sedan så kan det mycket väl vara billigare att anlita en översättare direkt.

Vissa går att öppna/låsa upp med colorsync-verktyget
http://www.99.se/apple-programvara/108343-colorsync-verktyg-lasta-pdf-er.html
även om jag inte lyckades när det begavs sig - men har fått det att funka senare

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-26 21:04

Det var fyra år sedan. Apples verktyg följer PDF-specifikationen lite närmare, numera.

Fast jag använd den i julas för att spara om en låst pdf i olåst form. Så än tycks den klara vissa låsta dokument

Sedan kan man testa de olika text-extraherare som finns. Kanske att någon inte bryr sig om huruvida filen är låst eller ej? Hittade detta på Macupdate (har inte testat själv): Download Trapeze for Mac - Convert PDF to RTF, ASCII or text files. MacUpdate.com

Sedan finns det ju program som låser upp skyddade filer. Som det här gratisalternativet: Download PDF Unlock for Mac - Unlock password-protected PDF files. MacUpdate.com

1
Bevaka tråden